וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד השיכון יקנוס על שירות גרוע לזכאי שכר דירה

26.10.2014 / 10:33

משרד השיכון נעזר בחברות חיצוניות על מנת לסייע לזכאים בקבלת שכר דירה. בניסיון לשפר את השירות לזכאים קבע המשרד לוח קנסות על כשלים בשירות

בית ודירה בצפון. משה אסרף, ג'יליס
בית ודירה בצפון/ג'יליס, משה אסרף

זכאים לסיוע בשכר דירה והמתנתם לקבלת שרות מעבר ל-40 דקות? הגעתם לסניף בשעת הפתיחה אך הסניף עדיין סגור? המיזוג בסניף לא היה תקין? המקום היה מלוכלך? מעתה החברות יאלצו לשלם. לראשונה קובע משרד השיכון לוח קנסות לחברות עמן התקשר למתן שרותים לזכאי סיוע בשכר דירה. הקנסות יושתו על נותן השרות אם לא יעמוד בסטנדרטים והנהלים שקובע המשרד.

במכרז שהוציא לאחרונה משרד השיכון לאיתור חברות שינהלו עבורו את הליך הסיוע בשכר דירה לזכאים זכו החברות עמידר, מגער ומתן חן. תפקיד החברות הינו לרכז את כל הניירת הרלוונטית לאישור זכאות, לחוזה הדירה, ולהעביר את סכום הסיוע על פי קריטריונים שקובע המשרד. על מנת להבטיח שרות מקצועי, יעיל ואדיב יוטלו על החברות קנסות אם לא יעמדו בקריטריונים , זאת על פי בחינת הכשלים והתלונות בהם נתקלו אזרחים רבים.

לדוגמא, קובע הלוח כי במקרה בו אדם ימתין לקבלת שרות למעלה מ-40 דקות, החברה תיקנס ב-1000 שקל. קנס דומה יושת על החברה אם המיזוג בסניף לא תקין, השילוט במקום לא ברור או שהסניף לא נקי. עוד מטפל המכרז ברעה חולה אחרת- מענה טלפוני. פנייה טלפונית שלא תענה במענה אנושי תוך 3 דקות תחייב את החברה בסכום של 25 שקל. מענה לאחר 6-8 דקות יחייב את החברה ב-75 שקל. מענה אחרי 9 דקות יוביל לקנס של 125 שקל ואילו המתנה של למעלה מ-12 דקות תחייב חברה ב-250 שקל. תלונות אזרחים הובילו לקביעה לפיה קנס בגובה 500 שקלים יושת בגין מסמכים שלא יצוין עליהם תאריך קבלתם מהלקוח או תעשה טעות בהזנת נתוני המבקש שהובילה לסיוע מופחת מזה לו היה זכאי.

מי שעוסק בנושא הדיור בציבורי מכיר את החברות ויודע להעיד כי במצב הנוכחי אין מנוס מאיום המשרד בקנסות. "טיפלנו באם חד הורית לילד בן 3 שאינה מקבלת מזונות מבן זוגה כשבקשתה לסיוע בשכר דירה נערכה והוגשה על ידינו בחודש יוני ועד היום לא זכתה למענה?, מספרת מנהלת מרכז הזכויות של עמותת ידיד בתל אביב, עו?ד מיה טל. ?זכאי סיוע בשכר דירה הם לא אנשים אמידים ורובם תלויים בכסף הזה כמו אוויר לנשימה אז לא ייתכן שהחברות יכולות לעכב מתן מענה לפרק זמן ארוך כל כך?. יש לציין שבגין איחור בסריקת מסמכים רלוונטיים תיקנס החברה ב-300 שקל ובגין אי שליחת הודעות ללקוח תיקנס ב-50 שקל ליום.

אבסורד נוסף שפגשה טל בהתנהלותה מול חברת מגער הינה בנגישות בסיסית. ?סניפי החברה אמנם נגישים כשהם נמצאים לרוב בקניונים אך הם דורשים שכל מסירת בקשה תעשה פיזית במסירה ידנית" אומרת טל. "יצרתי קשר עימם על מנת להעביר בקשה בדואר והתשובה הייתה ?אין לנו תיבת דואר, אנחנו לא מקבלים דואר, תגיעי אלינו?. מה קורה עם אנשים עובדים? עם קשישים שלא מסוגלים להגיע ולמסור את הבקשה ידנית? מדובר בנגישות בסיסית וזה צריך להיות הבסיס של כל חברה בתפקיד ציבורי. נותר לקוות שהקנסות יובילו לשיפור המצב כפי שהוא היום?.

גובה הקנסות במקרים בהם החברות יאחרו בתחילת מתן השרות בסניף עשוי להיות גבוה עוד יותר. כך סניף גדול ייקנס בעשרת אלפים שקלים, סניף בינוני ב-8,000 שקלים וסניף קטן ישלם 6,000 שקלים. אם ייגבו החברות תשלום מעבר לנדרש הן ייקנסו ב-2,500 שקלים ואי שיתוף פעולה עם לקוח שביקש להעביר ערעור למשרד השיכון יוביל לקנס דומה. עוד נקבע כי הצטברות שלושה מקרים של קנס בגובה 2,500 שקלים עלולה להוביל לסגירת הסניף.

?התבוננות במכרז שהכין משרד השיכון מראה שינוי משמעותי לחיוב ביחס המשרד לאזרחים המבקשים למצות את זכויותיהם ולקבל סיוע בשכר דירה?, מסביר סמנכ?ל עמותת ידיד המסייעת לאוכלוסיות מוחלשות, רן מלמד. ?משמעות המכרז היא כי החברות שיזכו במכרז יתייחסו מעתה אל הפונים אליהם כאל לקוחות VIP. בהזדמנות זו יש לבקש התחייבות מנכ"ל משרד השיכון כי ההכנסות מהקנסות, ככל שיהיו כאלה, יושקעו, אך ורק, בציבור המקבל סיוע בשכר דירה או בזכאי הדיור הציבורי?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully