וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: עובדי מקדונלד'ס יקבלו תוספת של עד שקל לשעה

שי ניב

17.6.2014 / 18:12

הסתדרות הנוער העובד תמליץ כי בני-הנוער לא יעבדו יותר מ-26 שבתות בשנה. המו"מ על רקע דרישת הבעלים ל"שקט תעשייתי מוחלט" ל-5 שנים התפוצץ.

רגע לפני חתימת ההסכם הקיבוצי הראשון בתולדות השלוחה הישראלית של ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס, אחרי שכבר החלו לנסח הודעה חגיגית לעיתונות, התפוצץ המשא-ומתן בין הצדדים בעקבות דרישה של המנכ"ל והבעלים, עמרי פדן, לסעיף "שקט תעשייתי מוחלט" למשך 5 שנים.

הדרישה הזו נתקלה בהתנגדות נמרצת מצד הסתדרות הנוער העובד והלומד, שערכה אתמול והיום (ג') הפגנות מול מספר סניפים של הרשת בתל-אביב, בירושלים ובחיפה.

בארגון מבהירים כי הם לא מוכנים לחרוג מהנורמה המקובלת, ולפיה שקט תעשייתי חל רק על הסעיפים שמופיעים בתחולת ההסכם, שכן שקט תעשייתי מוחלט אוסר על הארגון להכריז על סכסוך עבודה ולנקוט צעדים ארגוניים, גם אם המעסיק יבחר מחר בבוקר לפטר את כל העובדים ולהעביר אותם למיקור חוץ.

רק לאחרונה חשף "גלובס" כי ההסתדרות הלאומית הסכימה לסעיף של שקט תעשייתי מוחלט בחברת אלקטרה מוצרי צריכה, והדבר גרר הרמות גבה בשוק העבודה, בין היתר מצד עורכי דין שמייצגים דווקא מעסיקים. יצוין כי גם בהסכם הקיבוצי שנחתם ברשת המתחרה בורגראנץ', סעיף השקט התעשייתי מתייחס רק לסעיפי ההסכם.

מחלוקת נוספת בין הצדדים נוגעת להגדרות "הוועדה לפתרון בעיות" - ועדה שבה חברים נציגי הוועד, הסתדרות הנוער העובד וההנהלה. בצד של העובדים מעוניינים כי תהיה זו ועדה דומה לזו שהוקמה במסגרת ההסכם הקיבוצי בבורגראנץ', שמתכנסת על-פי דרישת אחד הצדדים ללא מגבלה מיוחדת. בהנהלה, לעומת זאת, מבקשים להגביל את פעילות הוועדה לכדי כינוס פעם בחודשיים, כאשר כינוס חריג שלא מן המניין יתקיים רק אם שני הצדדים מגדירים את המקרה כחריג.

"פדן רוצה בעצם הסכם קיבוצי שבו הוא משלם מה שהוא משלם, ומהרגע הזה הוא לא שומע יותר מאף אחד", טוען גורם מטעם העובדים.

אבל לא פחות מהמחלוקות, מעניינות ההסכמות בין הצדדים. למעשה, מעניינת במיוחד הסכמה יוצאת דופן שהועלתה על כתב, אף שהיא אינה מהווה חלק מההסכם הקיבוצי: מדובר בנכונות של הסתדרות הנוער העובד והלומד להירתם לטובת שינוי החוק הקיים האוסר על בני-נוער לעבוד בשבתות. בעבר הארגון התנגד בתוקף לשינוי החוק בעניין בטענה לפגיעה אפשרית בבני-הנוער, ואילו לפני מספר שנים הביע הסכמה מסוימת לכך שתותר עבודה בשבת בתנאים מגבילים.

הפעם, הרבה בזכות עמדה נחושה שהציג פדן שהלכה למעשה התנה את ההסכם בשינוי העמדה של הארגון, בהסתדרות הנוער העובד והלומד הסכימו למתווה ברור וכתוב בדבר העסקת בני-נוער בשבתות.

על-פי המתווה, ניתן יהיה להעסיק בני-נוער בשבתות בעיקר בחופשים, ובכל מקרה לא יותר מ-26 שבתות בשנה. עוד הוסכם כי בני-נוער שיועסקו ביום שישי לא יועסקו בשבת הסמוכה לו.

צריך להדגיש: להסתדרות הנוער העובד והלומד אין כל סמכות לשנות את החוק, והדבר לא מצופה מהארגון, אולם עמרי פדן סבור כי ההתגייסות של הארגון למען שינוי החוק - יש בה משום חשיבות דקלרטיבית, ואם הדבר יעלה שוב על שולחנו של שר הכלכלה, הרי שיש לדבר גם חשיבות אופרטיבית.
עם זאת, גורמים בארגון ביקשו שלא להפריז בחשיבות ההסכמה המדוברת, והדגישו כי "התפקיד שלנו הוא לנהל משא-ומתן מול מעסיקים ולא מול המחוקק".

יצוין כי מקדונלד'ס נקנסה בעבר בעשרות אלפי שקלים בגין העסקת בני-נוער בשבתות, אולם ברשת מבהירים כי המוטיבציה לשינוי החוק אינה רק כלכלית אלא כדי להיטיב עם בני-הנוער שמעוניינים לעבוד ופנויים לכך בעיקר בסופי שבוע.
חצי מיליון לרווחה

על-פי ההסכם שהתגבש, עובד שצבר ותק של 7 חודשים לפחות יזכה לתוספת של חצי שקל לשעה מעל שכר המינימום לבני-נוער, ואילו עובד בעל ותק של 15 חודשים ומעלה יזכה לתוספת של שקל לשעה.

בנוסף, הנהלת הרשת תעמיד תקציב רווחה שנתי בעלות של חצי מיליון שקל לטובת העובדים. בין הצדדים קיימת הסכמה עקרונית על הוזלת הארוחות (המסובסדות ממילא) לעובדים, אולם קיימת מחלוקת על שיעור ההוזלה.

בצד ההסכם, הוסכם במסגרת מכתב צד כי הנהלת מקדונלד'ס תהיה רשאית לצמצם את כוח-האדם ברשת בהתאם למקובל בענף המזון המהיר, אולם בכל מקרה החורג מכך יהיה עליה להיוועץ עם הוועד וארגון העובדים.

  • עוד באותו נושא:
  • מקדונלד'ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully