וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתלבטים מה ללמוד? לכו אחרי הלב

מערכת וואלה! בשיתוף מכללת אחווה

3.9.2014 / 11:29

מה כדאי ללמוד - מה שמעניין או מה שיספק לכם עבודה בהמשך הדרך? שני הכיוונים אינם סותרים בהכרח. המכללות מספקות לתלמידיהן כיוון מעשי

סטודנט מתוסכל לומד. ShutterStock
מה שמעניין או מה שרווחי?/ShutterStock

"מה תעשה עם זה?"

מכירים את השאלה הזאת? שמעתם אותה כמה פעמים לאחרונה? אם כן, כנראה שלא תכננתם להירשם ללימודי רפואת שיניים או נגרות, אלא לאחד החוגים של מדעי הרוח או מדעי החברה. כנראה שבחרתם באחד התארים האלה שכולם מכירים בשם, אבל לא בטוחים לאן הם מתורגמים בסופו של דבר בשוק העבודה.

רוצים לשלב לימודים עם מקצוע?

העניין הזה מוביל הרבה סטודנטים שרצו ללמוד תואר ראשון בפילוסופיה, לימודי סביבה או פסיכולוגיה, כן ללמוד דווקא רפואת שיניים או נגרות, לא מתוך עניין אלא מתוך הרצון לענות באופן ברור על השאלה מה בדיוק הם יעשו ביום שאחרי התואר.

"תלמד מה שאתה הכי אוהב".

גם את זה שמעתם לא מעט? ברור. הבעיה נוצרת כאשר שני המשפטים האלה מופיעים אחד עם השני, ולפעמים נראים כמו סתירה. אבל לפני שאתם מתחילים להתאמן בניסור, הינה החדשות הטובות: ממש, אבל ממש אין פה סתירה, אפילו להיפך. המכללות המובילות בארץ ובעולם כבר הבינו שהן צריכות לתת תשובה מעשית לשאלה מה יעשו הסטודנטים עם התואר הראשון, וכיום הן משקיעות בתוכניות לימוד מיוחדות שמכשירות את הסטודנטים שבחרו ללמוד את התחום אליו הם הכי מתחברים ליום שאחרי ופותחות להם דלתות נרחבות בשוק העבודה.

מהתואר הראשון לשוק העבודה

נניח שאנחנו מתחברים לתחום הטיפולי ובוחרים ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה. מה נעשה עם זה בסיום הלימודים? "נכון שמתואר ראשון בפסיכולוגיה לא תצא מטפל", מבהיר ד"ר יוני גז, מרצה בכיר במחלקה לפסיכולוגיה במכללת אחווה, "אבל זה בהחלט יכול לקדם אותך לכיוון הזה, גם לאחר התואר הראשון. נכון שאנחנו מכוונים את הבוגרים שלנו למסלולים של התמחות בתואר שני, אבל עדיין עם תואר ראשון שהוא מאוד מעמיק, ניתן לעבוד בתחומים שונים. וכן, אפילו בתחום הטיפול".

הקביעה הזאת אולי מפתיעה, מאחר שאנחנו רגילים לחשוב שאחרי תואר ראשון בפסיכולוגיה נדרש תואר שני על מנת לטפל, אבל זוהי טעות. בוגרים שבוחרים לפנות לאחר התואר לכיוון של יעוץ או אימון אישי נמצאים בנקודת יתרון עצומה מול אלה שעשו זאת ללא לימודי פסיכולוגיה, שהם לימודים שבוחנים את נפש האדם בצורה מדעית אמפירית ונותנים בסיס מצוק מאוד למטפל. וישנן עוד אפשרויות טיפוליות.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא חייבים תואר שני בפסיכולוגיה/ShutterStock

"ההכנה לשוק העבודה מתבצעת כיום כבר במהלך הלימודים", מסביר ד"ר גז, "ניקח שוב את הדוגמה של החוג לפסיכולוגיה בו אני מרצה. החוג מציע מסלול מיוחד של שילוב פסיכולוגיה עם תעודת הוראה בחינוך מיוחד, שיחד מעניקים לסטודנט אפשרויות תעסוקה נרחבות במסגרות חינוכיות ושיקומיות מגוונות, ובהחלט מעניקים בסיס מצוין לפיתוח קריירה בתחום הטיפולי".

אז לעזוב את המסור ולעבור לכתבי פרויד? זה ממש לא מה שאנחנו אומרים. מה שאנחנו אומרים זה לכו על מה שהלב שלכם בוחר, כי פסיכולוגיה היא רק דוגמה וכיום ניתן למצוא מסלולים כאלה בחוגים רבים, כמו מדעי הסביבה, מדעי החיים ועוד. מה שאנחנו אומרים זה שאפשר ורצוי לשלב את "מה תעשה עם זה" יחד עם "תלמד מה שאתה הכי אוהב", כי כולנו יודעים שהמשפט שאיתו באמת אי אפשר להתווכח הוא: "אתה תעשה הכי טוב את מה שאתה הכי אוהב". ומי לא רוצה להיות הכי טוב במה שהוא עושה?

  • עוד באותו נושא:
  • מכללות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully