וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה "חונה" כסף בקופת מפעל הפיס?

מתי אלפר

21.2.2013 / 13:08

בקופת מפעל הפיס הצטבר סכום של 3.3 מיליארד שקל השוכב בה כאבן שאין לה הופכין. מתי אלפר תוהה למה הוא נשאר שם ומציע להקטין בעזרתו את הגירעון

יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין ואנשיו חשפו השבוע את נתוני מפעל ההגרלות הממשלתי לשנת 2012. הנתון המרכזי הוא שבמפעל הפיס הצטברה יתרת זכות של 3.3 מיליארד שקל שהולכת וצומחת. בעגה של מפעל הפיס קוראים למיליארדים הללו: "כסף בחניה". כיוון שהכסף אמור לשמש את הרשויות המקומיות, מערכת החינוך שתשתמש בו לבניית כיתות וגנים וצרכים נוספים, הכסף נמצא, לכאורה, רק בחניה זמנית בקופת מפעל הפיס.

דיין שכשל כזכור בניסיונותיו הפוליטיים, קיבל את הג'וב תודות לליבו הרחום של נתניהו וכך הוא שולט על מיליארדים שיכולים להוות אלמנט השפעה כלכלי – פוליטי מרכזי. אחרי שנחשפנו לכסף שבחניה למדנו כי על פי אומדנים ראשונים רשם מפעל הפיס הכנסות של 5.1 מיליארד שקל ב-2012 כאשר הרווח התפעולי עמד על 23% (מכובד) מהמחזור ולזה הצטרפו הכנסות מימון בסך של כ-200 מיליון שקל. כדאי גם לדעת שתיק ההשקעות של מפעל הפיס עומד על כ-3.3 מיליארד שקל והוא מנוהל על ידי הבנקים ומנהלי תיקים. גם משם סביר שמגיעה הכנסה.

לא מבקשים את הכסף

עם עודפי כספים בחניה ובהשקעות בצירוף הכנסות מימון יפות, סיפר דיין כי "הציע" למשרד האוצר לקבל השנה מיליארד שקל לבניית כיתות חדשות אך טרם קיבל תשובה. דיין הנדיב הציע גם לרשויות המקומיות כחצי מיליארד שקל על חשבון תקציבם ל-2014 אבל הרשויות ראו זה הפלא עדיין לא ביקשו את הכסף. מוזר שמציעים כסף ואיש לא ממהר לקבלו. לא רק מוזר אפילו מעורר שאלות.

זאת ועוד, לא ברור מדוע מיליארדים "חונים" בכלל בקופת מפעל הפיס? לא מדובר בבנק, לא מדובר באוצר המדינה, מדובר בכסף של מהמרים, חלקם עניים מרודים, שניסו לשפר את מצבם הכלכלי ונכשלו כי המרוויח הוא מפעל הפיס. הרי הסיכוי לזכות בהגרלות שואף לאפס כידוע.

הפקידים זכו בלוטו

מפעל הפיס הוא מוסד חוקי והיסטורי בישראל. איש אינו מנסה לערער את יציבותו. כמובן שהמהמרים הכושלים מממנים את שכרו השמן של עוזי דיין ופקידיו הבכירים ואולם בזה הורגלנו כבר שנות דור. בעל תפקיד בכיר במפעל הפיס בעצם זכה בלוטו בגלל תנאי שכר מפנקים. אליהם אריאלה לא צריכה להתקשר כי הם מסודרים בחיים עם רכב צמוד ותנאים סוציאליים נפלאים.

מי שפחות מסודרים הם אזרחי ישראל ומשרד האוצר שעומדים בפני גרעון ענק בתקציב המדינה. כל יום עולים רעיונות חדשים – להעלות את המע"מ, מס על קרנות השתלמות, מס עזבון, מס חברות, מיסים על כלל העובדים במגזר הציבורי, קיצוץ בקצבאות ושלל רעיונות. והנה בקופת מפעל הפיס הדשנה מנמנם לו סכום של 3.3 מיליארד שקל שהולך ותופח.

פקידי האוצר צריכים לאפשר למפעל הפיס להתקיים באופן מסודר. להשאיר בקופתו חצי מיליארד שקל לתפקוד שוטף ואת השאר (2.7 מיליארד שקל) לקחת מיד להקטנת הגרעון הממשלתי. צריך לזכור שמפעל הפיס הוא עסק מרוויח (להזכירנו – 23% בערך מהמחזור) ולכן קופתו תצמח שוב. על אנשי האוצר והחשבת הכללית להחליט בעצמם, ללא עוזי דיין שמציע כסף בנדיבותו, כמה ואם בכלל להקצות לרשויות מקומיות ושאר מלקטי כספים. רוב היתרה צריכה ללכת לכיסוי גרעון המדינה ודומני שמעטים, אם בכלל, יצטערו על הכסף שהפסיק "להחנות" סתם או להיות מושקע בבורסה.

מתי אלפר, כלכלן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully