וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוואות בשוק האפור: נזק כפול לסטימצקי

זהר פלדבוי

24.4.2014 / 16:17

המשבר של סטימצקי ומרקסטון מראה כי מי שפונה לשוק האפור לקבל מימון נמצא על סף הייאוש וישלם 14% לחודש הוא משדר לחץ וסימני שבירה כלכלית

רשת הספרים סטימצקי שבבעלות קרן מרקסטון נמצאת כידוע בקשיים כלכליים מעיקים. לפני חג הפסח, לאחר פטירתו של אמיר קס ז"ל, נחשפו בתקשורת הנתונים הכלכליים הקשים של סטימצקי והשבוע נודע כי מתקיים מו"מ עם כתר וקרביץ למכירת סטימצקי בסכום נמוך משמעותית מכפי שהוערכה בעבר ותוך לקיחת חובותיה על ידי מרקסטון. ההפסדים של סטימצקי בשנת 2013 וברבעון הראשון של 2014 הוערכו בכ – 42 מיליון שקל והגרעון בהון העצמי צמח בשיעור חד. על פי הנתונים מרקסטון פנתה וקיבלה כבר הלוואה אחת בסך 15 מיליון שקל בשוק האפור וזאת לאחר שבנק הפועלים פרע חוב בהיקף של 125 מיליון שקל מכספי מרקסטון. ברור שלבנק יש מידע על מרקסטון שאינו נמצא ברשות הציבור ושאר הנושים. הפירעון "הזריז" מעלה את מפלס החששות ממצבה של הקרן. בינתיים המימון מהשוק האפור יסייע להחזיק בחודש הקרוב את סטימצקי בחיים. תוך תקווה למצוא קונה שיחלץ את רשת הספרים.

נזק כפול ומטופש לסטימצקי

קרן השקעות כמרקסטון, או כל חברה עסקית שפונה לקבלת מימון מהשוק האפור, נמצאת עמוק בקשיים והיא מאותתת לקונים פוטנציאלים על מצב פיננסי חמור. הריביות בשוק האפור, לגוף כמרקסטון בניגוד לאנשים בודדים, נעות סביב 14% ריבית אפקטיבית חודשית זאת בהנחה שהגורם המלווה הינו גוף חצי ממוסד ולא מהכרישים שמריחים דם ואצלם הריבית קופצת ל 19% בחודש. הכרישים למי שאינו בקיא יודעים לפרוע את ההלוואות בדרכים מגוונות שלא תמיד עוברות בבתי המשפט אם הלווה נקלע לקשיים. במקרים של לווים בודדים הריבית האפקטיבית יכולה להגיע ל 20% חודשית בהלוואות קטנות.

ההלוואה בשוק האפור מזיקה שבעתיים לסטימצקי ולמרקסטון. מעבר לריביות הנשך בשוק האפור, האיתות לקונים פוטנצייאלים של סטימצקי הוא שהטרף זב דם ונואש וככל שיחלוף זמן המחיר יהיה עוד יותר נח. השוק האפור הופך לעצבני כלפי מרקסטון באופן טבעי וקונים אפשריים אומרים לעצמם שאין סיבה להיחפז צריך רק להיות עם יד על הדופק שמא פתאום יגיע קונה חדש ויתעניין בסטימצקי. כך ממתינים בצד גורמים שונים למחיר זול יותר וסטימצקי בינתיים מאבדת ממעמדה הרעוע. המעמד נחלש בנוסף כאשר "ידיעות ספרים" עוצרת את אספקת הספרים לסטימצקי, כידוע ידיעות היא אחת המועמדות שבוחנות אפשרות לקנות את סטימצקי.

החולשה של מרקסטון החלה בעצם הפנייה לשוק האפור. עכשיו כל העיטים חגים סביב סטימצקי מי שמוכן לשלם 14% ריבית חודשית משדר אותות מצוקה חזקים, כמעט נואשים. מרקסטון הייתה צריכה למצוא מקורות למימון ביניים (מזנין) מחוץ לשוק האפור כדי למנוע איתות מובהק שמצבה הפיננסי קשה. כידוע בביזנס אוהבים לרכוש עסקים במחיר רצפה ממנו אפשר יהיה לעשות מכה ולהרוויח. סטימצקי, ובעיקר מרקסטון, עשו טעות גסה בלקיחת הלוואה מהשוק האפור שתעלה להם בפועל הרבה יותר יקר מהריבית המופקעת. עכשיו כולם יודעים שסטימצקי נמצאת בסד של לחצים קיומיים יומיומיים והטרף קל.

ד"ר זוהר פלדבוי, מומחה למימון , מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

  • עוד באותו נושא:
  • סטימצקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully