וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 מיליון טסים לחו"ל - ובדיוטי פרי מרוויחים בענק

ספיר פרץ-זילברמן

23.7.2013 / 11:11

ב-2012 הניבה הפעילות המסחרית בנתב"ג 1.2 מיליארד שקל, לא כולל הכנסה של מאות מיליוני שקלים נוספים מאגרות ושירותים. מרבית הישראלים טסים לארה"ב, יוון, טורקיה וצרפת

כ-3 מיליון נוסעים צפויים לעבור הקיץ בנתב"ג ביולי-אוגוסט, בכ-19 אלף טיסות בינלאומיות יוצאות ונכנסות. מרבית הנוסעים, כך על-פי רשות שדות התעופה (רש"ת), יטוסו הקיץ לארה"ב, יוון, טורקיה, צרפת ואיטליה.

חופשת הקיץ מעבר לים מתחילה בשערי נתב"ג, ובמיוחד במתחם חנויות הדיוטי פרי. ניחוחות הבשמים ושאר טובין פטורים ממע"מ ממתיקים את הגלולה המרה של התורים הארוכים והמייגעים האופייניים לשיא העונה, ומרטיטים לנו את החושים וגם את הכיסים. ועל כך מעידים בעקיפין הפדיונות הגבוהים של החנויות במתחם הדיוטי פרי בטרמינל ודמי הזיכיון האדירים שזכייני החנויות מוכנים לשלם לרש"ת תמורת העונג למכור לנו.

על היקפם ניתן ללמוד מהכנסותיה של רש"ת, המנצחת על הפעילות המסחרית בשדה: 1.2 מיליארד שקל בשנת 2012 רק מפעילות מסחרית בנמל, לא כולל הכנסה של מאות מיליוני שקלים נוספים מאגרות ושירותים שונים לנוסעים ולמטוסים.

עוד לפני הבורדינג

אנקדוטה נוספת המעידה על אטרקטיביות הדיוטי פרי, סיפקה באחרונה התכתשות מתוקשרת בין הזכיינית הנוכחית ג'יימס ריצ'רדסון לבין רש"ת, עקב מכרז חדש שהאחרונה פרסמה בינואר השנה להפעלת חנות פטורה ממכס לממכר קוסמטיקה, אלכוהול וטבק.

ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את החנות מאז נפתח טרמינל 3 לפני כ-9 שנים, עתרה לבית המשפט וביקשה לעצור את הליך המכרז החדש בטענה ש"תנאיו קיצוניים ומהווים סיכון כלכלי".

רש"ת דורשת במסגרת המכרז דמי זיכיון אדירים של 150 מיליון דולר בשנה, כאשר החברה שתציע את הסכום הגבוה ביותר תזכה במכרז.

בכיר ברש"ת הסביר באותו יום ל"גלובס" את הפנייה לבית המשפט כך: "ג'יימס ריצ'רדסון חוששת לאבד את הזיכיון שצפוי לפוג באוקטובר 2014, ולכן מנסה להפחיד מתעניינות אחרות לגשת למכרז". עוד הוא אמר כי הזיכיון צפוי להקנות לחברה הזוכה הכנסה מוערכת של יותר מ-3.5 מיליארד דולר לתקופת החוזה המלאה הנמשכת כעשור.

בסופו של יום, בית המשפט דחה את העתירה. ב-27 ביולי ייפתחו המעטפות. ברש"ת מדווחים על התעניינות ערה.

ועוד לפני הדיוטי פרי והבורדינג בשער העלייה למטוס, ברש"ת טוענים כי טרמינל 3 נמצא כיום בחזית הטכנולוגית בעולם בתחומי הבידוק הביטחוני והשירות לנוסע, וככזה הוא מציע למשל 10 עמדות צ'ק-אין עצמי החוסכות את העמידה בתור, עמדות לטעינת טלפונים ומחשבים ניידים ללא תשלום, אפליקציית P שמראה היכן יש מקומות חנייה בשדה, ולחלופין היכן החנינו את האוטו, וגם עמדות סמיילי להשארת משוב על שירותי הנמל.

למרות האמור, נתב"ג עדיין רחוק מלהתברג לעשירייה הפותחת של נמלי התעופה הטובים ביותר בעולם. חברת המחקר סקייטרקס, המדרגת מדי שנה מאות נמלי תעופה על בסיס סקר שביעות-רצון בקרב מיליוני נוסעים ברחבי העולם, דירגה השנה את נתב"ג במקום ה-100, ואילו את צ'אנגי בסינגפור במקום הראשון. למקום הגבוה ביותר במזרח התיכון (20), הגיע נמל התעופה הבינלאומי של דובאי.

  • עוד באותו נושא:
  • דיוטי פרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully