וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חושש שעוד חצי שנה תהיה האטה בענף הביצוע"

אורי חודי

8.9.2014 / 8:13

מנכ"ל חברת הביצוע סיון ביצוע: "נכון להיום, אנחנו לא מרגישים את ההשפעה של מע"מ אפס כמו גם של נושאים אחרים שהובילו לירידה במכירות ובהתחלות הבנייה"

סיון ברקוביץ'. תמר מצפי, גלובס
"נכון להיום, אנחנו לא מרגישים את ההשפעה של מע"מ אפס כמו גם של נושאים אחרים שהובילו לירידה במכירות ובהתחלות הבנייה". סיון ברקוביץ'/גלובס, תמר מצפי

ימים לא פשוטים עוברים על ענף הנדל"ן בכלל ועל קבלני הביצוע בפרט. הרווחיות הנמוכה, המחסור בעובדים והעלייה המתמשכת בתקורות הופכת את התחום הזה למעין רולטה רוסית. הידרדרות למצב כספי קשה, הקפאת הליכים וקריסות בענף הן לעתים בלתי נמנעות. במקביל, נתוני המאקרו של הענף (מכירת דירות חדשות והתחלות בנייה) נמצאים בירידה, ירידה שמשפיעה היום בעיקר על היזמים אבל צפויה להתגלגל בטווח הקרוב גם לקבלני הביצוע.

"נכון להיום, אנחנו לא מרגישים את ההשפעה של מע"מ אפס כמו גם של נושאים אחרים שהובילו לירידה במכירות ובהתחלות הבנייה", אומר סיון ברקוביץ', מנכ"ל חברת הביצוע סיון ביצוע. "הפרויקטים שנמצאים היום בבנייה יצאו לדרך לפני שנה ויותר, אלה פרויקטים שכבר בוצעו בהם המכירות הנדרשות, שהמתינו להיתרי בנייה ועברו תכנון מפורט. אבל אני חושש שעוד חצי שנה תורגש האטה גם בענף הביצוע בגלל התנהלות היזמים כעת, שיושבים על הגדר ולא יוצאים לפרויקטים חדשים. נכון להיום כמות הפרויקטים שיוצאים לביצוע לא השתנתה ואף יזם לא ביקש מאתנו להאט את העבודות או לעצור בנייה".

סיון ביצוע היא חברה-בת של החברה היזמית צמח המרמן. הבעלות עליה מוחזקת 50% בידי החברה האם ו-50% בידי ברקוביץ' עצמו. החברה בונה היום 1,286 דירות בשמונה אתרים בארץ, בעבור יזמים כמו שיכון ובינוי נדל"ן, אזורים, קרסו נדל"ן, אלעד מגורים וקבוצת יצחקי, וגם לקבוצות רכישה.

ברקוביץ': "אנחנו חברה שרוצה להרוויח, בגלל זה אנחנו לא בונים בזול. לעולם לא נלך למכרז שלאחר הניתוח שלו מתקבלת שורת רווח שלילית".

- יש קבלני ביצוע שעושים את זה?

"יש. התחרות הגדולה בין קבלני הביצוע פוגעת בהם. חברות רוצות להמשיך לפעול ומציעות הצעות נמוכות לפרויקטים, גם במחירים לא סבירים. אחר כך הם מנסים להחזיר את הרווח על ידי חיסכון בכוח אדם, בחומרים ובעוד דברים. נתקלתי לא פעם ב'זוכים' במכרז שמקבלים עבודה במחירי הפסד ועושים שמיניות באוויר אחר כך כדי לחסוך בכל מה שאפשר".

- זה רק בגלל שחברות רוצות ל'התגלגל' מפרויקט לפרויקט?

"אני שונא את הביטוי הזה, 'להתגלגל'. אנחנו לא כדורים, וכל פרויקט צריך להיבחן על ידי החברה כמו שצריך. אם אין עבודה, אסור לקחת פרויקט בהפסד. צריך לצמצם פעילות, לקצץ בהוצאות ובשכר. אבל המציאות בשטח מראה אחרת ולא מעט בגלל שרוב המכרזים שמוציאים היזמים מתייחסים רק למחיר הנמוך ביותר. במדינות אחרות, אגב, זה מתנהל אחרת. בארצות הברית למשל כשיש מכרז ההצעה הזוכה היא שילוב של כמה דברים, ולצד מחיר גם לוח זמנים מוצע וטיב הביצוע. המחיר משפיע, אבל לא קובע. שם גם התכנון נעשה בדרך כלל על ידי הקבלן והוא יודע את העבודה. בישראל המחיר הוא הפרמטר העיקרי וגם סוגיית התכנון נמצאת אצל היזמים, והוא לא תמיד זול ויעיל כמו שקבלן הביצוע יידע לעשות".

- מה דעתך על הקריסה של צ.לנדאו, של האחים מולר לפני שנה והמצב שדורי בנייה הגיעה אליו?

"אני לא מכיר את המקרים מקרוב, אבל הכול חלק מהמציאות בענף הזה. רווח ממוצע של קבלן ביצוע נע בין 3% ל-7% ויש קבלנים שלוקחים עבודה גם בהפסד כדי להמשיך ולהניע את המערכת. במקרים של פרויקטים מפסידים, אי אפשר להסתיר את זה לאורך זמן וזה צף על פני המים. חברה אחת תגיד שזה בגלל התשומות שעלו, חברה אחרת תגיד שהתמחור לא היה נכון וחברה שלישית תגיד שזה בגלל המחסור בעובדים. הכול נכון, אבל אלה דברים ידועים שצריך להביא בחשבון. חברה לא יכולה להמשיך בגישת ה"יהיה בסדר", כי לא יהיה בסדר. גם יזמים כבר הבינו, שהחלפת קבלן ביצוע באמצע הפרויקט עולה גם לו יותר כסף, יותר זמן וגם תפגע במוניטין. בסופו של דבר, הזול הוא הביוקר".

  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully