וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה באמת שמים לכם במוצרי העוף להכנה מהירה?

אפרת אהרוני

5.11.2014 / 12:25

החל משניצלים בצורות שונות ועד קציצות עוף - מדפי הסופר מלאים מוצרי עוף ובשר מעובדים, שהחברות משווקות כפתרון מהיר לארוחה מזינה. "גלובס" בודק מה הם מכילים, אילו אפשר לקנות בלב שקט ואילו עדיף להשאיר על המדף

מוצרי עוף ובשר מעובדים. צילום: יחצ, גלובס
מוצרי עוף ובשר מעובדים/גלובס, צילום: יחצ

שגרת העבודה והלימודים שאחרי החגים, מחזירה את ההורים גם להכרח היומיומי לדאוג לתזונת ילדיהם לאחר שעות הלימודים. במציאות העמוסה מסביב לשעון, זה עשוי להיות אתגר לא קטן: "תזונת ילדים בעידן המודרני נטול הזמן בו אנו חיים יכולה להיות עניין מורכב", אומרת הגר שפר, מומחית לתזונה ודיאטה. "מצד אחד אנחנו רוצים להזין את ילדינו במזון משביע ומזין, ומצד שני לא תמיד יש מספיק זמן לקנות מצרכים טריים ולהכין ארוחות מושקעות ומבושלות".

הפתרונות הזמינים שממתינים על מדף הסופר מאפשרים כמובן לקצר תהליכים, אך עשויים להתגלות כמלכוד קולינרי. להורים עצמם לא תמיד ברור מה מבין המוצרים מציע ערך טוב יותר לילדיהם. בניסיון "לסמן" כמה אלטרנטיבות שפויות, ולהזהיר מפני אחרות, פנינו ל-3 תזונאיות שהתבקשו לאתר במקררי הסופרמרקט את המנות הבשריות המומלצות יותר כחלופה למזון ביתי, ואת אלה שמהן עדיף להימנע.

"מרבית המוצרים המוכנים מבשר מעובד", מסבירה ענת תבור, יו"ר פורום תזונת ילדים בעמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל, "מכילים מגוון של תוספים למיניהם, מלאכותיים וטבעיים. התוספים מיועדים לצורך שימור והארכת חיי מדף, לתוספת טעם ולהקניית מרקם מתאים. בחלק ניכר מהמקרים, התוספים נועדו לחפות על מוצר המיוצר מבשר באיכות בינונית ומטה. התוספים מוזילים את עלויות היצור ליצרן (ואת המחיר לצרכן) ומקנים למוצר מראה וטעם טובים יותר, במקרים רבים על חשבון האיכות הבריאותית והתזונתית".

מה מעלה את ערכה התזונתי של מוצר מזון מוכן? "הנחת היסוד היא שאנחנו מחפשים מנה עשירה יחסית בחלבון", אומרת תבור, "מכיוון שהיא אמורה לשמש כמנה עיקרית חלבונית - ומצד שני אנחנו רוצים מוצר שיכיל כמות נמוכה ככל האפשר של חומרים מזיקים טבעיים או מלאכותיים. המנה יכולה להיות מן החי או מהצומח. ככל שנמצא במוצר יותר חלבון, ויטמינים, מינרלים מהסוג המועיל כגון ברזל, אבץ, סידן וסיבים תזונתיים - המצויים בעיקר במוצרים מהצומח אבל גם במוצרים מתוספים מהחי - כך הערך גדל".

מנגד, הימצאותם של חומרים תעשייתיים למיניהם תהיה תמרור אזהרה: פוספטים למיניהם (חומרים מכילי זרחן שעלולים בין השאר להחמיר אלרגיות ורגישויות למיניהן, למשל מייצב מזיק במיוחד שמספרו E452 ושמו "טריפוליפוספט הנתרן" שנועד לספוח מים לתוך הבשר ולהעלות את משקלו של המוצר על חשבון הבריאות); מחזק הטעם מונוסודיום גלוטמט; חומרים משמרים למיניהם כולל מעכבי חימצון; שומן טרנס וצבעי מאכל מלאכותיים. גם הימצאותם של רכיבים טבעיים מסוימים בעייתית: מלח (נתרן), שבו עתירים לרוב המוצרים המעובדים; שומן ובפרט שומן רווי, והידרוליזט חלבון צמחי (חלבון סויה מפורק שהרכבו והשפעתו דומים למונוסודיום גלוטמט). "ככל שהמוצר יותר עשיר בחלבון, ודל בפחמימה ובשומן, כך הוא מומלץ יותר", מסכימה גם מיה בן אפריים קליין, דיאטנית ומומחית להרזיה ותזונה נכונה, "וההמלצה תהיה על אלה הכוללים מעט חומרים משמרים, יחסית".

ככלל, ממליצה בן אפריים קליין להימנע מהגשת פחמימות בצהריים, ותחת זה "להגיש מנות עשירות בחלבונים בשילוב ירקות בלבד, מכיוון שחלבונים וסיבים גורמים לתחושת שובע אדירה וכך הגוף שבע יותר לאורך זמן. פחמימות גם מעלות את רמת הסוכר וגורמות לעייפות, המיותרת לכולם בארוחת אמצע היום. סיבה נוספת היא שעומס קלוריות מפחמימות וחלבונים יחדיו עלולים לגרום לעודף משקל, הגוף אינו יכול לפרק אותם במקביל.

איך לבחור?

אם מנסים לתמצת את כל שפע המוצרים והאינפורמציה על גביהם לכמה כללי אצבע, כדאי לנסות ולשים לב לרשימת רכיבים קצרה ככל הניתן, עם מינימום של תוספים למיניהם (מחזקי טעם, חומרים משמרים וצבעי מאכל); לאחוזי שומן ושומן רווי נמוכים כמה שאפשר, ולכמות נתרן שואפת לסבירה - ההמלצה הרשמית היא עד 400 מ"ג ל-100 גרם מוצר, או לפחות כמה שפחות חריגה מהמינון הזה.

היחס בין המחיר לאיכות

שאלה מסקרנת במיוחד היא עד כמה קיים קשר בין איכות למחיר. התשובה לכך אינה חד-משמעית: בעוד מוצרים מסוימים שדורגו על-ידי אנשי המקצוע כמומלצים פחות זולים באופן בולט, במידה המעידה אולי על טיב מרכיביהם - מנקניקיות ועד שניצלונים של "המותג", שעולים רק 15 שקל - מחיריהם של אחרים משתווים פחות או יותר למחיריהם (הגבוה יחסית) של מוצרים מוצלחים יותר בקטגוריה. מנגד, ניתן למצוא מוצרים מומלצים בהחלט במחירים יחסית סבירים, סביב 30 שקל לאריזה גדולה (600-700 גרם) ביחס למוצרים יקרים יותר שמכילים כמות קטנה משמעותית. ההמלצה היא תמיד לשים לב להבדלים בתכולה, וגם למבצעים משתלמים שצצים מעת לעת - כך למשל 800 גרם קציצות של שגב משה שנמכרות כעת ב-25 שקל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עדיף להשאיר על המדף

נקניקיות מכל סוג שהוא

תבור: "כל הנקניקיות מזיקות, גם אלה המתהדרות בתואר 'בריאות יותר מאחרות', לא מומלצות. מדובר במוצר שמקורו בסוגי בשר נחותים שאינם מתאימים לאף מוצר אחר (ולא חשוב מה מקורם - עוף, הודו או בקר), המכיל כמויות גדולות מאוד של נתרן, שומן רווי, ברוב המקרים גם מונוסודיום גלוטמט ושלל תוספים מלאכותיים מהסוג שאיננו רוצים למצוא במזון שלנו".

■ מחיר:2-5 שקלים ל-100 גרם, לפי המוצג והאריזה.

קבב זהב, זוגלובק

מלבד בשר ושומן בקר, מכיל המוצר חומרי התפחה (סודה לשתיה), מייצב E452 - טריפוליפוספט הנתרן, סוכרים, חומרי טעם וריח, מעכבי חימצון - סודיום אסקורבט וחומצה אסקורבית.

תבור: "המוצר בעל השם 'זהב' מכיל כמות קטנה יחסית של חלבון ביחס לבשר בקר, כמות גדולה במיוחד של שומנים ושומן רווי בפרט ואת התוסף המזיק E452".

■ מחיר: 20-22 שקל ל-400 גרם.

שניצלונים בציפוי פריך, המותג

תבור: "שניצלונים אלה מכילים כמות גדולה במיוחד של תוספים שונים ומשונים: מלבד בשר עוף והודו, שומן עוף והודו ושאר רכיבים, יש בהם גם E452 (טריפוליפוספט הנתרן), מחזק טעם (גלוטמט), חומר התפחה (E500), וכן כמות גדולה במיוחד של שומן רווי שמקורו בתוספת השומן של העוף וההודו".

■ מחיר: 15-16 שקל ל-700 גרם.

טבעות עוף, עוף טוב

שפר: "זה מוצר סביר יחסית, ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל, אבל פחות מומלץ משניצל מצופה, שכן כמות קלוריות גבוהה יחסית, והוא מספק כמות נמוכה מעט של חלבון והרבה יותר פחמימות. אחוזי השומן גבוהים (11%), לכן חשוב שמנת התוספת תהיה דלת שומן. כמות השומן הרווי גבוהה יותר ממוצרי עוף רגילים, וכמות הנתרן יחסית גבוהה".

■ מחיר: 26-32 שקל ל-700 גרם.

המבורגר בלחמנייה, זוגלובק

שפר: "זה מוצר פחות מומלץ. כמות הקלוריות גבוהה, הוא מספק כמות נמוכה של חלבון ל-100 גרם - רק 12 גרם חלבון, והרבה יותר פחמימות בגלל הלחמנייה. אחוזי השומן גבוהים - 13% - וכמות השומן הרווי גבוהה מאוד, ומגיעה ל-7 גרם שומן רווי.

■ מחיר: 10-16 שקל ל-100 גרם.

אפשר להכניס לעגלה

קציצות עוף ביתיות, עוף טוב

"מוצר טוב מאוד יחסית לקציצות. הן עשויות 100% רכיבים טבעיים, ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל. כמות הקלוריות קצת גבוהה וכמות החלבון סבירה, אך הוא מכיל גם לא מעט פחמימות. אחוזי השומן מעט גבוהים (11%), לכן חשוב שמנת התוספת תהיה דלת שומן. כמות הנתרן יחסית סבירה, 425 מ"ג".

■ מחיר: כ-30 שקל ל-600 גרם.

שישליק עוף אמיתי 2% שומן, מאמא עוף

מכיל חזה עוף, ולצידו חלבון סויה וגם מייצבים (E331 - סודיום ציטרט, המשמש גם כמעכב חימצון, חומר משמר וכחומר משפר קמח. E407 - קרגינן. משמש גם כחומר מייצב וחומר קרישה). למרות זאת, תבור מקלטגת אותו ברשימת המוצרים היותר סבירים: "אמנם המוצר מכיל כמות לא מבוטלת של נתרן והרבה תוספים, אך אף אחד מהתוספים אינו ידוע כמזיק באופן מיוחד. לעומת זאת מדובר על מוצר עשיר בחלבונים ודל במיוחד בשומן.

■ מחיר: 36-40 שקל ל-400 גרם.

אצבעות תירס עוף, מאמא עוף

המוצר ללא חומרים משמרים, ללא תוספים מלאכותיים וללא מונוסודיום גלוטמט. מכיל 33% תירס, 23% חזה עוף וסיבים תזונתיים.

תבור: "אמנם לא מדובר במוצר עשיר מאוד בחלבון, אך מכיל כמות נמוכה במיוחד של נתרן, ללא חומרים משמרים ומלאכותיים וכמות נמוכה במיוחד של שומן רווי. כמו כן הרבה ילדים מאוד אוהבים את השילוב של תירס בתוך שניצלים".

■ מחיר: 31-35 שקל ל-700 גרם.

שניצל אפוי ביתי 4% שומן, מאמא עוף

שפר: "זה מוצר טוב מאד יחסית לשניצל מצופה מפני שהוא אפוי. כמות הקלוריות טובה, והוא מספק כמות יפה של חלבון אך גם לא מעט פחמימות. אחוזי השומן נמוכים יחסית לשניצל מצופה - רק 4% ופחות מ-0.2 שומן טראנס. אפילו כמות הנתרן סבירה יחסית, 450 מ"ג (באותו השניצל בציפוי דגנים יש 580 מ"ג נתרן). ללא חומרים משמרים וצבעי מאכל". בן אפריים קליין מציינת כי המוצר "מזכיר שניצל עוף אמיתי, ללא השומן והטיגון".

■ מחיר: 32-42 שקל ל-650 גרם.

חזה עוף בתיבול גריל, מאמא עוף

שפר: "גם זה מוצר דל בקלוריות, עשיר בחלבון ודל בפחמימות. אחוזי השומן נמוכים מאוד, רק 3%, ואין בכלל שומן רווי, חומרים משמרים וצבעי מאכל. כמות הנתרן, כמו ברוב המזונות המוכנים, מעט גבוהה, לכן חשוב לדאוג לא להוסיף מלח לשאר המאכלים באותה הארוחה.

■ מחיר: 38-40 שקל ל-420 גרם.

לאכול ללא ייסורי מצפון

פילה עוף אמיתי 2.5%, מאמא עוף

שפר: "מוצר מצוין, דל בקלוריות, עשיר בחלבון ודל בפחמימות, וזה חשוב - כי לרוב ילדים אוכלים מספיק פחמימות בתוספת לארוחה, ולא כדאי שיהיו פחמימות גם במנת הבשר.

"אחוזי השומן נמוכים ואין בכלל שומן רווי, חומרים משמרים וצבעי מאכל. המינוס: כמות הנתרן מעט גבוהה".

■ מחיר: 42-45 שקל ל-600 גרם.

שניצל עוף ביתי בציפוי קריספי, עוף טוב

תבור: "המוצר מכיל 100% חומרים טבעיים, ללא חומרים משמרים וללא תוספת מונוסודיום גלוטומט. הרכיבים מכילים 60% חזה עוף, חלבונים וסיבים תזונתיים.

"הוא עשוי מנתח שלם של עוף, מכיל חלבון וסיבים בריאים מאפונה, עשיר יחסית בחלבונים ודל יחסית בנתרן".

■ מחיר: 30-40 שקל ל-700 גרם.

שווארמה פרגיות, טיבון ויל

שפר: "זה מוצר טוב מאוד, דל בקלוריות, עשיר בחלבון ודל בפחמימות. אחוזי השומן בסדר - 5%, מתוכם 2 גרם של שומן רווי שמומלץ פחות.

"גם כאן כמות הנתרן עדיין גבוהה".

■ מחיר: 24-30 שקל ל-500 גרם.

קציצות עוף, חצילים וטחינה, עוף טוב

בן אפריים קליין: "הקציצות טעימות להפליא, עשירות בחלבון, דלות בפחמימה ומכילות מעט שומן".

מדובר בתוספת מעניינת ובריאה ברשימת הרכיבים, שעשויה בהחלט לגוון את תזונת הילדים - אם אין להם רתיעה מחצילים ומטחינה, כמובן.

■ מחיר: 25-30 שקל ל-600 גרם.

קציצות עוף וקציצות דג של שגב משה

בן אפריים קליין: "הקציצות עשירות בחלבון, דלות בשומן ומכילות מינימום פחמימות, וגם הטעם מצוין ותעשייתי פחות ממוצרים אחרים על המדף".

■ מחיר: כ-35 שקל ל-800 גרם.

תגובות

זוגלובק: קיימים ערכים תזונתיים

"קבב זהב הוא מוצר פרימיום המכיל רמה גבוהה של חלבון (14%) שמקורו מבשר הבקר בלבד. המוצר מורכב מכ-90% בשר ושומן בקר. השילוב בין הבקר לשומן מקנה לו טעם ומרקם ייחודיים ומכיל ערכים תזונתיים, כמו ברזל, 12B וויטמינים נוספים מקבוצה B.

"המבורגר בלחמנייה הוא מוצר המיועד לארוחה מהירה, טעימה ומשביעה. המוצר מורכב מהמבורגר איכותי המכיל מעל 90% בשר בקר ושומן מן החי. ההמבורגר כשלעצמו מכיל רמה גבוהה של חלבון (14%) והלחמנייה מהווה את תוספת הפחמימה שמשלימה לארוחה".

עוף טוב: ממשיכים לחדש

חברת ''עוף טוב'' גאה להיות החברה היחידה בתחום שפיתחה את סדרת השניצלים מ-100% רכיבים טבעיים. אנו ממשיכים לחדש בכדי להביא ללקוחותינו מוצרים איכותיים וחדשניים".

המותג: איכות גבוהה ודומה לאחרים

"מוצרי 'המותג' מיוצרים על-ידי אחד הקונצרנים המובילים בשוק, ובמבחני טעימה סדרת השניצלים נמצאים באיכות גבוהה ודומה למותגים אחרים. המוצרים הם מוצרי צריכה ולא מוצרי נישה".

  • עוד באותו נושא:
  • מוצרי עוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully