וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר ב"דואר ישראל": לשלוח צו סגירה

24.10.2013 / 12:52

חברת "דואר ישראל" הממשלתית נקלעה לקשיים כספיים חמורים. עומר דוסטרי סבור שבמקרה של הדואר הפרטה לא תעבוד ויש לסגור אותה

ועד עובדי דואר ישראל החל לשבש השבוע את העבודה בסניפים, כחלק מסכסוך עבודה שהכריזה ההסתדרות, לאחר שבהנהלת הדואר סרבו לדרישת העובדים להזיז מתפקידו את המנכ"ל, חיים אלמוזנינו. דרישה זו עלתה בקרב העובדים, בשל חששם מפני משבר כלכלי והתדרדרות החברה על רקע מצבה הפיננסי הרעוע, מה שעשוי לפגוע בזכויותיהם ובכספים המגיעים להם.

שינוי טכנולוגי ועיסקי

חרף סירוב החברה להכיר במצב ולנסות לשנות את המציאות המרה שהיא בעצמה יצרה, ניכר כי מממש מאחורי חששם של העובדים. ניהולה הכושל של חברת הדואר, עוד חברה ממשלתית, הוא רק נדבך אחד בסיבות למשבר שבו נמצאת "דואר ישראל". לזו מצטרפת מערכת רגולטורית בלתי נגמרת המוסיפה קשיים משלה וכן מציאות טכנולוגית חסרת מעצורים שאינה ניתנת לעצירה.

על פי הדו"ח האחרון של מבקר המדינה, הפסידה "דואר ישראל" כ-32.7 מיליון ש"ח במחצית הראשונה של שנת 2012, ונכון ליוני אותה שנה, עומד גירעונה בהון החוזר על 386 מיליון ש"ח. בנוסף, על פי תחזיות החברה שנבדקו ואושרו על ידי משרד האוצר, ללא יישום מיידי של תכנית התייעלות צפויות יתרות המזומנים של החברה בשנת 2016 לעמוד על יתרה שלילית בסך 69 מיליון ש"ח. לזאת יש להוסיף כי באוגוסט האחרון הורידה חברת "מדרוג" את דירוג החוב לאג"ח של חברת הדואר הממשלתית מ-A2 ל-A3. מדובר בהורדה שלישית במספר מאז הנפקת החברה, בצעד שהוביל להעלאת הריבית שזו משלמת למחזיקים.

אחת הסיבות לכך היא ההתנהלות הבלתי-מקצועית והרוח הפרוטקציוניסטית השוררת ברוב החברות הממשלתיות. דוגמה לכך ניתן לראות בכך שלמרות מצבו הכספי הבעייתי, אישר דירקטוריון הדואר תוספות שכר בהיקף של כ-150 מיליון ש"ח לעובדים. אישור תוספת השכר ניתן אף שזמן קצר קודם לכן פנה מנכ"ל חברת הדואר לשרי האוצר והתקשורת והתריע כי נשקפת סכנה לאיתנות החברה. כמו-כן, למרות מצבה הכלכלי המחמיר, הגדילה הנהלת הדואר גם את מצבת העובדים של הארגון ב-200 משרות בשנים 2008-2012 - צעד שהוביל לתוספת הוצאה של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

באותו דו"ח עדכני של מבקר המדינה מצוין גם עניין הרגולציה הכבדה והחונקת של מדינת ישראל. חברת הדואר, המתמודדת בשנים האחרונות עם תחרות בחלק ממגזרי פעילותה, מתקשה להתנהל ולהגיב באופן יעיל כתוצאה מריבוי הרגולטורים המפקחים עליה, הכוללים גם את רשות ההגבלים, בנק ישראל, רשות החברות ואגפים שונים באוצר. העובדה שכל שינוי טוען אישור מקדמי של כל הרגולטורים, כרוכה בסרבול רב ופוגעת באופן ניכר ביכולת של החברה להגיב לשינויים בשוק. פיקוח הדוק זה אף יוצר חשד למינוי מקורבים, כדוגמת מינויו האחרון של חזי צאיג לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה, המיודד עם שר התקשורת, גלעד ארדן (בעבר ניסה ארדן למנות את צאיג ליו"ר רשות הטבע והגנים).

סיבה שלישית לחוסר יעילותה של "דואר ישראל" היא השינוי הטכנולוגי והעסקי שהתפתח מאז קום המדינה, המייתר חלק ניכר מפעילויות החברה. הדואר האלקטרוני החליף חלק גדול מהשירות וחדירת הפקס גם כן לא תרמה נקודות זכות לחברה.

לצד זאת, עסקים רבים החלו להעדיף את חברות השליחים הפרטיות, המעבירות דואר במהירות ובאמינות גבוהות יותר מהשירות המסורתי, וחברות לוגיסטיות התחרו בחברת הדואר בהצלחה בתחום הדואר הכמותי. כך, ברבעון הרביעי של שנת 2010 היה לחברת הדואר נפח דיוור כמותי של 78% ומאז היא חווה ירידה עקבית בנתח השוק שלה - עד 61% ברבעון הראשון של שנת 2013.

סיפור הכישלון של חברת "דואר ישראל" רק ממחיש עד כמה שליטה של המדינה בחברות מביא לתוצאות עגומות אשר מזיקות ופוגעות הן בפרט עצמו, הסובל מהעיצומים והשביתות החוזרות והנשנות, והן בחברה, המגיעה לעבר פי פחת בכל הקשור להתנהלות ארגונית ומקצועית.

בעידן המודרני שבו אנו חיים, אין כבר מקום לגוף ארכאי ומגושם כמו "דואר ישראל", אשר חלק ניכר מעיסוקיו הוא חלוקת ג'ובים וכיבודים למקורבים וקבוצות אינטרסים. הנשמה מלאכותית לא תעזור ורק תגרור את הזמן עד למשבר הבא. המדינה חייבת להסיר מעליה את הנטל ולתת לשוק החופשי לפעול, כפי שהוא יודע והוכיח את עצמו עד כה.

פתרון בדמות הפרטה אינו סביר במקרה זה. גם בשל העובדה שחברת "דואר ישראל" נמצאת במצב אנוש ועומדת בפני חדלות פירעון, כאשר חובותיה רבים מנשוא וגם מכיוון שישנן חברות פרטיות, אשר עושות את העבודה על הצד הטוב ביותר. הפרטה, מצידה, עלולה להבטיח בלעדיות מסוימת בשוק, או פרוטקציוניזם לבעלים, אשר לבטח יבקש ערבויות בכדי לקחת על עצמו את הסיכון.

אשר על כן, על המדינה לאפשר כניסה של חברות דיוור פרטיות למרכזי חלוקה בערים, כך שאלו יוכלו לעבוד בעוד יישובים ושכונות (כיום חברות מתחרות לא מקבלות מהדואר מפתח כניסה למרכזי חלוקה). בשלב השני, עליה לסגור את שערי "דואר ישראל" ולהפריט את חברת הבת, "בנק הדואר", על מנת להכניס תחרות נוספת מול הבנקים הקיימים ולהקים אלטרנטיבה עבור אזרחי ישראל.

הכותב הוא בוגר אוניברסיטת אריאל במדע המדינה ותקשורת, סטודנט לתואר שני בתכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת ת"א, מפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו" וחבר בפורום הרעיוני של "התנועה הליברלית החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully