וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך טייקון ברזילאי הפסיד 25 מיליארד ד' ב-18 חודשים

קובי ישעיהו

31.8.2013 / 13:45

האימפריה העסקית של הטייקון אייק בטיסטה על הקרשים והיא תלויה בהתאוששות הכלכלה העולמית, בביקוש לסחורות ובהתאוששות ובצמיחה של כלכלת ברזיל

לפני כ-15 חודשים הפגין מנכ"ל חברת האנרגיה הברזילאית OGX , פאולו מנדוסה (Paulo Mendonca ) בטחון עצמי רב. בראיון לרוייטרס אמר מנדוסה ש-OGX, היהלום שבכתר האימפריה העסקית של הטייקון אייק בטיסטה (Eike Batista ) תהפוך לאחת מחברות האנרגיה העצמאיות הגדולות בעולם. שדה הנפט הענק שהתגלה בים שצפונית מזרחית לריו דה-ג'נרו, המכונה "הכריש הכחול", היה אמור להפיק כמויות עצומות של נפט וגז טבעי ולספק את החותמת למעמדו ההולך ומתחזק של בטיסטה.

ואולם, מאז אותו ראיון (בעצם כפי לפני כן...) הלכה האימפריה של בטיסטה והדרדרה מדחי אל דחי. מניית OGX טמנם איבדה כבר שליש מערכה עוד לפני הראיון האומלל ההוא אולם כך גם מניות של חברות מובילות אחרות בברזיל. הכל תקין, אמר מנדוסה.

מבט על ברזיל. צלם: רויטרס, גלובס
ברזיל/גלובס, צלם: רויטרס

ואז, רגע לפני סיום הראיון, מנדוסה פלט שהתפוקה ב"כריש הכחול" נמוכה מהצפי. התפוקה עומדת על כ-17 אלף חביות נפט ליום, והגעה ליעד של 40-50 אלף חביות ליום בסוף השנה "צפויה להתאחר". למחרת צנחה מניית OGX בכ-8.4% ובעוד 50% כחודש מאוחר יותר - עד היום שבו פרש מנדוסה.
ומאז העניינים רק הלכו והדרדרו באימפריה של בטיסטה. חברת ההחזקות שלו, EBX, סבלה מעיכובים שונים ומשונים בפרוייקטים חשובים והוא המשיך להזרים כספים לקבוצה גם לאחר שמניותיה צנחו ביותר מ-90%.

בטיסטה, השביעי ברשימת עשירי העולם של המגזין פורבס בשנה שעברה, איבד כ-25 מיליארד דולר מהונו בתקופה קצרה של כ-18 חודשים. בטיסטה סבל, בין היתר, מתנועת מלקחיים של בריחת משקיעים מהשווקים המתעוררים וחולשה במניות האנרגיה הגדולות בעולם, כמו גם ירידה במחירי הסחורות. לאחרונה אמר בטיסטה בראיון כי הציעו לו למכור נתח משמעותי ב-OGX לפי שווי של כ-30 מיליארד דולר והוא היסס ולבסוף לא מכר. היום שוויה של החברה עומד על כ-720 מיליון דולר. האם בטיסטה ישרוד ויתאושש? הרבה מאוד תלוי בהתאוששות הכלכלה העולמית, בביקוש לסחורות וכמובן שבהתאוששות ובצמיחה של כלכלת ברזיל. ימים יגידו.

  • עוד באותו נושא:
  • ברזיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully