וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהבי לבנקים: אם תוותרו לעשירים - תוחרמו

לי-אור אברבך

17.4.2013 / 15:49

עו"ד איתן ארז לרקפת רוסק-עמינח: "אם עד סוף החודש לא תחזרי בך מהמחיקה לדנקנר - אמשוך עשרות מיליונים מלאומי". ניצני חרם נגד לאומי בפייסבוק

סערת בנק לאומי ומחיקת החובות לנוחי דנקנר: שדרן הרדיו נתן זהבי קרא היום (ד') לציבור להחרים בנקים שימחקו חובות לטייקונים. זאת, על רקע המגעים להסדר חוב שמנהל דנקנר עם לאומי למחיקת חוב של 150 מיליון שקל לחברת גנדן שבשליטת דנקנר.

"הסצינה הזו שטייקון ממשיך לגור בווילה מפוארת עם מטוס וצי מכוניות חייבת להיגמר - הוא חייב לשלם למכור את רכושו ולהחזיר את חובותיות לבנק. אם לא, יש לעקל במיידי ולהוציא אותו מהבית ולקחת לו את המטוס ואת הרכב. שהטייקונים יעברו לגור בדירה שכורה ויממנו את חובותיהם לבנק", אמר היום זהבי בתוכניתו ברדיו 103FM.

זהבי הזמין מאזינים לעלות לשידור ולספר על חובות שלהם לבנקים ודרכי ההתמודדות. המטרה הייתה להראות את דורסנות הבנקים כלפי האזרח הקטן בטיפול בחובות קטנים יחסית, אל מול מחיקות הענק של חובות הטייקונים.

אחד המאזינים סיפר על גיסו שביקש ממנו לחתום ערבות של עד 25 אלף שקל, אך לדבריו החתימו אותו על ערבות ללא הגבלה: "גיסי משך כספים והגיע לחובות של 65 אלף שקל. בבנק אמרו לי שאני חתום ללא הגבלה. גיסי חלה בסרטן והידרדר ולא היה יכול לשלם. אני נשארתי עם ערבות של 65 אלף שקל".

זהבי אמר לאותו מאזין: "לא מחקו לו כמובן את החוב כי הוא אזרח קטן וחולה סרטן". המאזין הוסיף: "התחננתי לבנק לעזרה, וסירבו לי. ביקשתי פריסה ל-10 שנים, ואמרו לי שאין דבר כזה. אמרו שייקחו לי את הכסף מהחסכונות שלי".

מאזינה אחרת, לקוחה של בנק הפועלים, סיפרה על תאונה שעברה, שבעקבותיה היא נכנסה לרשימה השחורה של הבנק. "הייתי ילדה בת 20, חיילת בודדת בצבא עם אישור עבודה, יתומה. פירנסתי את עצמי. הבנק הסכים לתת לי הלוואות, והכול היה טוב ויפה, וניצלתי את המסגרות. אבל אז עברתי תאונת דרכים קשה ולא יכולתי לעבוד. בגיל 21 פגשתי את מערכת המשפט, הוצאה לפועל... לפני 4 שנים סיימתי את החוב לבנק, שהיה 30 אלף שקל בהתחלה, ועם הריביות זה עלה ל-70 אלף שקל. הם גבו ממני 14%-18% ריבית שנתית. לא יכולתי לקחת משכנתא כי הייתי ברשימה השחורה של הבנק".

מאזין אחר סיפר בכעס: "זהבי, אתה מתעסק פה עם מאפיונרים. אתה לוקח הלוואה קטנה ומרגיש שאתה מתעסק עם השוק האפור. הם מעקלים לך את החשבונות, את החיים. גם אם תגיע להוצאה לפועל - הם לוקחים לך את רישיון הנהיגה. לא יודע באיזו מדינה לוקחים רישיון נהיגה. אני חייב לבנק הפועלים 20 אלף שקל. אתה מגיע למצב שהם אומרים לך ללכת להביא מהשוק האפור".

זהבי: "אם בנק הפועלים יוותר לטייקונים על חובות - אני אעזוב"

"החל פסטיבל המחיקות לחובות של דנקנר בשל קשריו ההדוקים עם מנהלי הבנקים", הוסיף זהבי בתוכניתו. "למה שלא ימחקו את חובות האזרח הקטן? הרי אפשר היה למחוק את חובותיהם של אלפי אזרחים שנזרקו מבתיהם. אם יש מדיניות של מחיקת חובות, אז במטותא - מכולם. למה דווקא למר דנקנר מוחקים חובות?"

זהבי קרא לאזרחים להחרים בנקים שימחקו חובות עתק לטייקונים: "צלצלו לבנק שלכם והודיעו לו שתעזבו את הבנק אם הם יוותרו על מאות מיליוני שקלים לעשירים הגדולים. אל תתביישו - הכוח אצלכם. אני מבטיח לכם שהם יפחדו. אתם לא תוותרו לדנקנר או זיסר על מאות מיליונים ולנו תקרעו ת'צורה!"

זהבי עצמו הודיע בשידור חי לבנק הפועלים: "אם בנק הפועלים יוותר על חובות ולא ישלח לטייקונים מעקלים הביתה - אני אעזוב. ואני עומד בהבטחות שלי. זוכרים איך פתאום ירדו מחירי הקוטג'? הייתה לזה סיבה. אזרחים זעמו ועשו חרם...

"אני יודע שהדיבורים האלה יגיעו למנהלי הבנקים ולא אכפת לי. אני לא חייב לאף אחד כלום, הלשון שלי לא בתחת של אף אחד. מבחינתי הם יכולים להיות מנהלי בנקים ומיליארדרים, אני לא עושה להם חשבון וגם אתם אל תעשו להם חשבון".

בתוך כך, הזעם הציבורי כלפי הבנקים רק הולך וגובר. בפייסבוק נפתחה עצומה הקוראת לרקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, למחול לאזרחים קטנים על חובותיהם. "אוספים חוב של 150 מיליון שקל, ורוסק-עמינח תוותר גם לנו", נכתב בראש העמוד.

בעמוד אחר בפייסבוק ישנה קריאה מפורשת להחרים את בנק לאומי. ברשת מתארגנת הפגנה נגד הבנק ברחוב הרצל 19 בתל-אביב, הסניף הראשי של לאומי. יוזמה זו מובלת על-ידי אלדד יניב, מנהיג תנועת "ארץ חדשה" (לחצו כאן להגיע לעמוד).

היוזמה של עו"ד איתן ארז

עו"ד איתן ארז, סגן ראש לשכת עורכי הדין, פנה במכתב לרוסק-עמינח בתור "לקוח מועדף" בבנק לאומי. ארז מנהל כ-70 חשבונות בלאומי בהיקף כספי של עשרות מיליוני שקלים - ומאיים לעזוב את הבנק.

"חורה לי שכך מנוהל בנק שנוסד על-ידי התנועה הציונית לפני 110 שנים ושייך לציבור", כתב ארז. "נדהמתי גם לשמוע שאחותך כיהנה כדירקטורית בחברה שבשליטת דנקנר. הצטערתי לקרוא כי בנה של קודמתך בתפקיד מנהל את עסקי חיפוש הגז של אותו דנקנר. אין בכוונתו לתבוע את הבנק. אני פשוט מודיע לך כי אם עד ליום 30 באפריל בשעה 13:00 לא אקבל אישור שהמחיקה בוטלה - אפעל להוציא את כל הכספים שאני מחזיק לבנק אחר.

"במקרה כזה, אפנה לכל מאות מכריי בבקשה להוציא את כספיהם מהבנק. בנוסף לכך, אפנה מתוקף תפקידי כסגן ראש לשכת עורכי הדין לוועד המרכזי של הלשכה בבקשה לדון בנושא, על מנת שלשכת עורכי הדין תמליץ לכל 50 אלף עורכי הדין בישראל שימשכו את פקדונותיהם מהבנק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully