וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לממשלה יש חובה להחליט על ייצוא הגז"

גלעד גרוסמן

28.7.2013 / 16:20

בתשובתה לבג"ץ טענה המדינה כי לא רק שיש לה זכות להחליט בנוגע לייצוא הגז כי אם גם חובה לעשות זאת. היועץ המשפטי של הכנסת טען כי מדובר בהסדר ראשוני שמחייב החלטת כנסת

לא רק שהממשלה לא היתה מנועה מקבלת החלטה בנוגע לייצוא הגז, אלא שמדובר בסמכות שהיה חובה משפטית להפעילה - כך נכתב בתגובת המדינה שהוגשה היום (ראשון) לבג"ץ, במסגרת עתירה נגד ההחלטה. מנגד, היועץ המשפטי של הכנסת חיבר חוות דעת בה קבע כי לא ניתן להסתמך על החוק הקיים כדי לאפשר לממשלה לקבל את ההחלטה בנושא.

לפני כחודש אישרה הממשלה את התוכנית למשק הגז בישראל, שקובעת כי כ-40% מהגז שנמצא בקידוחים בים התיכון יהיה מיועד לייצוא, ורק כ-60% יישאר לשימוש במשק הישראלי. יממה לאחר מכן עתרו לבג"ץ שורה של ארגונים וחברי כנסת, בהם יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ ויו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין, בדרישה שבית המשפט יורה על קיום דיון בכנסת בנוגע לייצוא עתודות הגז של ישראל, ויקבע כי לא ניתן להסתפק בהחלטת ממשלה בנושא.

בתגובת הפרקליטות, שהוגשה באמצעות עו"ד ענר הלמן מפרקליטות המדינה, נכתב כי חוק הנפט מאפשר לממשלה לקבל החלטות בנוגע למשק הגז. עוד נכתב, כי לשימוש בגז טבעי חשיבות כלכלית וחברתית רבה, ולכן לממשלה, בתור בעלת הקניין על הגז מחויבת לקבוע כיצד לשווק אותו. בתגובה ישנה התייחסות גם לחוות הדעת שהגיש המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, לפני קבלת ההחלטה, בה כתב כי ראוי שההחלטה תתקבל בכנסת, אולם אין מניעה משפטית שהממשלה תקבל את ההחלטה.

מנגד, היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, העביר היום חוות דעת בה קבע כי מכיוון שההחלטה בנוגע לחלוקת הגז היא "הסדר ראשוני", קרי - החלטה מהותית בנושא בעל השפעה ציבורית נרחבת - שצריך להיקבע בחקיקה ראשית, או לכל הפחות עליו להיות מבוסס על הסמכה מפורשת וברורה של חברי הכנסת. ינון מוסיף, בניגוד לחוות הדעת של הפרקליטות, כי "ספק רב" אם ניתן לראות בחוק הנפט הסמכה מפורשת של הרשות המבצעת לקביעת הסדרים ראשוניים נרחבים בשאלת קביעת מכסות יצוא הגז.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה בעקבות חוות הדעת של ינון כי היא "תומכת באופן חד משמעי בעמדת העותרים ושומטת את הקרקע המשפטית תחת טיעון הדחיפות שטוענת הממשלה. טענת הממשלה כאילו העברת ההליך לחקיקה בכנסת תיקח זמן רב נצבעת באור מגוחך ממש בשבוע שבו יעברו תוך שלושה ימים חוק התקציב, חוק ההסדרים, חוק המשילות וחוק משאל עם.אני מקווה כי הממשלה תקבל את עמדתנו, ותעביר את החלטת הממשלה להליך חקיקה רציני וענייני במקום הראוי לכך - כנסת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully