וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חצי מהדירות להשכרה של לפיד לדיור בר השגה"

משה ליכטמן ‏

29.8.2013 / 11:15

הקואליציה לדיור בר השגה: יש לשלב את הבנייה החדשה בפרוייקט הדיור הלאומי בתוכניות להתחדשות עירונית במרכזי הערים‏

הקואליציה לדיור בר השגה טוענת במכתב לצוות ההיגוי לפרויקט הלאומי לדיור בראשות ראש אגף תקציבים אמיר לוי, שדן בפרויקט לבניית 150,000 יח"ד להשכרה בתוך עשור, כי יש לייעד מחצית מהדירות לטובת דיור בר השגה ודיור ציבורי.

במכתבה טוענים עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח ואד' יעל פדן מעמותת "במקום", בשם הקואליציה לדיור בר השגה, כי יש לקבוע תמהיל בו חצי מהדירות יהיו דיור בר השגה להשכרה, במחיר ההולם את הכנסתם של משפחות עם הכנסה נמוכה ובינונית, לרבות הקצאת חלק מהדירות לזכאי דיור ציבורי. כמו כן, יש לתת עדיפות למי שממתין לדיור ציבורי ומקבל סיוע בשכר דירה, ולזכאים אחרים לסיוע בשכר דירה בפרויקטים הללו על מנת שיוכלו לממש את הסיוע בפרויקט להשכרה יציבה וארוכת טווח במקום להסתמך על בעלי דירות פרטיים.

עוד נכתב, כי את הפרויקטים להשכרה יש להגדיר כפרויקטים להשכרה ללא הגבלת זמן, ואין לאפשר את מכירת הדירות כעבור זמן. מכאן יש לקבוע, כי הפרויקטים יישארו בבעלות המדינה, וייעודם להשכרה יישאר ככזה לעד.

לגבי יחסי שוכר-משכיר נכתב, כי הצורך לקדם יחסי שכירות הוגנים בפרויקטים להשכרה במסגרת הפרויקט הלאומי לדיור, יכול להוות בסיס לחקיקה שתסדיר באופן כללי את יחסי השכירות למגורים בארץ, גם בשכירות הפרטית, כפי שקיים במרבית מדינות ה-OECD. בנוסף יש לקבוע סנקציות ברורות למקרים בהם תתגלה הפליה בהשכרת הדירות.

לגבי מיקום הפרויקטים בשולי הערים על קרקע פנויה טוענת הקואליציה, כי יש לעשות מאמץ דווקא למנף את הפרויקט הלאומי למען חיזוק ההתחדשות העירונית. כלומר - לשלב את הבנייה החדשה שתיבנה במסגרת פרוייקט הדיור הלאומי בתכניות להתחדשות עירונית במרכזי הערים, כמו פינוי-בינוי. זאת, באמצעות יוזמה ציבורית שתיתן מענה לתושבים הוותיקים המתגוררים בשיכונים משנות החמישים והשישים.

עוד אומרת הקואליציה, כי מעורבות ומימון ציבורי בתהליכי התחדשות עירונית חיוניים עבור שכונות אלה. במקום להרוס שכונות קיימות ולהקים מגדלים שתחזוקתם אינה בהישג ידם של התושבים, יש להשקיע משאבים ציבוריים בחידוש הבניינים הקיימים ובתוספת דירות מתונה, שתאפשר לתושבים הוותיקים שירצו בכך להישאר בשכונה. מינוף הפרויקט הלאומי להשכרה ככלי להתחדשות עירונית יכולה לתרום גם לחידוש עירוני וגם לתוספת של דיור להשכרה, דיור בר השגה ודיור ציבורי, הדרושים כדי לפתח את השכונות הותיקות בצורה צודקת, בלי להפוך אותן ממקום של אוכלוסיה מעוטת אמצעים למקום מדיר, שמחוץ להישג ידם של תושביו הוותיקים.

בהתייחסותה לאוכלוסיה הערבית נטען, כי לצורך מתן מענה למצוקת הדיור המחריפה ביישובים הערביים, ועל מנת לאפשר לאוכלוסיה הערבית לקחת חלק בפרויקט, יש לקבוע כי חלק מהפרויקטים יוקמו בישובים של האוכלוסייה הערבית ובערים מעורבות. זאת, לאור העובדה, שבכמה רשויות ערביות ורשויות מעורבות יש ביקוש בקרב האוכלוסייה הערבית לפרויקטים איכותיים להשכרה ארוכת טווח.

בקואליציה חברים: האגודה לזכויות האזרח, במקום, האגודה לצדק חלוקתי, איתך-מעכי, סיכוי, והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully