וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבלאות המלאות: כמה שווה הדירה שלכם?

אורי חודי

29.12.2013 / 12:30

מחירי הדירות החדשות ויד-שנייה ב-110 יישובים. רק ב-10 ישובים ניתן למצוא דירת 4 חדרים חדשה בפחות ממיליון שקל. היכן המחירים צנחו ב-13% ברבעון ואיפה הם זינקו ב-30%?

מחירי הדירות החדשות רשמו עלייה ריאלית של 4% ברבעון השלישי של 2013 לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועליה של לא פחות מ-8% מהרבעון הקודם. מחיר דירה ממוצע מיד שנייה ירד ריאלית ב-2.5% לעומת רבעון קודם אך עלה בשיעור של 1.5% לעומת רבעון מקביל אשתקד. כך עולה מנתונים שפרסם היום משרד הבינוי והשיכון המתייחס למחירי דירות ממוצעים, חדשות ויד שנייה, בכ-100 יישובים ברחבי הארץ.

מחירי דירות. גלובס
מחירי דירות/גלובס

על פי הנתונים, מחיר ממוצע לדירה חדשה שנרכשה ברבעון השלישי של 2013 הגיע לכ-1.53 מיליון שקל. המחיר הממוצע הארצי לעסקה בדירת מגורים מיד שנייה הגיע לכ-1.145 מיליון שקל. עוד מציינים במשרד השיכון כי במחירי דירות 5 חדרים מיד שנייה חלה ירידה ריאלית לעומת רבעון קודם ומקביל אשתקד בשיעורים של 3% ו-4%, בהתאמה בעוד במחירי דירות 4 חדרים חלה עלייה ריאלית קלה בשיעור של עד אחוז אחד לעומת הרבעון הקודם והמקביל אשתקד.

את הסקירה ערך האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון. העיבודים כוללים נתונים על מחירי דירות לפי מספר חדרים בחתכים של כלל הדירות, חדשות ויד שנייה. יש לציין שנתוני משרד השיכון כוללים מחירים ממוצעים רבעוניים (נומינליים) של עסקות בדירות מגורים ובמקביל גם מציגה את שיעורי השינוי הריאליים במחירי הדירות לעומת רבעון מקביל אשתקד ולעומת רבעון קודם, זאת בניכוי השינוי במדד המחירים לצרכן. כך, מחירי הסקירה האמורה מספקים סדרי גודל בלבד ומושפעים מהתפלגות העסקות לפי יישוב, שכונה, רחוב, גודל, יד וכדומה.

מחירי דירות. גלובס
מחירי דירות/גלובס

ממשרד השיכון נמסר כי "מניתוח שביצעו כלכלני האגף עולה כי הסיבות העיקריות לעלית המחיר הממוצע של עסקות בדירות חדשות ברבעון השלישי הן: ירידה חדה במשקל העסקות בדירות קטנות עד 3.5 חדרים ל-11% ברבעון השלישי לעומת 17% ברבעון השני. ירידה חדה במשקל העסקות במחוז צפון בהשוואה לרבעון קודם (4% ו-9%, בהתאמה) ולמקביל אשתקד ועלייה במשקל העסקות במחוז המרכז לעומת הרבעון הקודם. ירידה במשקל רוכשי דירה חדשה ראשונה ל-33% מסך הכל העסקות בדירות חדשות בדומה לממוצע בשנה קודמת ולאחר היקף גבוה וחריג במיוחד ברבעון הקודם של 37%".

כאמור, סקירת משרד השיכון מתייחסת לרמת המחירים הממוצעת ביישובים ספציפיים. כך למשל מעידים הנתונים על ירידה של כ-9% במחיר הממוצע שבו בוצעו עסקות בדירות חדשות בעיר ירושלים ברבעון השלישי לעומת רבעון קודם. באותו הזמן, בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד מעידים הנתונים דווקא על עלייה של 2%. עוד על פי הנתונים המתייחסים לירושלים, בדירות יד שנייה חלה ירידה במחיר הממוצע של כ-13% לעומת רבעון קודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

עוד על פי הנתונים, ירידה במחיר בממוצע של דירות חדשות בין הרבעון השלישי של 2013 לרבעון המקביל אשתקד נרשמה גם בתל אביב-יפו, חיפה ופתח תקווה. בכל הנוגע למחיר הממוצע של דירות יד שנייה, מעידים הנתונים על עלייה במחירים בחיפה ובפתח תקווה לעומת הרבעון המקביל ב-2012.

מחירי דירות. גלובס
מחירי דירות/גלובס

סקירת משרד השיכון גם מפרטת היכן קיים היצע של דירות חדשות בנות 4 חדרים במחיר ממוצע של עד מיליון שקל. ברשימה זו ניתן למצוא את הערים אשקלון, באר שבע, ביתר עילית, דימונה, חריש-קציר, מגדל העמק, עפולה, קריית אתא, קריית גת ושדרות.

פילוח נוסף שעשו אנשי האגף למידע וניתוח כלכלי במדרש השיכון מעיד על היישובים בהם ניתן למצוא דירת 4 חדרים יד שנייה במחיר ממוצע של פחות מ-850 אלף שקל. בין יישובים אלו ניתן למצוא את אופקים, אור עקיבא, אשקלון, באר שבע, דימונה, טבריה, טירת כרמל, כרמיאל, לוד, מגדל העמק, נצרת עילית, נתיבות, עכו, עפולה, ערד, צפת, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית גת, קריית ים, קריית מלאכי, קריית שמונה ושדרות.

לקריאה נוספת:

מנכ"ל משרד השיכון: תהייה ירידה במחירי הדירות
זינוק של 71% במכירת דירות באוקטובר
שוכרים דירות וסובלים: הדור הכי אומלל בארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully