וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דירת 100 מ"ר בראש העין תעלה פחות ממיליון ש'"

שלומית צור

19.11.2014 / 14:48

שר הבינוי: "הסכמי הגג ופינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ ייתנו ביחד כ-160,000 דירות חדשות בשנים הקרובות"

כנס הבית היהודי, בייני האומה בירושלים, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
אורי אריאל/נועם מושקוביץ

שלא תהיה לאף אחד טעות. המטרה שלי היא להוריד את מחירי הדיור, ואנחנו נצליח" כך אמר היום שר הבינוי אורי אריאל בכנס נדל"ן שערך מרכז הבנייה הישראלי באילת. אריאל התייחס לתוכניות הדיור הממשלתיות שיוצאות בקרוב לדרך, וציין כי תוכנית מחיר מטרה תחול במקומות בו ערך הקרקע לדירה עולה על 80 אלף שקל לייחידת דיור. במקומות בהם מחיר הקרקע נמוך יותר, תחול תכנית מע"מ בשיעור אפס, ששר הבינוי הדגיש כי הוא לא מסכים עם כל אלה שתוקפים אותה. "זו לא תכנית כזו או תכנית אחרת, אלה שתי תכניות משלימות".

אריאל הוסיף כי "לפני כשנה וחצי נכנסתי למשרד הבינוי כדי להוריד את מחירי הדיור. זו המטרה שלי - חד וחלק. לראשונה, ממשלת ישראל מכניסה את היד לכיס ושמה על השולחן סכום של 4 מיליארד שקל בשנה על מנת להוריד את מחירי הדיור. הסכמי הגג ופינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ ייתנו ביחד כ-160,000 דירות חדשות בשנים הקרובות".

אריאל הציג בכנס מפה ובה רשימת חלק מהערים בהם צפוי המשרד לשווק בשנים הקרובות את תכנית "מחיר מטרה" ובהן: תל אביב, ירושלים, הרצליה, כפר סבא, רחובות, מודיעין, קרית אונו, ראש העין, נס ציונה, חולון וראשון לציון.

"אין ספק כי הפתרון החשוב ביותר הוא הגדלת ההיצע, אבל בינתיים צריך פתרונות גישור" הוסיף אריאל. "אנחנו עולים כל שנה לפחות ב-10% בהיקף שיווק הקרקעות למגורים, ובשנים 2016-2017 יהיה שיווק גדול של עשרות אלפי יחידות דיור באזור המרכז. אבל במשך שנתיים אלה תכניות מחיר מטרה ומע"מ בשיעור אפס, שתיהן ביחד, יורידו את המחירים".

אריאל ציין כי בגלל ההמתנה לחוק מע"מ אפס בכנסת, שהוא מקווה מאוד שתסתיים בימים הקרובים, שתי התכניות שצריכות להיות מסונכרנות ביניהן כי יש להן השפעה הדדית, אז לטענתו בשנה הבאה תחל מגמה של ירידת מחירים. "טועה מי שירוץ לרכוש דירה ביום הראשון כיוון שאחרת הוא לא ישיג דירה מוזלת" הוסיף אריאל. "חוק המע"מ הוא למשך שבע שנים וכך גם תכנית מחיר מטרה היא לאורך שנים. זה לא מבצע. מי שלא חייב לעבור מחר בבוקר, אני מציע לו לא להזדרז ולרכוש דירה באופן מיידי, כי אנו צופים מגמת ירידה. אבל כל אחד שיפעל כמובן גם לפי שיקוליו האישיים".

הוא הוסיף כי השוק מחכה לתכניות הרבה זמן, ובשנה הבאה ישווקו קרקעות ל-10,000 יחידות דיור של מחיר מטרה. "מדובר במסה שיכולה להספיק בשביל להשפיע על השוק" אמר אריאל. "עד סוף שנה הבאה יהיו 12-15 אלף דירות במחיר מטרה, לצד שאר הדירות שיהיו זכאיות להטבת המע"מ, בהתאם לכללים".

"אנחנו מדברים על הורדת מחיר של 20% לא מהמחיר של היום אלא מהמחיר של מרץ 2014. בראש העין מחיר השוק בחודש מרץ היה כ-12,300 למ"ר. עכשיו תורידו מזה 20% ותגיעו למחיר. דירת 100 מ"ר בראש העין תעלה פחות ממיליון שקל. אם נעשה את ההנחה ממחיר השוק כיום מדובר על הנחה גבוהה אף יותר של כ-25%. המכרז עומד לצאת מייד לאחר אישור חוק מע"מ אפס. אנחנו יצאנו בקמפיין כדי להכניס לתודעה של הציבור שלפני שעושים צעד כל כך משמעותי של רכישת דירה, צריך לצאת עם ידע והחלטה".

שר הבינוי אורי אריאל עדכן כי אתמול (ג') מועצת מקרקעי ישראל בראשותו החליטה אמש לחשוף מעתה והלאה בכל השיווקים את מחיר המינימום לזכייה במכרז. "כך לא ייווצר מצב שבו מחיר המינימום הוא באזור 600 אלף שקלים אך בפועל שילם הקבלן יותר מ-4 וחצי מיליון שקלים כיוון שלא ידע את מחיר המינימום. לדברי השר אריאל מדובר בכסף רב שיחסוך עלויות הן לקבלן והן לרוכשים, כיוון שהיזמים ידעו מראש מהו מחיר המינימום, וכך לא יצטרכו לשלם כספים שגם השמאי הממשלתי חושב שלא צריך לשלם אותם עבור הקרקע, ואני קורא לשר האוצר לחתום על החלטה זו בהקדם האפשרי", אמר שר הבינוי. "אנחנו גם ננגיש את ישיבות מועצת מקרקעי ישראל לכל מי שירצה על ידי שידורם בשידור חי באינטרנט".

השר אריאל הוסיף כי כולם מסכימים שעדיף ללכת על התחדשות עירונית ובנייה חדשה של פינוי בינוי וכיו"ב על שטחים קיימים מאשר על שטחים חדשים שפוגעים בסביבה והבנייה בהם עולה יותר. "לאחר שבעשור האחרון לא הגענו לתוצאות טובות בנושא ההתחדשות העירונית. במשרד הבינוי הגענו יחד עם משרד האוצר לתכנית חדשה שתהפוך את הבנייה במרכזי הערים במסגרת התחדשות עירונית לישימה וכלכלית, באמצעות חוק חדש שיעבור בחודשים הקרובים וישנה את המצב והקמת רשות חדשה להתחדשות עירונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully