וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל רכש יותר מ-250 מיליון דולר

עדי בן ישראל

2.1.2014 / 10:11

הדולר ב-3.484 שקל. האירו נסחר סביב 4.766 שקלים. פרופ' צבי אקשטיין ל"גלובס": אפשר לקבוע ריצפה לדולר-שקל ב-3.3-3.4 שקלים

בנק ישראל חוזר להתערב בשוק המט"ח: הדולר ממשיך להיחלש הבוקר (ה') כשברקע גוברות הקריאות לקבוע שער ריצפה לדולר-שקל, אך בעקבות התערבות של בנק ישראל בשוק הוא התחזק. המטבע האמריקאי מוסיף 0.4% ל-3.484 שקלים והאירו נסחר בירידה של 0.3% ל-4.766 שקלים.

גורמים בשוק המט"ח מסרו ל"גלובס" כי בנק ישראל קנה יותר מ-250 מיליון דולר בשני סבבים.

"כרגע זה עובד להם כי הדולר מתחזק בכל העולם הבוקר ולהרבה גופים אין פוזיציות כיוון שזו תחילת שנה", אמר ל"גלובס" סוחר בכיר בשוק המט"ח. "מצד שני, פרופ' אקשטיין אולי רצה לברך אבל יצא מקלל. להגיד שלדעתו צריך לקבוע רצפה של 3.3-3.4 שקלים לדולר זה רק מפגין חולשה, כי זה שער נמוך משער השוק. אני לא זוכר שהשווייצרים או הצ'כים שמו ריצפה נמוכה משער השוק. זה פשוט 'שיווק' לא נכון של רעיון הרצפה. בכל מקרה, המשך ההתעסקות התקשורתית בנושא מן הסתם מגביר את הלחץ על בנק ישראל לעשות משהו ואולי זה מה שעומד מאחורי ההתערבות היחסית חריגה בגודלה הבוקר".

פרופ' צבי אקשטיין, מי שכיהן בעבר כמשנה לנגיד בנק ישראל והיה מועמד להחליף את סטנלי פישר, מביע לראשונה בפומבי תמיכה ביוזמה להצבת שער ריצפה לדולר-שקל. לדבריו, יש לקבוע את הריצפה ב-3.3-3.4 שקלים לדולר על מנת לספק ודאות ליצוא בישראל.

"הרצפה יכולה להשתנות. היא תיתן ליצוא ודאות מסוימת", אמר אקשטיין בראיון ל"גלובס". (לסיפור המלא)

"רכישות בנק ישראל מעודדות ומראות על הבנה כי יש בעיה, אך התערבות ללא הצהרה על שערי מינימום ומחויבות מוצהרת ופומבית של הדרגים באוצר בממשלה ובבנק ישראל היא בעלת ערך נמוך והתועלת בקנייה שכזו היא שולית", מסר אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים תמיר פישמן. "הבעיה עמוקה ויסודית ולכן לא נכון לטפל בה על ידיי קניית דולרים מעת לעת, אלא על ידיי מהלך אסטרטגי ארוך טווח".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, סבור גם כן שקביעת ריצפה לדולר-שקל בשער נמוך תפספס את המטרה: "אם כבר ריצפה אז למה 3.4 ש' ולא 3.8 ש'? הרי ברור שיבואו לבחון את האמינות אז למה לתת לשער להידרדר עוד ולהחמיר עוד יותר את מצב המשק? הבעיה הגדולה שלנו היא שאנשי האקדמיה המייעצים לבנק ישראל ולאוצר מנותקים מהשטח. יש כאן תנועות הון ספקולטיביות וזו הבעיה. צריך לעמוד באומץ ולהכריז שאנחנו לא מוכנים להשלים עם הבעיה כפי שעשו במדינות רבות ואז לנקוט בסדרת צעדים פשוטה שחלקם כבר מבוצעים אבל באופן אקראי וספונטני ולא כתוכנית אסטרטגית. כשיעשו את זה כמו שצריך לא יהיה צורך בריצפה ובהדפסות שקלים מיותרות. אם הספקולנטים יבינו שהמשחק נגמר הדולר - יגיע ל-4 שקלים מהר מאוד".

בעולם נסחר היום הדולר בשיא של 5 שנים מול הין היפני לקראת פרסום נתוני מקרו היום בארה"ב. בצהריים יפורסמו נתוני התביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה ומדד מנהלי הרכש. בשוק עוקבים מקרוב אחר הנתונים לבדוק האם שיפור במצב המקרו יאפשר לפדרל ריזרב להמשיך בהפחתת רכישות האג"ח.

"חשוב מאוד לדעת האם תהיה הפחתה של 10 מיליארד דולר בכל פגישה של הפד מעתה ואילך או שהם יחכו לראות כיצד הכלכלה תגיב לנסיגה מהרכישות", אמר אנליסט בבנק טוקיו-מיצובישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully