וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסיק להיות חזיר - ויתר על 78 מיליון דולר

טלי ציפורי

21.2.2013 / 8:36

יו"ר נוברטיס דניאל וסלה נאלץ לוותר על מצנח זהב של 78 מיליון דולר. עלות שכרו אשתקד עמדה על 14.2 מיליון דולר, והוא מחזיק במניות נוברטיס ששוות 220 מיליון דולר

הביקורת הגוברת נגד חבילות שכר מופרזות של בכירי חברות ציבוריות ממשיכה לתת את אותותיה, וה"קורבן" האחרון הוא דניאל וסלה (Daniel Vasella), יו"ר ענקית הפרמצבטיקה השוויצרית נוברטיס (Novartis), ואחת ממתחרותיה של ענקית הגנריקה הישראלית טבע.

נוברטיס (64.8), שנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 188 מיליארד דולר (חברת הפרמצבטיקה החמישית בגודלה בעולם), הודיעה שלשום (ג') כי דירקטוריון החברה ביטל מצנח זהב בשווי של 72 מיליון פרנק שוויצרי (78 מיליון דולר) שאמור היה להעניק לווסלה לרגל פרישתו מהחברה.

וסלה, בן 59, מכהן כיו"ר נוברטיס זה 14 שנה. בינואר 2010 פרש מתפקידו כמנכ"ל החברה, תפקיד שבו שימש במקביל לתפקידו כיו"ר. וול סטריט, נזכיר, מקשיחה את עמדתה כלפי חברות שבהן היו"ר משמש במקביל כמנכ"ל, ופרישתו של נוברטיס מתפקיד המנכ"ל נבעה, בין היתר, מביקורת זו.

לפי תנאי פרישתו (פורש באוגוסט הקרוב), וסלה אמור היה לקבל 72 מיליון פרנק שוויצרי כדי שלא יעבור לחברה מתחרה או ייעץ לחברות מתחרות, וזאת למשך 6 שנים (12 מיליון פרנק שוויצרי בגין כל שנה). נוברטיס עצמה לא חשפה במסמכיה את שווי מצנח הזהב לעיל, ומי שחשף אותו לפני 5 ימים הוא בלוגר שוויצרי. החשיפה יצרה רעש תקשורתי לא קטן, ועוררה ביקורת קשה מצד בעלי המניות בחברה ואפילו מצד פוליטיקאים בכירים בשוויץ, שטענו כי נוברטיס יכולה למצוא שימוש יעיל יותר לכסף שתכננה להעביר לווסלה.

יותר מזה. העיתונות הכלכלית בשוויץ ואפילו מהדורות החדשות הטלוויזיוניות עסקו לא מעט במצנח הזהב של וסלה, וכך לבסוף תרמו את חלקם לביטולו. וסלה, דרך אגב, ציין בשבוע שעבר כי הוא מתכנן לתרום את מצנח הזהב שיקבל למטרות צדקה, אך כוונה זו לא ממש עזרה, והדירקטוריון חזר בו מכוונתו.

"הבנתי שיש הרבה מאוד אנשים בשוויץ שחושבים שהסכום שהייתי אמור לקבל הוא כל כך גבוה עד כדי לא הגיוני", אמר בניסיון להסביר את עמדתו בעניין.

ביטול מצנח הזהב יאפשר לווסלה לעבוד בחברות מתחרות, כך לדברי דובר נוברטיס, אך לא בטוח שיהיה לו כל כך קל למצוא עבודה אחרת. "אחרי כל מה שקרה, לא בטוח שענקית פארמה אחרת תהיה מוכנה להעסיק אותו", אומר טים רייס, אנליסט בבנק ההשקעות דויטשה בנק.

כך או אחרת, אין צורך לדאוג לרווחתו הכלכלית של ווסלה. אשתקד עמדה עלות שכרו על 13.1 מיליון פרנק שוויצרי (14.2 מיליון דולר), והוא מחזיק במניות נוברטיס ששוות 220 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully