וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדד משקף היחלשות - צפוי גידול באבטלה"

אהוד כהנים, פורבס

16.10.2013 / 8:24

נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים טוען כי בחודשים הבאים צפויה היחלשות נוספת: "תוביל לריסון קצב הצמיחה של המשק"

תגובות מעורבות בקרב האנליסטים וארגוני העסקים הקטנים לפרסום מדד המחירים לצרכן אתמול, אשר נותר בחודש ספטמבר על כנו.

לאתר פורבס ישראל

"המדד מצביע על המשך סביבת אינפלציה נמוכה (1.3% ב-12 החודשים האחרונים) והעדר לחצים אינפלציוניים", אומר יונתן כץ מלידר שוקי הון. "קיפאון בשכר הריאלי וקיצוץ בשורה של תמיכות סוציאליותפגעו בכוח הקנייה של הציבור. לא צפויה הורדת ריבית בסוף החודש, אך אין לפסול הורדת ריבית בסוף חודש נובמבר לאור סימני התמתנות בכלכלה הישראלית, המשך לחץ לייסוף השקל, סביבת אינפלציה מתונה והמשך המדיניות מרחיבה על ידי הבנק הפדרלי".

"על אף שאנו חושבים שמחירי הדיור דווקא ימשיכו לעלות בשנה הקרובה, ישנם לא מעט גורמים שממתנים את האינפלציה במשק ובינהן הביקושים הנמוכים, השקל החזק וניסיונות להגברת התחרותיות בחלק מענפי המשק", טוען אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות. "תהליכים אלה, כמו זה שבענף הקפה בתקופה האחרונה, יותירו את האינפלציה סביב ואף מתחת למרכז טווח יעד המחירים".

"ישראל עשויה למצוא את עצמה בחודשים הקרובים בדיפלציה", סבור אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי. "מדובר במדד נמוך נוסף אשר מצביע על אינפלציה נמוכה של 1.3% בשנה האחרונה, כאשר התפנית העיקרית חלה בסעיף הדיור. השקל הנמוך והסביבה הכלכלית ימשיכו לתמוך בסביבת אינפלציה נמוכה, ואם זה לא מספיק אז בנוסף לכך, המדד הבא צפוי להיות מושפע גם מירידה במחירי הדלקים, שהפעם היו גורם משמעותי בתרומתו למדד כלפי מעלה".

"אנחנו מאמינים כי עד לתחילת 2014 אנחנו צפויים להמשיך ולראות מדדים נמוכים ואף שליליים", הוסיף ארצי, "כאשר שני המדדים הראשונים של השנה הבאה צפויים להיות גבוהים עקב גורמים אקסוגניים - בעיקר העלאות המיסים הצפויות. לאחר מכן, גורמים אלו כמובן יתמכו בירידה נוספת בביקושים שתתבטא באינפלציה נמוכה".

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי, מציין שמדד ספטמבר מצביע על המשך המגמה מהחודש שעבר ועל התחזקות בסימני ההאטה הכלכלית במשק הישראלי: "המדד הנמוך מצביע על ביקושים נמוכים במשק, שהם הקטליזטור המרכזי לצמיחה במשק בריא. הצרכן הישראלי לא מוכן לבזבז לאור הגזרות וחושש מעלייה בשיעור האבטלה. נראה כי הציפיות האינפלציוניות והאינפלציה בפועל לשנה הקרובה לא יעלו על 2%".

"הורדת ריבית נוספת כרגע עומדת בפני פרשת דרכים ולכן יהיה מעניין מאוד לראות מה יעשה בנק ישראל בהחלטת הריבית הקרובה", ממשיך בן אריה. "מצד אחד, אין לחצים אינפלציוניים ושער השקל-דולר עדיין במקום לא נוח למשק. מצד שני, הריבית הנמוכה לא מאפשרת מרווח תמרון מספק למקרה שיהיה צורך אקוטי בפעולה מוניטרית. למרות זאת, להערכתי בנק ישראל יבחר לא לעשות כלום".

אהוד רצאבי, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, מסכם כי "המדד משקף היחלשות של הפעילות במשק - צפוי גידול באבטלה. על הממשלה לעודד את מגזר העצמאים והעסקים הקטנים אשר אחראי ליצירת מרבית מקומות העבודה במשק".

המדד נותר ללא שינוי; הירקות התייקרו ב-5%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully