וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 הבנקים הגדולים הרוויחו 1.9 מיליארד שקל ברבעון השלישי

עירית אבישר

1.12.2013 / 19:53

מדובר בעלייה של 7.3% לעומת הרבעון המקביל. ציבור הלקוחות שילם ברבעון השלישי לבנקים עמלות בהיקף של 3.7 מיליארד שקל

בצל ההאטה במשק והתגברות הרגולציה, סיכמו הבנקים רבעון שלישי טוב. חמשת הבנקים הגדולים הרוויחו ברבעון השלישי 1.9 מיליארד שקל - עלייה של 7.3% לעומת הרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2013 עומד הרווח המצרפי של הבנקים על 5.7 מיליארד שקל, צמיחה של 10% לעומת התקופה המקבילה.

אלא שלמרות שהמספרים נראים טוב, הרי שהתמונה מורכבת יותר. חלק לא מבוטל מהרווחים ברוב הבנקים הושג בזכות רווחים חד-פעמיים. כך לדוגמה, ברבעון האחרון נהנו הבנקים מהכנסות מסעיף נכסי מס נדחים. סעיף זה, שתרם לחלק מהבנקים יותר מ-100 מיליון שקל, נבע מהעלייה הצפויה במס החברות בתחילת השנה בכ-1.5%.

מה שעוד סייע לבנקים להציג תוצאות טובות ברבעונים האחרונים היה מימוש אגרסיבי של תיק האג"ח ברווחים נאים, ובבנק לאומי מימוש של מניות מגדל. אם ננטרל את הרווחים החשבונאיים ורווחי ההון השונים, הרי שנגלה תמונה עגומה יותר של קיפאון בהכנסות ממימון, ושל שחיקה בהכנסות מעמלות. שתי מגמות שצפויות להימשך ואולי אף להחריף.

גם סעיף ההפרשות להפסדי אשראי סייע למרבית הבנקים להציג צמיחה ברווחים. למעשה, למעט בבנק הפועלים, בכל הבנקים נרשמה ירידה בסעיף זה, כאשר בנק לאומי אף רשם הכנסות מסעיף זה בגובה של 44 מיליון שקל בעקבות ריקברי של חוב. בסה"כ הפרשות הבנקים להפסדי אשראי עמדו ברבעון השלישי על פחות מ-600 מיליון שקל, לעומת מיליארד שקל בקירוב ברבעון המקביל.

כמה שלמו הלקוחות?

הכנסות הבנקים ממימון עמדו ברבעון השלישי על 6.72 מיליארד שקל, עלייה זניחה של פחות מ-1% לעומת הרבעון המקביל. הקיפאון בהכנסות נובע מהריבית הנמוכה, אך הוא אינו אחיד בכל הבנקים. כך לדוגמה, מזרחי טפחות הצליח לצמוח בסעיף זה בכ-11.7%, וגם בנק לאומי הציג צמיחה של כ-4%. מנגד, בשאר הבנקים נרשמה ירידה של עד 5% בסעיף זה.

ציבור הלקוחות שילם ברבעון השלישי לבנקים עמלות בהיקף של 3.7 מיליארד שקל, ירידה של 2% בקירוב לעומת הרבעון המקביל. בסעיף זה יוצא דופן הבנק הבינלאומי, שהצליח לרשום עלייה של 7.5% מההכנסות בעמלות, הנובעת בעיקר מהגידול בפעילות שלו בשוק ההון - תחום פעילות מרכזי בבנק.
לאומי שמר על רמת ההכנסות מעמלות שעמדה על 1.05 מיליארד שקל. השמירה על רמת ההכנסות מעמלות בלאומי נבעה מכך שבבנק עשו בדיקה מעמיקה על ההטבות שמקבלים הלקוחות השונים, ומצאו כי במקרים מסוימים היא אינה מוצדקת - לדוגמה חשבון סטודנט, שבו הלקוח כבר מזמן סיים ללמוד, אך המשיך ליהנות מהטבות. תיקון התמחור בעמלות שמר על הבנק מפני שחיקה, ואולם ברבעונים הקרובים מגמה זו ככל הנראה כבר לא תישמר. השחיקה המשמעותית ביותר מעמלות נרשמה במזרחי טפחות ובבנק הפועלים, שם נשחקו ההכנסות ב-5.8% ו-4.3% בהתאמה.

עוד נזכיר כי הבנקים עושים מאמץ בשנים האחרונות ליישם תוכנית התייעלות ולרסן את הוצאות השכר. ניתן כבר לראות ניצנים ראשונים של התכנית. הוצאות השכר בבנקים ירדו בכ-2.3% ברבעון השלישי ל-4.31 מיליארד שקל, וזאת על אף מנגנון הטייס האוטומטי המביא לעלייה בהוצאות השכר ברוב הבנקים.

באשר לרווחיות הבנקים, בנק הפועלים ממשיך להציג את הרווח הגבוה ביותר, שעמד ברבעון השלישי על 653 מיליון שקל. כמו כן, מלבד מזרחי טפחות, כל הבנקים מציגים תשואה על ההון חד-ספרתית של 8%-9% בממוצע. התשואה על ההון בבנקים נמוכה יותר מבעבר, מכיוון שהבנקים הגדילו מאוד את בסיס ההון שלהם, בכדי לעמוד בדרישות בנק ישראל בנושא. נציין כי מי שמפתיע ברווחיות הוא דווקא בנק דיסקונט, שבתשעת החודשים הראשונים של השנה רשם תשואה על ההון נאה של 9%, יותר מזו של בנק לאומי והבינלאומי. עם זאת, חלק לא מבוטל מרווחי הבנק היו חד-פעמיים, וספק אם יציג רווחיות דומה גם בשנה הבאה.

גרף בנקים. גלובס
גרף בנקים/גלובס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully