וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג: מי קרן המובילה בישראל?

ליטל איסטמטי

30.10.2014 / 8:11

קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם זכו לציון מקסימלי ב-4 קטגוריות. מור שוב מוביל את דירוג הגופים הבינוניים. מיטב דש התאושש, ומנגד פסגות צנח

מחשבון גודל סקר. ShutterStock
מחשבון גודל סקר/ShutterStock

קרנות הנאמנות ממשיכות לגייס מיליארדי שקלים מדי חודש, ורוב מנהלי הקרנות - שכבר חולשים יחד על למעלה מרבע טריליון שקל - נהנים מכניסה של עוד ועוד כספים חדשים. ועדיין, בחירת קרן נאמנות נותרה משימה מאתגרת, על רקע המספר הגדול והמגוון הרחב, הן של סוגי הקרנות והן של המנהלים עצמם.

אחד מכלי העזר לבחירת מנהל קרן הוא דירוג "גלובס" מעלות. דירוג זה, המתפרסם מדי רבעון זה שמונה שנים, משקלל שורה של פרמטרים איכותיים בנוגע למנהל הקרן, ועל פני תקופות ארוכות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים, תוך הפרדה בין הגופים המדורגים לגדולים ובינוניים, על פי היקף הנכסים המנוהלים על ידיהם.

לאחר תקופה ארוכה שבה המנהלים שמרו על יציבות יחסית בטבלה, בדירוג "גלובס" מעלות הנוכחי חלו לא מעט שינויים. ואולם, רובם המכריע נובעים משינוי בהרכב המנהלים בטבלאות (לרבות השינוי במספר הגופים המדורגים בכל אחת מהקבוצות).

עם זאת, יש דברים שלא משתנים, לפחות בינתיים. במקום הראשון בדירוג מנהלי קרנות הנאמנות הגדולים נמצא אלטשולר שחם - בפעם החמישית ברציפות. הציון הממוצע של חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהל על ידי גילעד אלטשולר ורן שחם, עלה בשיעור זניח מ-4 ל-4.1 כוכבים בממוצע.

בדומה לדירוג הקודם, בבית ההשקעות ממשיכים להצטיין בקטגוריות אג"ח מדינה, אג"ח שקליות ואג"ח כללי - בכולן דורגו קרנותיו במקום הראשון, כשהפעם נוספה לרשימה גם קטגוריית מניות בחו"ל. אלטשולר שחם גם שמר על המקום השני בקטגוריית מניות בארץ, לצד היחלשות בקרנות אג"ח חו"ל (דורג במקום הרביעי) ובקרנות הכספיות (מקום שישי ואחרון). ועדיין, בשורה התחתונה קרנות אלטשולר שחם דורגו במקום הראשון בארבע מתוך שמונה קטגוריות.

במקום השני התברג ילין לפידות, שאחרי תקופה ארוכה בקטגוריית המנהלים הבינוניים עלה לזו של הגדולים, עם ציון ממוצע של 3.8 כוכבים. ואולם, קרנות בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי אורי קרן ואסף אלדר, התברגו במקום הראשון רק בקטגוריית הקרנות הגמישות, ובמקום השני בקטגוריות אג"ח כללי ואג"ח חברות והמרה. בשלוש הקטגוריות הנוספות הוא דורג במקומות השלישי והרביעי (קרנות ילין לפידות דורגו רק בשש מתוך תשע הקטגוריות).

לאחר שבדירוגים הקודמים נדחק לחצי התחתון של הטבלה על ידי מגדל שוקי הון, הצליח מיטב דש להדביק את הפער ביניהם - ובדירוג הנוכחי שניהם חולקים ציון זהה של 3.2 כוכבים בממוצע.

בדירוג הנוכחי לא הצליחו קרנות מגדל שוקי הון, שמנוהלות על ידי שגיא שטיין, להתברג במקום הראשון באף אחת משבע הקטגוריות בהן דורגו. כך, לצד ביצועים טובים יחסית בקטגוריות אג"ח בחו"ל ומניות בחו"ל (מקום השני), ביתר הקטגוריות דורג מגדל שוקי הון במקומות השלישי והרביעי, ורשם, שוב, ביצועים חלשים במיוחד בקטגוריית אג"ח מדינה.

במקביל, קרנות מיטב דש, שדורגו בכל תשע הקטגוריות, זכו הפעם במקום הראשון רק באחת מהן: הכספיות, קטגוריה אליה משתייכים כיום כ-46% מכלל נכסי קרנות בית ההשקעות. במקביל, קרנות מיטב דש, שמנוהלות על ידי רפי ניב, דורגו במקום השני בקטגוריית אג"ח מדינה ואג"ח שקליות, וכן בקטגוריית הגמישות (אם כי בה מדורגים רק שני מנהלים). ביתר הקטגוריות הפגין מיטב דש ביצועים בינוניים למדי, בדגש על מניות חו"ל.

ילין לפידות יצא, וכל הטבלה זזה

כאמור, בדירוג "גלובס" מעלות הנוכחי חלו מספר שינויים בחציה העליון של הטבלה, וזאת למרות שהשחקנים שמרו, פחות או יותר, על הציון הממוצע שקיבלו בדירוג הקודם. בהקשר זה בולט לרעה פסגות, שהציון הממוצע שלו ירד בחדות מ-3.5 ל-2.9 כוכבים, והוא צנח מהמקום השני בטבלה לחמישי.

דירוג קרנות. גלובס
דירוג קרנות/גלובס

לאחר שכיכבו במשך תקופה ארוכה בצמרת הטבלה, בדירוג הנוכחי דורגו קרנות פסגות, שמנוהלות על ידי ירון דייגי, במקום הראשון רק בקטגוריה אחת: מניות בארץ. בכל 7 הקטגוריות הנותרות זכו קרנות בית ההשקעות לדירוגים נמוכים יחסית, להוציא את קטגוריית אג"ח בחו"ל, בהן דורגו במקום השלישי.

שני השחקנים הנוספים בתחתית טבלת מנהלי הקרנות הגדולים הם הראל פיא ואקסלנס. בדומה לפסגות, גם הראל - שזכה לציון של 2.6 (לעומת 2.4) דורג ראשון רק בקטגוריה אחת: אג"ח בחו"ל. קרנות החברה, שמנוהלת על ידי סמי בבקוב, בלטו לחיוב בקטגוריית הקרנות הכספיות (מקום השני), אך הפגינו ביצועים גרועים למדי ביתר הקטגוריות, ובפועל דורגו במקום האחרון בארבע מתוך תשע קטגוריות.

את הטבלה חותמת, שוב, אקסלנס. חברת הקרנות שמנהל צחי קורן זכתה לציון ממוצע של 2 כוכבים (לעומת 2.1 בדירוג הקודם), לאחר שדורגה בשני המקומות האחרונים ברוב הקטגוריות.

גם בדירוג הגופים הבינוניים חלו שינויים, שהמקור העיקרי שלהם הוא כאמור עלייתה של ילין לפידות לקטגוריית המנהלים הגדולים. כך או אחרת, חברת הקרנות של מור נותרה במקום הראשון, תוך שהיא רושמת לזכותה הישג מרשים למדי: ציון מושלם של 5 כוכבים (לעומת 4.2 בדירוג הקודם). במילים אחרות, קרנות מור, שמנוהלות על ידי אלי לוי, הצליחו לכבוש את המקום הראשון בכל הקטגוריות בהן השתתפו.

עם זאת, נדגיש כי מדובר ב-7 קרנות אשר מפוזרות בין 4 קטגוריות בלבד (מתוך תשע). גם בדירוג הקודם זכו קרנות אלה במקום הראשון באותן הקטגוריות: אג"ח שקליות, אג"ח כללי, אג"ח חברות והמרה וגמישות. כלומר, השיפור היחסי בציון של מור נובע אך ורק משינוי טכני, לאחר שהקטגוריה שפגעה עד כה בדירוג שלה - ביצועיה החלשים בקטגוריית מניות בחו"ל, בה דורגו במקום האחרון - לא נכללה בדירוג הנוכחי.

בדומה לדירוג "גלובס" מעלות הקודם, ועל רקע יציאתה של ילין לפידות מטבלת המנהלים הבינוניים, כל אחד מארבעת השחקנים בחצי העליון של הטבלה שיפר את מיקומו ברמה אחת, למרות שהציון הממוצע שלו פחות או יותר נשמר. בהתאם, אנליסט עלתה למקום השני עם ציון של 3.8 כוכבים בממוצע. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת על ידי אלון אגושביץ, שמרה על המקום הראשון בקטגוריית מניות חו"ל, והתברגה במקביל גם בקטגוריית מניות בארץ. בחמש הקטגוריות הנותרות היא דורגה במקום השלישי ומטה.

אחריה, במקום השלישי, דורגה חברת הקרנות של אלומות ספרינט, עם ציון ממוצע של 3.5 כוכבים. קרנות בית ההשקעות, שמנוהלות על ידי ברק גרשוני, בלטו לטובה בשורה של קטגוריות, ביניהן אג"ח מדינה, אג"ח כללי ואג"ח חברות והמרה, בהן דורגו במקום השני.

את המקומות הרביעי והחמישי מאכלסות מנורה מבטחים ואי.בי.אי, בהתאמה, לאחר ששתיהן זכו לציון ממוצע של 3.3 כוכבים. קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים, בראשן עומד זיו שמש, אמנם בלטו לטובה בקטגוריית אג"ח חו"ל, אך ביתר הקטגוריות נרשמו ביצועים בינוניים יחסית.

במקביל, קרנות בית ההשקעות אי.בי.אי שמרו על המקום הראשון בקטגוריות הכספיות (בה יש 2 מנהלים בלבד), ודורגו במקום דומה גם בקטגוריית אג"ח מדינה. לצד המקום השני בקטגוריות אג"ח בחו"ל ומניות בארץ, בשאר הקטגוריות רשמו קרנות אי.בי.אי , שמנוהלות על ידי אורי בן דב, ביצועים בינוניים יחסית - במיוחד בקטגוריית אג"ח כללי.

במקום השישי בטבלה נמצאות קרנות תמיר פישמן, עם עלייה יפה מהמקום האחרון בדירוג הקודם (בו הופיעו לראשונה). בתמיר פישמן אמנם שיפרו את הציון הממוצע מ-2 ל-3.1 כוכבים - אך עדיין הפגינו ביצועים פושרים יחסית.

אחריהן דורגו קרנות אילים, שזוהי הופעת הבכורה שלהן בדירוג. קרנות אילים, שמנוהלות על ידי קובי שגב, בלטו לחיוב רק בקטגוריית אג"ח השקליות, עם ציון של 2.6 כוכבים בממוצע.

את תחתית הטבלה ממשיכות לאכלס שתי החברות היחידות שספגו ירידה במספר הכוכבים הממוצע: קרנות אפסילון ואיילון, עם ציון ממוצע של 2.4 ו-1.9 כוכבים, בהתאמה.

מתודולוגיה / כך דירגנו

S&P מעלות עוקבת אחר כל קרנות הנאמנות המנוהלות בארץ, ומדרגת אותן על בסיס מידע פומבי. הדירוג ניתן בהתבסס על ביצועי הקרנות על פני תקופות זמן שונות של ביצועים, בהתאם למדיניות הקרן, תוך בחינות של 24, 36, 48 ו-60 חודשים. כמו כן התבסס הדירוג על כמה נתונים איכותיים ניתנים לכימות, בהסתמך על מידע ציבורי, הנוגעים למנהל ההשקעות, כגון ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, העומס הניהולי שלו בהתייחס לשווי הנכסים המנוהלים ולמספרם. עוד נלקחים בחשבון פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות. תוצאות הדירוג מוצגות באמצעות כוכבים.

הדירוג ניתן לקרנות שלהן לפחות 24 חודשים במדיניות השקעה, ולקרנות המשתייכות לקבוצה שבה עוד ארבע קרנות המקיימות את התנאים שלעיל. נציין כי S&P מעלות אינה מבקרת את המידע שנתקבל ואינה מאמתת את נכונותו או שלמותו. הדירוגים עשויים להשתנות כתוצאה משינויים במידע המפורסם על ידי המנהל, או מסיבות אחרות. אין לראות בדירוג הבעת דעה על כדאיות קנייה, מכירה או החזקה בקרן כלשהי.

לשם הצגת דירוג "גלובס"-מעלות, חושב עבור כל חברה דירוג המבוסס על ציוני הדירוגים של הקרנות בכל קבוצת השתייכות. קבוצות ההשתייכות הספציפיות אוגדו לתשע קטגוריות השקעה, על פי התמחות הקרנות. כמו כן, נעשתה הפרדה לפי גודל החברות המנהלות. הציון חושב כממוצע משוקלל, כך שגודל הקרנות משפיע - ככל שקרן גדולה יותר ציונה משפיע יותר.

מופיעות בדירוג חברות שלהן קרנות מדורגות בשווי של 1 מיליארד שקל ומעלה. חברה תוצג כגדולה כשסך הנכסים בקרנותיה המדורגות יהיה 10 מיליארד שקל ומעלה; חברה תוצג כבינונית עם סך נכסים בקרנותיה המדורגות שבין 1 ל-10 מיליארד שקל. שווי קרן נאמנות מחושב כשווי הממוצע של הקרן ב-24 החודשים שקדמו למועד הדירוג הקובע. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שחושבו.

הציונים מוצגים באמצעות כוכבים לפי ההתפלגות הבאה: 5 כוכבים - החברות שמוקמו ב-10% העליונים של הקבוצה. 4 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% העליונים הבאים של הקבוצה. 3 כוכבים - החברות שמוקמו ב-40% הבאים של הקבוצה. 2 כוכבים - החברות שמוקמו ב-20% הבאים של הקבוצה. 1 כוכב - החברות שמוקמו ב-10% התחתונים של הקבוצה.

הפרסום נעשה עבור קטגוריות שיש בהן לפחות שלושה גופים מנהלים, ומבוסס רק על דירוגי הקרנות המצויות בניהולו הישיר של הגוף המנהל (לא כולל ניהול חיצוני של מנהל מתארח).

משה אשכנזי, אנליסט בכיר, ראש תחום דירוג נכסים מנוהלים, S&P מעלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully