וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם יאושר המודל של אובר, תהיה אינתיפאדה"

דפנה הראל-כפיר

12.11.2014 / 14:52

נהגים המוניות זועמים על הפיילוט שמשיקה אובר בסוף השבוע הקרוב, שבו תאפשר לנהגים להציע את מכוניתם הפרטית כמונית - בחינם. יו"ר איגוד נהגי המוניות: "לא נסכים שיגזלו לנו את הפרנסה, שבקושי מספיקה לנו"

מונית נוסעים. ניר בן טובים
מונית נוסעים/ניר בן טובים

בסוף השבוע הקרוב ייהנו תושבי תל-אביב משירות תחבורתי חסר תקדים: שירותי הסעות חינם. את המחווה הזאת יוזמת חברת אובר, ולא מתוך אלטרואיזם טהור, אלא כדי לתת לישראלים לטעום את טעמה של התחבורה השיתופית, שכרגע אסורה על-פי חוק.

במדינות שונות בעולם אובר כבר מציעה שירותי תחבורה שיתופית, כלומר מאפשרת ללקוחות להזמין נסיעה אצל אדם פרטי שאינו נהג מונית, ובכוונתה להציע שירות דומה בארץ. אלא שלשם כך עליה לעבור מהמורות חוקיות.

בינתיים, כדי לא להפר את החוק, שירותי ההסעה באותן 48 שעות יינתנו חינם, כך שלמעשה מדובר בסוג של טרמפ מאורגן. את הטרמפים האלה ייתנו מספר נהגים מתנדבים, שינהגו באזור תל-אביב ויובילו נוסעים שיזמינו את השירות דרך האפליקציה.

באובר צופים כי הביקוש יהיה רב בהרבה על ההיצע, מה שכנראה יוביל את הנוסעים שייכנסו לאפליקציה להזמין דרכה מונית רגילה (במחיר הנמוך עדיין ב-20% ממחיר הנסיעות במוניות אחרות).

בכך מחממת אובר את האווירה המתוחה ממילא בענף המוניות. החברה האמריקאית, שעשתה עלייה לארץ לפני מספר חודשים ומציעה אפליקציה להזמנת מוניות, מדירה שינה מעיני המתחרה הישראלית גט טקסי ומעיני איגוד נהגי המוניות, שמתנגד נחרצות ליוזמה של רכבים פרטיים שיהפכו למוניות לעת מצוא.

"זה גימיק, זה נועד לעקוף את החוק, את משרד התחבורה ואת שר התחבורה. אנחנו רואים בזה מצב לא שוויוני, ונילחם בכל כוחנו. השר אמר שזה לא יקרה, ואנחנו מכבדים את עמדתו. אבל אם יהיה צורך - לא נסכים שיגזלו לנו את הפרנסה, שבקושי מספיקה לנו", אומר היום (ד') ל"גלובס" יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בראור.

בראור מונה שורה של סיבות להתנגדותו העזה של האיגוד: "רוצים להכניס לנו אנשים לא מקצועיים שעברו שבוע של הכשרה, בעוד שאנחנו עוברים 216 שעות לימוד. נהג מונית עובר טסט מחדש על מונית, למרות שיש לו רישיון, וגם מקבל חונכות מנהג מקצועי שנוסע איתו 40 שעות".

לדברי מנכ"ל אובר בישראל, יוני גרייפמן, נהגי אובר דווקא כן עוברים הכשרה. גרייפמן מבחין בין אותם נהגים מתנדבים שיספקו את השירות רק בסוף השבוע הקרוב - לבין נהגים שיעבדו עם החברה באופן קבוע, אם וכאשר יעבור חוק שיאפשר לחברה לספק את שירות UberX.

"לקחנו את הקריטריונים של משרד התחבורה והחמרנו אותם. אצלנו צריך להיות מעל גיל 23 ולא רק מעל גיל 21, דרושות לפחות 3 שנות ניסיון ולפחות 12 שנות לימוד לעומת 8. ניתן הכשרה של 154 שעות, כולל אנגלית וידיעת הארץ. אנחנו גם בודקים שכל הרכבים מבוטחים עם רישיון רכב בתוקף. כל עוד זה חינם - זה לגמרי חוקי, כי אין העברת תמורה. לכן הביטוח בתוקף. כשהשירות יהיה בתשלום - אובר תכסה את הביטוח".

ואולם במדינת ישראל, ובמיוחד בימים אלה, יש חשיבות רבה במיוחד לנושא הביטחון האישי של הנוסעים. באיגוד נהגי המוניות דורשים מכל נהג תעודת יושר. המתנדבים של אובר בסוף השבוע הקרוב עוברים אמנם סינון, אך לא נדרשה מהם תעודת יושר: "כל המתנדבים עברו סינון. ריאיינו אותם. כשנתחיל לעבוד עם נהגים, נדרוש לא רק תעודת יושר אלא גם היעדר עבר תחבורתי בעייתי".

השינוי בדרך?

אובר לא לבד. קיימים עוד מיזמים של תחבורה שיתופית, ובימים אלה מקדמים שני חברי כנסת הצעת חוק בנושא: בועז טופורובסקי (יש עתיד) ומשה פייגלין (ליכוד).

באיגוד נהגי המוניות נערכים למלחמה: "הצעת החוק לא תעבור, כי שר התחבורה אמר שיתנגד, אבל אם זה יעבור - האינתיפאדה עכשיו היא אינתיפאדה קטנה".

ומה אומרים במשרד התחבורה? שותקים. במשרד בחרו שלא להגיב לפניית "גלובס".

  • עוד באותו נושא:
  • אובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully