וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוקטרינת השלג

רמי הוד

15.12.2013 / 12:21

לא נדרש הרבה זמן כדי להכריז על האשמים במחדלי ההיערכות לסופה - חברת החשמל. רמי הוד סבור שכדאי דווקא לפרגן לעובדים ולא לאיים בהפרטה

פחות מיממה הספיקה לפרשני אולפן שישי כדי למצוא את האשמים בסערה הגדולה - עובדי חברת החשמל, שלא פחות מאלפיים מהם עמלו באותה שעה על תיקון נזקיה הכבדים. עם הקריאות הבהולות להפרטה כאן ועכשיו שהשמיעו מתוך האולפן המחומם אמנון אברמוביץ' ונחמיה שטרסלר, הזדהו כמובן קברניטי הממשלה. בנימין נתניהו, בכהונתו כשר אוצר ב-2005, כינה את חברת החשמל: "משחתת שאנחנו דולקים אחריה, כמו ה'ביסמארק'". נפתלי בנט, שר הכלכלה, התעלה על מורו להסברה והפרטה כשכתב במאי האחרון בדף הפייסבוק שלו, בהתייחס לוועד גדול אחר, "זהו, אי אפשר יותר עם הנמלים, הזמנתי מדביר". ודעתו של שר האוצר על הוועדים ידועה גם היא - הם, יחד עם החרדים כמובן, אחראים ליוקר המחיה המאמיר.

נפרדים מסערת המאה - עוד כותרות:
אהרונוביץ' במשדר וואלה!: "איש לא צפה את ממדי הנזק"
בזכות הסערה: מאות מ"מ גשם, הכינרת עלתה ב-14 ס"מ
ההיערכות לסופת העשור: למדנו מהשריפה בכרמל? / יעקב בורובסקי

מנצלים אסונות

דוקטרינת ההלם, כינתה זאת העיתונאית והסופרת נעמי קליין, אסונות טבע ומשברים כלכליים וצבאיים מנוצלים על-ידי פוליטיקאים ניאו-ליברלים כדי ליישם רפורמות מבניות שבבסיסן הפרטה, שתוכננה כבר מזמן והנה, בעזרת סערה או מלחמה, הגיעה שעת הכושר לבצעה. כשתושבי ניו-אורלינס שהו מחוץ למדינתם שהוכתה על-ידי הוריקן קתרינה, בתי הספר הציבוריים שלהם הפכו בתוך כמה חודשים בודדים לבתי ספר בזיכיונות פרטיים. בשיא התוהו ובוהו של מלחמת האזרחים בעיראק הועבר חוק חדש שאפשר לחברות פרטיות לזכות בעתודות הנפט של המדינה. לא מן הנמנע שכעת אנו חוזים בדוקטרינת הלם משלנו, שמטרתה להאיץ את הפרטת חברת החשמל. העובדה שישראל נמצאת בשליש התחתון של מדינות העולם מבחינת תעריפי החשמל שלה אינה משנה כמובן דבר לתומכי ההפרטה, שלאחר שני עשורים של כשלונות ומחדלים ביישומה רואים בה עדיין ציווי דתי. אגב, בצמרת טבלת תעריפי החשמל מככבות אירלנד ובריטניה- מדינות שהחשמל בהן הופרט.

והנה, כמעין תגובת נגד עלה בערב שישי דף פייסבוק בשם 'אומרים תודה לעובדי חברת חשמל'. שרית מקרית ביאליק התגאתה בבעלה וכתבה: "מעט אחרי חצות. כרגע הסתיים יום שהתחיל לפנות בוקר. עובדי חברת החשמל הולכים לתפוס תנומה של כחמש שעות לפני עוד יום קשה. ספוגים במים, עייפים אבל לא מתלוננים. גאה בך בעלי ובכל העוסקים במלאכה". ירון מחיפה סיפר :"היו אצלי הערב אחרי שכבל חשמל נשרף. באו כמו מלאכים תוך שעתיים וחצי. עבדו 4 שעות בגשם שוטף עד שחזר החשמל. שיבורכו". בתוך הדף, עלתה תמונה עם הכיתוב "עובדי חברת חשמל- אוהבים אתכם. לעולם לא נפריט אתכם", שזכתה לשיתופים רבים.

חברת החשמל זקוקה לשינויים שייצבו אותה כלכלית, יסדירו את התנהלותה ואת מנגנון ההוצאות שלה ויגדירו מבנה שכר והטבות חדש לעובדיה. דבר אחד אסור בתכלית האיסור לחולל לחברת החשמל- להפריט אותה. לפרק אותה לחברות בת בבעלות פרטית, כפי שמעוניינים מקדמי דוקטרינת ההלם והממשלה. ההתגייסות של חברת החשמל לתיקון נזקי סערת סוף השבוע נובעת אך ורק מהיותה חברה ממשלתית שעובדיה רואים את עצמם כעובדי ציבור שמבצעים משימה לאומית, בשליחותה של המדינה ואזרחיה ולא למען הונו הפרטי של טייקון. לא קשה לדמיין את תסריט האימים של חברה פרטית, שמנוהלת כדי להפיק רווח מירבי לבעליה ולחסוך עלויות על עובדיה, מטפלת בתקלות הסערה. אפשר פשוט לדמיין במקומה של חברת החשמל את חברת הוט.

רמי הוד הוא מנכ"ל המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully