וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלוג - אחת מ-7 הנגידים הטובים בעולם

פורבס

16.9.2014 / 8:17

מגזין גלובל פייננס דירג את הנגידים הטובים בעולם. נגידת בנק ישראל ממוקמת בצמרת העולמית לצד נגידי הודו, שווייץ, ערב הסעודית, הפיליפינים וטייוואן.

הנגידה קרנית פלוג  בוועידת רוה"מ, אוקטובר 2013. דרור עינב
קרנית פלוג/דרור עינב

בעיצומו של מאבק האיתנים שמנהלת נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג מול שר האוצר לפיד על גיבוש תקציב המדינה הבא, מקבלת הנגידה חיזוק משמעותי למעמדה. מגזין "הגלובל פייננס" הנחשב, אשר מפרסם את דירוג נגידי הבנקים המרכזיים בעולם מאז 1994, העניק לה ציון A (הגבוה ביותר) על תפקודה. רק 6 נגידים נוספים מהודו, שווייץ, ערב הסעודית, פיליפינים וטייוואן, קיבלו ציון דומה וכך מוכתרת פלוג לאחת מ-7 הנגידים הטובים בעולם.

לאתר פורבס ישראל

פלוג נבחרה על ידי פורבס רק לפני כחודש יחד עם שלוש מנכ"ליות הבנקים, כאישה המשפיעה ביותר בישראל. האמון שניתן לה כעת עם בחירתה לאחת הנגידות הטובות בעולם, משלים מהלך מדהים שעברה, החל מבחירתה לנגידת בנק ישראל כברירת מחדש ועד להפיכתה לדמות בעלת שיעור קומה ומוניטין המשפיעה באופן ממשי על ההתנהלות הכלכלית במדינה.

היא זו שמכתיבה מהלכים שמטרתם השגת יציבות מחירים במשק, היא זו שאחראית על ניהול המדיניות המוניטרית ויתרות המטבע של ישראל והיא אף משמשת כיועצת כלכלית לממשלה. היא עובדת בצמוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, על אף חילוקי הדעות ביניהם בנוגע למדיניות הכלכלית, ויש לה השפעה רחבה על השיח הכלכלי. נתניהו בתחילה לא רצה בה לתפקיד - הוא הכריז על שני מינויים אחרים בטרם העניק אותו לפלוג. בראיון לערוץ 2 הודתה פלוג כי הליך הבחירה שלה היה "לא נעים", אך הוסיפה כי זה מאחוריה: "אם הייתי עסוקה בזה, אני מניחה שלא הייתי מקבלת על עצמי את התפקיד", אמרה. נעים או לא, בסופו של דבר, יושבת כיום ד"ר פלוג בעמדת מפתח, עם אחריות עצומה על הכתפיים. והיא האישה הראשונה בישראל שעושה זאת.

על אף שמתחילת דרכה בתפקיד, לא נמנעה פלוג מלהביע את עמדותיה, ואף להתעמת עם נתניהו ולפיד אשר מינו אותה (כברירת מחדל), היא נתפסה אולי בשל אופיה הנעים, כנגידה חלשה - בוודאי ביחס לכוח העצום ממנו נהנה קודמה, פישר. עם המהלך הנועז והמפתיע שביצע בנק ישראל כאשר הוריד את הריבית במשק לשפל היסטורי של 0.25%, נראה כי פלוג מיצבה עצמה לראשונה כגורם המרכזי והמוביל של המדיניות במשק הישראלי שהולך ונכנס לתקופת משבר. כעת נותר יהיה לראות האם תצליח לעמוד על עקרונותיה מול שר האוצר לפיד גם בנושא גיבוש התקציב ודרישתה כי לא יורחב הגירעון התקציבי.

כנגד כל המתנגדים

זמן קצר לאחר שבארה"ב נרשמה היסטוריה וג'נט ילן מונתה ליו"רית הבנק הפדרלי, גם בישראל נבחרה לראשונה אישה לעמוד בראש הבנק המרכזי. וכמו במקרה של ילן, גם כאן הדרך לתואר הנחשק לא היתה נטולת אי נעימות. עם פרישתו המליץ פרופ' סטנלי פישר (שמכהן כעת כסגן החדש של יו"רית הפד) על סגניתו, ד"ר קרנית פלוג, והיא אף זכתה לתמיכתו של שר האוצר יאיר לפיד. אלא שנתניהו לא ראה עמם עין בעין, והחל לחפש במרץ מחליף אחר לנגיד הפורש - בזמן שפלוג שימשה באופן זמני כממלאת מקומו.

נתניהו מעולם לא הסביר בפומבי מדוע הוא מעדיף אחרים לתפקיד, אך פרשנים כלכליים העריכו אז שביקורת שמתחה פלוג בעבר על תפקודו הכלכלי מרחיקה אותה מהתפקיד: ב?2004 היתה ד"ר פלוג ראש מחלקת המחקר בבנק ישראל. נתניהו היה אז שר האוצר שהתגאה בשורה של צעדים כמו קיצוץ בתקציב, שחיזקו, לטענתו, את צמיחת הכלכלה. אולם דוח של מחלקת המחקר ייחס את החזרה לצמיחה להתאוששות הסחר הבינלאומי, לענפי הטכנולוגיה העילית ולרגיעה יחסית בתחום הביטחוני. הדוח אף מתח ביקורת על תכנית הקיצוצים של נתניהו, וטען כי היא פוגעת בשכבות החלשות.

בסופו של דבר, רק לאחר שפרופ' ליאו ליידרמן ופרופ' יעקב פרנקל הסירו את מועמדותם בנסיבות מביכות, הכריז נתניהו באוקטובר 2013 כי פלוג תהיה הנגידה התשיעית בישראל. עד מהרה התברר שהניסיון של נתניהו ופלוג חוזר על עצמו: לא עברו ארבעה חודשים וכבר מתחה פלוג ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה, והמליצה - בניגוד לדעתו - על העלאת מסים ועל הגדלת השירותים הציבוריים והחברתיים. חודש לאחר מכן, במארס האחרון, קבע דוח של בנק ישראל שצעדי המדיניות שנוקטות ממשלות ישראל מתאפיינים בחוסר יציבות, ואף הזהיר מקיצוץ בקצבאות הילדים מחשש שיעלה את תחולת העוני. גם שר האוצר לא זכה לחסד: בתחילת יולי מתחה פלוג ביקורת על "תכנית מע"מ אפס", שמקדם לפיד, בטענה כי היא עלולה להגביר את הביקושים לדירות חדשות ולהביא לעליית מחירים נוספת בשוק הנדל"ן.

בטרם מונתה למשנה לנגיד, כיהנה פלוג כראש מחלקת המחקר בבנק ישראל במשך כעשור. עבודות המחקר מעידות על עמדותיה: היא הרבתה לעסוק בפערי ההכנסות ובהבדלים בשיעור התעסוקה בין נשים לגברים, במצוקת הדיור ובעשירונים הנמוכים. היא רואה בפערים החברתיים את אחד האיומים הגדולים על המשק, ומרבה להתריע על כך. במהלך הקריירה שלה כיהנה בכמה וכמה ועדות ממשלתיות וציבוריות חשובות, הנוגעות בנושאים בוערים, בהן הוועדה להגברת התחרות, הוועדה לתקציב הביטחון, הוועדה להעלאת גיל הפרישה של נשים ועוד.

פלוג, 59, נולדה בפולין וגדלה בירושלים. את לימודי התואר הראשון והשני בכלכלה סיימה בהצטיינות באוניברסיטה העברית, ואת תואר הדוקטורט קיבלה מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק. היא נשואה לפרופ' שאול לאך, ראש החוג לכלכלה באוניברסיטה העברית, ואם לשניים. אביה, נח פלוג, עבד במשרד האוצר והיה ראש מרכז הארגונים של ניצולי השואה. אמה, דורותה, היתה רופאת ילדים.

הדירוג המלא מופיע בגיליון יולי-אוגוסט של פורבס ישראל

- לרכישת הגיליון חייגו 077-5273355

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully