וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קק"ל תובעת 70 מ'יליון שקל מעיריית ת"א

אורי חודי

28.10.2014 / 16:15

קק"ל טוענת שהעירייה הפקיעה ממנה קרקע במאה הקודמת ולאחר מכן מכרה אותה כקרקע לבניה במאות מליוני שקלים

ההכנות בכיכר רבין לחגיגות המאה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
הפקעה משנות ה-30/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

קק"ל תובעת 70 מיליון שקל מעיריית תל אביב-יפו בגין הפקעה שנעשתה לפני עשרות שנים במתחם רמז ארלוזורוב בעיר.

לטענת קק"ל, אותה קרקע ממנה הופקעו עשרות אחוזים למטרות ציבור נמכרה מאוחר יותר על ידי העירייה במאות מיליוני שקלים ללא התייחסות לחוק המחייב את העירייה לפנות קודם כל לבעלי הקרקע מהם בוצעה ההפקעה.

על פי התביעה, שהוגשה על ידי עו"ד משה קמר המתמחה בדיני הפקעות מקרקעין, שינתה העירייה את ייעוד הקרקע ב-2009 ומכרה אותה ב-2010 לצד שלישי בעבור כ-353.8 מיליון שקל. מדובר במגרש שנמכר לחברות הנדל"ן קנדה ישראל ואקרו נדל"ן עליו נבנה היום מגדל הגימנסיה בן 108 הדירות. קק"ל טוענת בתביעה כי המכירה נעשתה שלא כדין, שעל העירייה היה להחזיר את הקרקע שהופקע למטרות ציבור לבעליה המקוריים או שהיה עליה להציע את הקרקע למכירה קודם כל למי שהופקעה ממנה הקרקע כפי שקובע החוק.

הסיפור על הקרקע האמורה מתחיל בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת אז רכשה הקרן הקיימת לישראל יחד עם אגודה שיתופית בשם "המעביר", קרקע בעיר תל אביב-יפו. מדובר בקרקע הממוקמת במתחם הכלוא בין הרחובות ארלוזרוב, רמז, ז'בוטינסקי ובן סרוק בצפון הישן של תל אביב, ועל חלק מהקרקע האמורה נבנתה בהמשך גימנסיה הרצליה. חלק נוסף של אותה הקרקע הופקע מידי קק"ל והמעביר מספר שנים לאחר הרכישה על ידי עיריית תל אביב, הפקעה שנעשתה לצרכי ציבור.

כפי שקרה במקרים רבים אחרים במדינה באותם השנים, חתמה העירייה עם בעלי הקרקע (קק"ל והמעביר) הסכם להעברת כ-30% מהשטח ללא תמורה לעירייה, על אף שמדובר בהיקף שטחים שגדול יותר מזה שניתן להפקיע ללא תמורה. על ההסכם שנחתם ב-1945 בין העירייה לבין בעלות הקרקע הוסכם על העברת השטחים ללא תמורה לצרכים הבאים: "לצרכי דרכים, לגן ציבורי ולמגרש לבניין ציבורי", כך על פי ההסכם.

עוד נכתב במסגרת כתב התביעה כי בשלהי שנות ה-70 של המאה הקודמת שקלה עיריית תל אביב לשנות את אחת החלקות שהופקעו למטרה ציבורית במסגרת אותו ההסכם, שטח שיועד לגן ציבורי, לשטח בייעוד מסחרי אולם "משהוברר לנתבעת, שחלקה זו הועברה לידיה למטרות ציבוריות בלבד, ולפיכך עקב שינוי הייעוד יהיה עליה להחזירה לבעליה, נסוגה היא מהתוכנית לשינוי הייעוד", כך נכתב בכתב התביעה. כאמור, בשנות ה-2000 החליטה העירייה בסופו של דבר לשנות הייעוד והמגרש האמור נמכר. כעת דורשת קק"ל את חלקה בעסקה.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "התביעה המדוברת, בדומה לתביעות דומות שהוגשו בעבר על ידי עו"ד קמר, נמצאת בשלבי דיון. בכל אותן תביעות הכחישה העירייה את טענות התובעים ואף גיבתה את עמדתה בעדויות מומחים בנושא. שאר טענותיה הנרחבות והמפורטות של העירייה הובאו בכתבי בית הדין מטעמה ואף יובאו בכתב הגנתה בתיק זה, לאחר שייבחנו טענות התובעים לעומקן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully