וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: המדינה תיקח אחריות על פינוי בינוי

אורי חודי

17.11.2013 / 9:15

מנכ"ל משרד השיכון מציע: המדינה תבנה דירות חדשות למפוני פינוי-בינוי, תעביר את הדיירים לפרויקטים החדשים, תהרוס את הבניינים הישנים ואז תוציא מכרז על הקרקע

קבינט הדיור בראשות שר האוצר יאיר לפיד יקיים מחר (ב) ישיבה בה ידונו המלצות צוות 90 הימים לפתרון מצוקת הדיור, כמו גם בהצעה חדשה של מנכ"ל משרד השיכון שמה בן אליהו הנוגעת לפינוי-בינוי.

לפי ההצעה, המדינה תיטול על עצמה למעשה את "העבודה השחורה" בפינוי-בינוי, כלומר העברת הדיירים מהבניינים הישנים לבניינים חדשים, ולאחר מכן תוציא מכרז על הקרקע של הריסות הבניינים הישנים.

וכך מתכננת המדינה להתערב בפינוי-בינוי: משרד השיכון "יסמן" פרויקט של פינוי-בינוי שיש לקדמו, הנמצא בסמיכות לקרקע בה ניתן לשווק דירות. לאחר מכן, המדינה תוציא מכרז על אותה קרקע ותתחייב לרכוש את הדירות מהיזם במחיר קבוע מראש, וזאת על מנת להעביר לשם את הדיירים מהבניינים הישנים (הנמצאים, כאמור, בסמיכות לבניינים החדשים שיוקמו).

עם תום בניית הדירות החדשות, יועברו הדיירים מהבניינים הישנים אל הפרויקט החדש, תוך שהם מוסרים לידי המדינה את הזכויות שלהם בדירות הישנות. משיושלם המעבר, המדינה תהרוס את המבנים הישנים ותוציא מכרז חדש על הקרקע בה שכנו הבניינים הישנים.

ההצעה עדיין לא מגובשת באופן מושלם ויש בה מספר "חורים". כך, למשל, היא עדיין לא מתוקצבת ולא ידוע מהו התקציב הנדרש לשם כך. כמו כן, לא ידוע בדיוק אילו פרויקטים של פינוי-בינוי יקודמו בשיטה זו, אולם כפי הנראה מדובר בפרויקטים הנכליים ברשימת עשרות האתרים המיועדים לפינוי-בינוי, רשימה אותה גיבשה המדינה לפני מספר שנים. שאלה נוספת התלויה לאוויר הינה באיזה מחיר תתחייב המדינה לרכוש את הדירות החדשות מהיזם שייגש למכרז האמור.

לפי ההצעה, המדינה תתחיל בפיילוט על 5 שכונות לבחינת היתכנות המודל, ואם הפיילוט יצליח - הרעיון יבוצע גם במתחמים אחרים.

קבינט הדיור ידון גם בהמלצות צוות 90 הימים, הכוללות בין היתר קיצור תהליכי התכנון. אחת ההצעות של הצוות היא להקים ועדה מיוחדת שתאשר פרויקטים גדולים בתחום הבנייה בהליך מזורז - תוך 5 חודשים - ובכך למנוע את הסבך הבירוקרטי המעכב בניית דירות. בסוף השבוע יצא השר להגנת הסביבה עמיר פרץ נגד המהלך וכינה אותו "רמיסה ברגל גסה של מערכת התכנון, עקרונות התכנון וכל האיזונים והבלמים הקיימים במערכת התכנון הקיימת כיום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully