וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיחזור בקבוקים: מאבקים בין אל"ה לבין אסופתא

יובל אזולאי

5.11.2013 / 8:32

תאגיד אל"ה יוצא נגד החלטת קביעת הממונה על ההגבלים העסקיים כי הוא מנצל את כוחו המונופוליסטי בשוק המיחזור ומבקש לאפשר לו לגבות תשלום מהמתחרים על שימוש במתקני המיחזור

תאגיד המיחזור אל"ה (איסוף למען הסביבה) מבקש את אישור בית הדין להגבלים עסקיים לגבות תשלום על שירותי מיחזור שניתנים במתקניו למכלים שנאספים בידי תאגיד המיחזור המתחרה - אסופתא.

מחזור בקבוקים. גלובס
מחזור בקבוקים/גלובס

בנוסף, התאגיד דורש מבית הדין לקבוע אמות מידה חדשות לפעילות של תאגידים שעוסקים באיסוף מכלי משקה ריקים על פי חוק הפיקדון. התאגיד הוותיק אל"ה פועל כזרוע של החברות מי עדן, החברה המרכזית למשקאות קלים, טמפו ויפאורה-תבורי, ליישום חוק הפיקדון המחייב מיחזור של מכלי משקה. לטענת אל"ה, התאגיד החדש אסופתא מנצל פרצה בחוק, אוסף באופן עצמאי מכלי משקה ריקים מחברות שלא מקושרות מתוקף הסכם עם אל"ה, אך משתמש, לכאורה, בתשתיותיו מבלי לשלם על כך.

בפניית אל"ה לביה"ד להגבלים עסקיים, התאגיד מערער על קביעת הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, מהקיץ האחרון, ולפיה אל"ה מנצל לרעה את כוחו המונופוליסטי כדי להצר את מהלכיו של תאגיד אסופתא.

אסופתא החל לפעול כתאגיד מיחזור לפני יותר משנה, לאחר שבשנת 2010 תוקן חוק הפיקדון באופן שפותח את שוק מיחזור מכלי המשקה לתחרות. עד אז, אסופתא פעלה כחברה אספנית שסיפקה לאל"ה מכלי משקה ריקים בתמורה לבונוסים על עמידה ביעדי איסוף, באופן שאפשר לאל"ה לעמוד ביעדים שקבע המחוקק ליצרני המשקאות. יעד האיסוף שנקבע לחברות אלה עומד על 77% מכלל מכלי המשקה שהן מייצרות, ובשנים 2011 ו-2012 אל"ה עמד בו. היקפו של שוק מיחזור מכלי המשקה מוערך בעשרות מיליוני שקלים בשנה.

הריב החל כשאסופתא, שבבעלות ירון ברדוגו, התקשר עם יקב טפברברג, שפרש מתאגיד אל"ה, המוגדר מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח). לטענת התאגיד החדש, עם לקוחותיו נמנים כיום עשרות יצרנים ויבואנים קטנים. העצמאות של אסופתא בשוק המיחזור לא מצאה חן בעיני אל"ה: לטענת ברדוגו, ראשי התאגיד הוותיק הגיבו בסנקציות שנועדו להצר את מהלכיו ולהקשות על התבססותו ופעילותו בשוק המיחזור, בין השאר באמצעות הפסקת תשלום בונוסים על עמידה ביעדי האיסוף של מכלי משקה והדרישה שימיין בעצמו מכלים ריקים - בהתאם לזהות היצרנים והיבואנים, כך שהתאגיד לא יקבל למתקניו בקבוקים מחברות הנמנות עם לקוחותיו.

לדעת הממונה על ההגבלים, סנקציות כאלה עשויות לפגוע קשות באסופתא כתאגיד חדש שעושה את צעדיו הראשונים בשוק המיחזור, וכי הבונוסים המשולמים לו על עמידה ביעדי האיסוף הם תמריץ כלכלי שמאפשר לו לפעול.

לטענת יו"ר אל"ה, נחמה רונן, חרף ההצהרות על הכוונה לנקוט בסנקציות כלפי אסופתא, הדברים לא בוצעו בפועל בשל ההליכים שהתקיימו אצל הממונה על ההגבלים. "אנחנו לא נגד תחרות ולא מנסים למנוע תחרות בשוק המיחזור", אומרת רונן בשיחה עם "גלובס", "אנחנו מבקשים מהרשויות שיקבעו כללי משחק ברורים לפעילות בשוק הזה. אל"ה הוא מלכ"ר שהוקם מתוקף חוק הפיקדון, ועכשיו יש תאגיד פרטי שרוכב על התשתיות שלו מבלי לשלם על כך.

"כשאפשרו ליצרני החשמל הפרטיים להשתמש בקווי ההולכה של חברת החשמל נקבעו כללים, וכך נעשה גם כשאפשרו למפעילים חדשים בשוק הסלולר להשתמש בתשתיות של החברות הגדולות. על המדינה להחליט מהם הכללים: שתגדיר מיהו תאגיד מיחזור, שתאמר מה מותר ומה אסור, שתחליט אם הדוחות של התאגיד החדש צריכים להיות מבוקרים כפי שהדוחות שלי מבוקרים. אני מקווה שבית הדין להגבלים עסקיים יהיה אתנו, ויפסיק את המצב שבו טרמפיסטים רוכבים על הגב שלנו. לא ייתכן מצב שבו אל"ה פועל כמלכ"ר, וגוף פרטי חדש בא ועושה עליו את הונו".

לדברי רונן, "אנחנו מרגישים פראיירים. יש לנו את הכתובת פראייר עם אותיות קידוש לבנה על המצח. הממונה על ההגבלים טען שאנחנו פועלים בצורה כוחנית כלפי אסופתא בזמן שאנחנו ממשיכים לספוג את הפעילות שלו במשך כל אותו זמן שבו התקיים ההליך".

רונן מוסיפה, כי בזמן שהחברות שמקושרות עם אל"ה נדרשות לשלם לו דמי טיפול של 1.4 אגורות על כל בקבוק מתוצרתם שנאסף ומועבר למיחזור, אסופתא פוטר את לקוחותיו מתשלום דמי טיפול. חרף זאת, הטיפול בבקבוקים אלה, שכרוך בהעסקת עובדים ובהפעלת אתרים, נעשה במתקני אל"ה. "אם בית הדין להגבלים עסקיים לא ישנה את המצב הנוכחי, יצרני המשקאות שחייבים לעבוד עם אל"ה יסבסדו למעשה את אלה שפרשו מאל"ה. לא משלמים לו על האיסוף ועל המיחזור למרות שהוא נעשה במתקניו", אמרה.

אסופתא: "אל"ה חושש מתחרות"

מאסופתא נמסר בתגובה, כי "הממונה על ההגבלים קבע חד משמעית שאל"ה ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי כדי למנוע מאסופתא להתחרות בה. מדובר בהחלטה היסטורית של הממונה, שקדמה לה בדיקה מעמיקה במשך כשנה, שבמסגרתה הפך הממונה אבן על אבן וסתר בהחלטה מנומקת ומבוססת את כל טענותיה של אל"ה.

"החלטתו הנחרצת של הממונה מוכיחה חד משמעית את הצורך בכניסת שחקנים נוספים לשוק האיסוף והמיחזור, וקובעת כי המצב שבו אל"ה שלטה לבד בתחום הוביל להתנהגות ביריונית, שפגעה בצרכנים ובסביבה". עוד נמסר מאסופתא, כי "ערעורה של אל"ה לבית הדין להגבלים עסקיים הוא ניסיון נוסף, שלא יצלח, להשאיר בידה את השליטה בענף. אנו סמוכים ובטוחים שבית הדין יאמץ את החלטתו של הממונה".

לדברי היועצת המשפטית של אסופתא, עו"ד בילה כהנא, אסופתא מחזיקה בתשתיות איסוף עצמאיות והתקשרה עם חברות שעוסקות במיחזור המכלים שנאספים על ידה, ובכך דחתה את טענת אל"ה לגבי שימוש מצד התאגיד בתשתיותיה. "טענות אלה נבדקו בעבר על ידי הממונה על ההגבלים ולא התקבלו על ידו", אמרה כהנא. "אל"ה מנסה לשמור על ההגמוניה שלו בשוק, תוך חשש כבד מתחרות".

  • עוד באותו נושא:
  • מיחזור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully