וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדשות עירונית – הדור הבא כבר כאן

אייל גיצלטר

14.1.2014 / 11:19

תמ"א 38 היא דרך פשוטה ויעילה לחידוש פני הערים והחלפת בניינים שהזדקנו. אייל גיצלטר מסביר על ייתרונות התכנית

לאורך העשור האחרון הפכה ההתחדשות העירונית לתופעה נרחבת, מוכרת וידועה ברחבי העולם. הבניינים במרכזי הערים הוותיקות, אותם בתים שנהרסו ונבנו מחדש לאורך העשור הרביעי והחמישי של המאה ה-20 - הזדקנו והתבלו. התשתיות הרעועות אינן יכולות לעמוד בדרישות הנוכחיות ומתקשות לספק את איכות החיים המקובלת בבנייני מגורים חדשים. גם בעולם, בדומה לישראל, מחירי הדיור בערים הלכו והאמירו והדיירים מצאו עצמם משלמים סכומים משמעותיים בתמורה לדירות ישנות בבתים מטים לנפול.

ככה בונים שינוי

ההתחדשות העירונית בישראל קיבלה תנופה גדולה בשנת 2006 עת נכנס לשפה מושג חדש - תמ"א 38. בשנת 2010 חל מפנה חשוב בתמ"א 38, עם כניסתו לתוקף של תיקון 2 המאפשר להוציא אל הפועל פרויקטים של פינוי-בינוי בסדרי גודל קטנים ובינוניים. יתרונה הגדול של התכנית, בהשוואה לפרויקטי פינוי-בינוי, הוא בהיעדר הצורך להחתים עשרות ומאות משפחות בתהליך מורכב שיכול לארוך שנים רבות. הרבה יותר פשוט להחתים דיירים בעשרה בניינים בני עשר דירות מאשר להחתים מתחם אחד בן 100 דיירים. כמו כן, תהליך הרישוי במסגרת תמ"א 38 אמור להיות קצר יותר באופן משמעותי.

ואכן, במהלך החודשים האחרונים הולכת ונבנית לנגד עינינו בשורה חדשה. עשרות ומאות פרויקטים מסוג
תמ"א 38/2 - יוצאים לדרך. נכון, מרביתם עדיין בשלבים הראשונים של בקשת היתרי הבנייה, אבל מקצתם כבר החלו בבנייה בפועל. זוהי תחילתה של מהפכה. אם בתחילה דובר על תוספת דירות על גגות תל אביב, כיום יוצאים לדרך פרויקטים המאגדים שניים, שלושה בניינים ואף יותר ומקימים במקומם פרויקט חדש, עם נטייה מובהקת לדירות קטנות וזולות יחסית למקובל בערים.

בהתחדשות העירונית גלום פוטנציאל עצום. האפשרות לבנייה חדשה ולא מחודשת, במסגרת זו, מאפשרת להתאים את תמהיל הדירות לצורכי האזור. הפרויקטים הללו הם הדרך הנכונה לבניית העיר מחדש. בניה על קיים, מחזור קרקעות, הטרוגניות כלכלית, הצערת מרכזי הערים. אלה הערכים העומדים במרכז העשייה שלנו. ברור כי בשנים הקרובות נחזה בחידוש מתחמים שלמים, ביצירת ובניית שינוי בעל משמעות במרחב העירוני.

כיום מצויים בתהליכי תכנון ובנייה כ-250 פרויקטים מסוג תמ"א 38/2 בערים רמת גן, תל אביב, גבעתיים, רעננה, הרצליה ורמת השרון. היקף יחידות הדיור בפרויקטים אלה מוערך בכ-7,500. להערכת הגורמים הפעילים בתחום היקף הפרויקטים עשוי לגדול עד לכדי בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור בשנה. בתוך מספר שנים מגמת ההתחדשות העירונית עשויה להפוך לגורם המרכזי והמשפיע בתחום הבניה למגורים, כזה שיעצב את מרכזי הערים ויכתיב את דמותן.

ביטוי נוסף להיקף התופעה קיבלנו בימים אלה עת חברה "בית וגג" לארגון "אשמורת", מועדון ההטבות של הסתדרות המורים. במסגרת המבצע נמכרות מאות דירות העתידות להיבנות בפרויקטים הכוללים הריסה ובנייה מחדש. היקף הפרויקטים מאפשר חבירה למועדון הטבות מרכזי. היתרון ברור - היצע מגוון של דירות קטנות, בינוניות וגדולות ברחבי רמת גן. כל מורה, חבר מועדון, יכול לבחור דירה במרכז העיר, מבין עשרות אפשרויות העונות לצרכים שונים ובמחירים נוחים. רמת ההתעניינות והביקוש מראה את גודל הפוטנציאל. ככה נבנית התחדשות עירונית.

הכותב הוא שותף בקרן בית וגג, קרן ייזום והשקעות מובילה, המקדמת בימים אלו מבצע מכירות ברמת גן בשיתוף עם "אשמורת" מועדון הצרכנות של הסתדרות המורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully