וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רשות המסים הבטיחה לי 20% תמורת ההלשנה"

‎‎חן מענית‏

17.3.2013 / 14:55

כך טוענץ תושבת תל אביב שדיווחה ל"מלשינון" על בעלת בית לשעבר. הרשות בתגובה: "המדווחים מיודעים מראש כי היה והמידע לא יוביל להליך פלילי, לא ישולם גמול"‏

"רשות המסים הבטיחה לתת לי תגמול של 20% מסך המס שיגבה מבעלת הבית שלי לשעבר, בתמורה לכך שדיווחתי שהיא אינה משלמת מס, אך היא הפרה את הבטחתה". כך טוענת א', בשנות ה-40 לחייה מתל אביב.

בעקבות קמפיין המלשינון ("קו הצדק") של רשות המסים שמתנהל זה מספר חודשים, פנתה א' ל"גלובלס" לפני מספר ימים והעלתה את הטענות נגד רשות המסים.

סיפורה של א', שהיא כיום מובטלת, חושף את המניעים של חלק מהאזרחים, שפונים ל"מלשינון" ומדווחים על אזרחים מעלימי מס, ומציף על פני השטח את הבעייתיות של "המלשינון". סיפורה גם מזכיר את מה שרבים מאתנו שכחו (או מעולם לא ידעו) - שבחלק מהמקרים מבטיחה רשות המסים תגמול כספי למי שילשין על מעלימי מסים.

"יומיים אחרי שיצא קמפיין 'המלשינון' של רשות המסים עם השחקן נתי רביץ התקשרתי ל'קו הצדק' של הרשות ואמרתי שיש לי מידע על משפחתה של בעלת הבית שלי לשעבר שבבעלותה 10 דירות להשכרה", סיפרה א' ל"גלובס".

לדברי א', המסרבת להזדהות בשמה המלא בשל חשש מהמשפחה עליה דיווחה, "כעבור יומיים נוספים הוזמנתי למשרדי מס הכנסה במגדל הקריה בתל אביב. נכנסתי לשיחה עם חוקר בכיר והעברתי את המידע שלי על בעלת הבית, כולל שבעה מסמכים שונים, כגון חוזים של משפחת בעלת הבית. החוקרים הבטיחו לי סכום של עד 20% מגובה הקנס שיוטל על בעלת הבית".

"ניצול של אזרחים"

- ומה קרה אחר כך?

"כעבור עוד מספר שבועות התקשרו אליי חוקרי רשות המסים והודיעו לי שהחקירה בעניינה של בעלת הבית הועברה מהמסלול הפלילי לאזרחי, ולכן אני לא זכאית לקבל תגמול כלשהו בגין העבודה שהקדשתי כדי לחשוף את מעשיה. זו התנהגות חמורה מאוד של רשות המסים, שמפירה התחייבויות שלה. זה אפילו יותר חמור מבעל דירה שלא משלם מסים. זה ממש ניצול של אזרחים. תעשו את העבודה הזאת בעצמכם, או תשלמו את מה שאתם מתחייבים לי. תחסכו וקחו את הכסף לחינוך ולביטחון. אחרי דבר כזה אתה מרגיש הכי אידיוט בעולם".

רבים יחשבו שההתנהגות של א' היא התנהגות של מלשינה, שמונעת מבצע כסף. "מבחינתי זה דיווח ולא הלשנה", היא אומרת. בזכות מדווחים כמוני נחסך לרשות המסים זמן, כוח אדם ומשאבים רבים. הבאתי להם את כל המידע 'על כפית של כסף', ואני חושבת שלא ייתכן שהרשות לא משלמת לי את הסכום שהובטח, בתירוץ שהמסלול הועבר לאזרחי. זה לא פחות חמור מלא לשלם מסים".

- למה פנית ל"גלובס"?

"ההרגשה שלי היא שהתנהגות רשות המסים אינה שונה מהתנהגות של מעלימי מס. אני גם מרגישה שהתקשורת עושה שירות יומיומי לרשות המסים בכתבות שאתם מפרסמים על מבצעים של הרשות ואינה מדווחת מספיק על ההתנהגות האמתית של הרשות, שמפירה הבטחות לאזרחים. אני רוצה לשנות את המצב הזה".

"אשקול הגשת תביעה"

- מה את מתכוונת לעשות?

"אני שוקלת הגשת תביעה נגד הרשות. מעבר לכך, אני רוצה שאזרחים ידעו שמה שהרשות מבטיחה היא לא מקיימת. כל-כך הרבה זמן וכסף נחסכים לרשות בזכות הדיווחים האלה, למה לא לתת כסף למדווחים ולא לעמוד במילה? ניסיתי להתלונן בפני משה אשר, מנהל רשות המסים, אבל 'ניערו אותי' ולא נתנו לי לדבר אתו. בעיניי, זו לא דרך לטפל בדברים".

הרשות: הסכם חריג

בימים אלה ממשיכה רשות המסים לנהל את הקמפיין השנוי במחלוקת לעידוד אזרחים לדווח לה על מעלימי מס, באמצעות הטלפון או האינטרנט. בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי מאז השיקה הרשות את קמפיין "המלשינון", המכונה בידי הרשות "קו הצדק", היא קיבלה יותר מ-8,000 פניות.

"קמפיין המלשינון" זוכה גם לביקורת. לדברי המבקרים, לא ראוי שרשות ציבורית תעודד אזרחים להלשין על חבריהם. העובדה כי חלק מהמלשינים זוכים גם לתגמול כספי תמורת המידע שהם מעבירים, עשויה להגביר ביקורת זו.

רשות המסים מסרה בתגובה: "הסכם לתשלום גמול למקור הינו הסכם חריג, ונדירים המקרים בהם מובטח גמול כספי למוסר מידע. עם זאת, במידה ומובטח גמול הוא נקבע כאחוז מסוים, שיכול להגיע עד 20%, מהקנס שהוטל על-ידי בית המשפט או הכופר, וזאת בהתאם לאיכות המידע ולאפשרות לעשות בו שימוש בהליך פלילי.

"בכל מקרה, ככלל אין משולם גמול מהגבייה בהליך אזרחי, ובכל פנייה למסירת מידע, מוסר המידע מיודע בבהירות כי היה והמידע לא יוביל להליך פלילי, לא ניתן יהיה לשלם גמול, כך גם נעשה במסגרת הפניות ל'קו הצדק'. היה והגברת שפנתה אליכם תרצה שנבחן את טענותיה לגופן, היא מוזמנת לפנות ישירות או באמצעותכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully