וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקזיט - זה לא רק הייטק

תוכן שיווקי

16.11.2014 / 10:16

כולנו חולמים למכור סטרט-אפ במיליונים, ולעשות אקזיט שיסדר אותנו. חשבתם פעם שהייטק הוא לא הדרך היחידה לעשות אקזיט כזה?

מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. ראובן קסטרו
מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב/ראובן קסטרו

כולנו רוצים להצטרף למשחק המדהים של האקזיט, שאנחנו קוראים עליו כל הזמן בעיתונים: לפתוח חברת סטרט-אפ, לעשות כמה שנים אינטנסיביות מול מסך מחשב לתוך השעות הקטנות של הלילה, ובסופן למכור את העסק שהקמנו במיליונים ולצאת לפנסיה של חופים בתאילנד ושופינג בפריז. אבל מה לעשות שלא כולנו גאוני מחשבים, ולא לכולנו יש את הידע הטכנולוגי הדרוש? זה ממש לא סוף הדרך - יש עוד דרכים לעשות אקזיט, בלי להבין במחשבים.

בישראל, אומת הסטרט-אפ, התקבעה התפיסה ש"אקזיט" שווה ל"מחשבים", אבל למעשה זה ממש לא כך. יש עוד כמה מסלולי השקעה שדומים מאוד בהרבה מאוד מאפיינים להשקעה בהייטק. כל אחד ואחד מאתנו יכול לעשות אקזיט - רק צריך למצוא את ההזדמנות הנכונה ואת האפיק הנכון. גם אם אין לכם מושג בהייטק, זה לא אומר שבעוד כמה שנים לא תוכלו להתרווח בכורסה עם סכום כסף נכבד מאוד בכיס שלכם.

לא התחום שבו עוסקים מגדיר אקזיט אלא מאפייני ההשקעה. למעשה, הדבר הבסיסי שמגדיר את האקזיט הוא האי וודאות. מי שמקים סטרטאפ יודע שלפניו כמה שנים של הכנסה מועטה ועבודה קשה, שבסופן גוזרים את הקופון ומקבלים פיצוי. המציאות שמכתיבה את הבחירה בשיטת הפעולה הזו עשויה להראות בהתחלה כחסרון: בדרך כלל למי שמקים סטרט-אפ חסר את ההון הראשוני להקים חברה של ממש.

"יש עוד מסלול השקעה שתואם בדיוק למאפיינים האלה", אומר מנכ"ל חברת לי מרשל, שי ניסים, "וזה חלומו של כל יזם". לשי ניסים יש תפיסה די יוצאת דופן של תחום הקרקעות. לפי מה שהוא אומר, השקעה בקרקע חקלאית היא החיפוש אחר אקזיט: קבוצה של רוכשים שמים כל אחד סכום קטן יחסית של כסף, כדי לרכוש ביחד אדמה, ועם קצת רוח גבית של אינטרס משותף, הם מובילים אותה דרך להשבחה ולמכירה בסכום גבוה בהרבה ממה שנקנתה. מזכיר לכם משהו?

כמו ההייטקיסטים השאפתניים, גם בעולם הקרקעות, המשקיעים מבינים שאחד מאפיקי ההכנסה הטובים ביותר הוא להשקיע סכום קטן ולהמתין להשבחתו. "בעצם - השקעה בקרקע והשקעה בדירה דומות לעבודה בסטרטאפ ועבודה בחברת הייטק. בראשונה אתה משקיע זמן בשביל רווח גדול בעתיד, ובשנייה אתה בוחר בהכנסה מיידית וקבועה, שלא תהפוך אותך לעשיר אף פעם", אומר שי ניסים.

בשני המקרים, לכל אחד מהשחקנים יש סכום כסף קטן, שלא מספיק לו כדי לפעול לבד: אדם בודד לא יכול להרים חברת סטרט-אפ, כפי שאדם בודד יתקשה לקנות אדמה של עשרות דונמים. לקבוצת אנשים יש את האפשרות הזו - בסטרטאפ כמה שותפים מאחדים את החסכונות שלהם ואת היכולות שלהם כדי לקדם את הרעיון שלהם, וברכישת קרקע - כמה משקיעים מתאחדים כדי לרכוש ביחד אדמה שכל אחד מהם בעצמו לא היה יכול להרשות לעצמם.

הדבר הכי חשוב שמשותף לשני המסלולים הוא התשואה. מי שרוצה להתעשר ולהעלות את רמת החיים שלו בצורה משמעותית לא יעשה זאת באמצעות חסכונות סטנדרטיים, אלא יחפש משהו אחר, רווחי יותר. סטרטאפ והשקעה בקרקע הם שני סוגים של אקזיט שבסופם יוצאים עם סכום שמשנה את החיים בצורה משמעותית, לא רק סוגר את המינוס או מאפשר קפיצה קטנה לחו"ל. במקרה של קרקעות, יתרון עצום הוא שזו השקעה פיסית ולא וירטואלית.

השורה התחתונה היא שכל אחד מאיתנו יכול להיות הכותרת של מחר על האקזיט הגדול. גם במקרה הזה, ההצלחה מחייבת לחשוב מחוץ לקופסה - להפסיק לחשוב שאקזיט זה רק טכנולוגיה ולהתחיל להבין שאקזיט הוא תפיסה עסקית שמתאימה למגוון השקעות, שרק ממתינות למי שיודע איך לחפש אותן.

המדור בשיתוף לי מרשל

לכתבות נוספות

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully