וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכמה אנחנו קונים ברשת והאם זה משתלם?

מיכל רז-חיימוביץ', דפנה הראל כפיר וצחי הופמן

20.11.2014 / 8:19

שיעור הישראלים המזמינים מוצרים מחו"ל באינטרנט נסק בשנה האחרונה, ורשימת האתרים הפופולריים הולכת ומתארכת. אלא שכדי לממש את הפוטנציאל חייבת הממשלה להסיר את החסמים, ובמילים אחרות - להפחית את המסים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כ-20 מיליון חבילות ובהן פריטים שישראלים רוכשים באינטרנט מאתרים בינלאומיים עושות את דרכן ארצה בשנה. נתוני דואר ישראל שנמסרו ל"גלובס" מלמדים כי מספר המשלוחים הנכנסים לישראל מחו"ל זינק פי ארבעה תוך שנתיים. רק במהלך 2014 הוכפלה כמות החבילות שטופלה בדואר על-ידי קונים ישראלים מאתרים בחו"ל, כשגם ב-2013 נרשמה מגמה דומה ביחס לשנה הקודמת.

לפי הערכת חברת פייפל, היקף העסקאות של ישראלים באתרי אינטרנט בינלאומיים עומד על כ-6 מיליארד שקל בשנה. ולא מדובר בקבוצת צרכנים זניחה: מסקר שערכה ביולי האחרון חברת TNS עבור פייפל עולה כי 90% מכלל הגולשים הישראלים באינטרנט ביצעו לפחות עסקה אחת ב-12 החודשים האחרונים. שיעור הקונים "הכבדים", המבצעים רכישה מקוונת אחת לשבוע לפחות, עומד על 23%, לעומת 10% ב-2013.

הגל הזה צפוי לגדול משמעותית בשבועות הקרובים במהלך נובמבר-דצמבר, בשל עונת הסיילים השנתית, החל מהסייבר מאנדי והבלאק פרידיי ועד למבצעי כריסמס וסוף השנה.

לגידול החד במספר ההזמנות מחו"ל יש סיבה טובה: "גלובס" השווה מחירים של כמה פריטים שנמכרים בארץ ובחו"ל - וגילה כי בחלק מהקטגוריות הקנייה מחו"ל תחסוך עשרות אחוזים מהמחיר בארץ.

כך למשל, תחפושות מקסימות לילדות נמכרות ב-eBay ב-50 שקל, כולל משלוח. ניסיון העבר מלמד כי שמלה כזו תעלה כ-150 שקל בארץ. פערים גדולים נמצאו במחירי משחק לגו, נעלי ריצה ומעיל קולומביה שדגמנו (60%).

אלא שסמסונג נוט 4, למשל, לא משתלם לייבא לארץ. הסיבה לכך היא תוספת של כ-1,400 שקל למחיר בארה"ב עבור מס קנייה, מע"מ ומשלוח, כך שהמחיר בקנייה מקוונת יהיה 4,460 שקל, לעומת 3,800 שקל המחיר בישראל (ו-3,070 שקל המחיר בארה"ב).

למעשה, הבדיקה מגלה נתון חשוב: הפער המקורי המחיר, לפני עלויות המסים והשילוח, גדול בהרבה. המסים שמטילה ממשלת ישראל מוסיפים נתח נכבד למחיר, וכאשר הם אינם - הקנייה באמת משתלמת.

במילים אחרות, ההקלות במיסוי בתחום הטקסטיל, למשל, מוכיחות את עצמן, והיעדר הקלות משמעותיות בתחום האלקטרוניקה גורמות לחוסר כדאיות לבצע יבוא אישי.

אגב, יבוא אישי של מקבוק אייר יחסוך ללקוח ישראלי כ-550 שקל, כולל עלויות השילוח, וזאת בשל מדיניות התמחור של איי דיגיטל, שמוכרת בארץ את המוצר הזה במחיר גבוה משמעותית לעומת כל מקום בעולם.

יצוין כי נושא העלויות הנלוות המכביד על השילוח מחו"ל ידוע גם לרגולטור, שהרי רק לאחרונה התבשרנו כי שר האוצר מעלה את סכומי היבוא הפטורים ממכס.

קניות בארה"ב. גלובס
קניות בארה"ב/גלובס

באוגוסט 2013 הוקמה ועדה לצורך בחינת הגורמים לפערים בין ישראל ומדינות ה-OECD בכל הנוגע ליוקר המחיה, בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, וסגן הממונה על התקציבים באוצר, יונתן רגב. בין יתר מסקנותיה הוחלט להסיר חסמים על יבוא בערוצים השונים, ובהם היבוא האישי. אלא שהוועדה לא ביטלה את מסי הקנייה על מכשירי סלולר, למשל.

לעומת זאת, לאחרונה התבשרנו כי עלה רף הפטור ממכס ביבוא אישי ל-500 דולר מ-325 דולר. נשמע מצוין - אך במבחן המציאות זה לא יותר מצ'ופר נחמד למי שמזמין חבילות יקרות.

היה יעיל יותר למרבית הקונים אילו היה עולה הפטור ממע"מ, העומד היום על קנייה של 75 דולר, בעיקר לאור העובדה שרק כ-10% מההזמנות המקוונות מאתרים מחו"ל נרכשות בסכום של 200 דולר ויותר. יותר מ-70% רוכשים בסכומים של עד 100 דולר, ויש להניח כי הרוב עוצרים ב-75 דולר במטרה ליהנות מפטור מלא ממסים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתוודעים לאתרים חדשים

לצד האתרים החזקים והמוכרים - בהם eBay, אמזון, עלי אקספרס, נקסט ואסוס - מתחזקת הקנייה גם באתרים כמו Borderfree.com המציע מגוון מוצרים מחנויות בארה"ב, אתר המכירות הסיני Light in the box, אתר פריטי האופנה מצרפת LA REDOUTE ועוד.

"אתר המכירות של קבוצת ליברפול רשם גידול של 100% בקניות של ישראלים, זה אולי מלמד על התפשטות התופעה", אומר יאיר ביטון, מנכ"ל DHL אקספרס ישראל.

הסינים משתלטים על הרשת

רבים מהמוכרים ב-eBay הם סוחרים סינים, חלקם הגדול זוכים לפידבקים מצוינים שבשילוב עם מחירים זולים מעודדים את הקנייה. גם בדואר ישראל מספרים כי כמות הקניות מעלי אקספרס מצויה בעלייה, ועל כך יעידו גם עשרות פוסטים ביום בעמודי פייסבוק כמו e-ma-bey, שבו חולקות אימהות חוויות ומשתפות בקנייה מוצלחת, כולל תמונות ולינקים.

קניות באינטרנט. גלובס
קניות באינטרנט/גלובס

אתרים נוספים שמזכירות הגולשות בעמוד הם buyincoins.com, המציע אינספור גאדג'טים לבית, אופנה ואלקטרוניקה; ו-Iherb.com, המציע ויטמינים, מוצרים לתינוקות ועוד.

ועדיין, בקנייה מאתרים סיניים, בעיקר כשמדובר במוצרים קטנים בעלות של דולרים בודדים, נדמה כי הציפייה היא אחרת. "רכשתי אייפון 6 ביום שהוא הגיע לארץ, ומיד הזמנתי מאתר סיני 5 כיסויים במחיר מצחיק. עבר חודש, הכיסויים עוד לא הגיעו, והאמת היא שאני לא מופתע", כך לדברי קונה מתמיד באינטרנט.

גם ברשת תמצאו טרוניות לגבי איכות הסחורה או משך המשלוח. "השקעתי 10 דולר בהזמנה של שמלה, וזה בגדר הימור. אם בסופו של דבר היא תגיע באיכות גרועה או במידה בעייתית, לא ארגיש מאוכזבת, אפשר להתייחס לזה כאל דמי מבחן לקנייה מסין", אמרה קונה אחרת.

יש לנו מה ללמוד

"הניסיון של האתרים הישראליים לחקות את המבצעים האמריקאיים והסיניים נחמד, אבל פער המחירים עדיין גדול", אומר בן ירון בן-אלי, מנכ"ל אתר BUY2USA, "רוב אתרי הסחר המקוון חוטאים למטרה: לא מספיק רק אתר שייראה טוב ולעשות לו שיווק בגוגל ומחיר תחרותי לא מספיק. רוב האתרים הישראלים מזניחים את נושא הלוגיסטיקה ושירות הלקוחות".

קניות באינטרנט. גלובס
קניות באינטרנט/גלובס

לדבריו, "אני מספק תוך יומיים-שלושה מוצר מארה"ב, ובארץ האספקה היא שבוע לפחות. בארץ לא מייחסים מספיק חשיבות לשירות ללקוח. באמזון, למשל, הבינו שכדי שהאתר יצליח בגדול, יש לשים דגש על לוגיסטיקה ופחות על שיווק: זה אתר יחסית בסיסי, נטול גימיקים, וההשקעה היא בשרשרת האספקה. לא רק המחיר מוביל את הישראלים להזמין מחו"ל".

- ומה באשר לסוגיית האחריות על מוצרי חשמל?

"לרוב יש אפשרות לשלוח חזרה מוצר לתיקון, כשרבים מהספקים האמריקאים שולחים מוצר חדש. לא מזמן הבאנו ללקוח בארץ טלוויזיה 65 אינץ', וכשהוא פתח את האריזה, הוא גילה שהמסך שבור. החזרנו את המוצר לחו"ל, והוא קיבל אחר".

מה צריך לדעת כשמזמינים מחו"ל?

1. מה גובה המסים?

את תחשיב המסים רצוי לעשות מראש: הפטור מתשלומי מס הוא מדורג: בקנייה של עד 75 דולר יש פטור מלא ממסים. קניות ב-75-500 דולר פטורות ממכס, אך חל עליהן מע"מ ומס קנייה בהתאם למוצר (טבלת המסים מפורטת באתר רשות המסים, כשהיא בעיקר כוללת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה). בקניות מעל ל-500 חלה חובת מכס, מע"מ ומס קנייה.

כדאי לזכור שהמשלוח לא נכלל בתחשיב: החישוב לפטור ממסים מתייחס למחיר הטובין (כלומר המוצר או הפריט) ללא משלוח, לשם כך חשוב שבחשבונית יפורט בנפרד מחיר המשלוח ממחיר המוצר.

למשל, אם הזמנתם פריט ב-70 דולר, ודמי המשלוח הם 20 דולר (כפי שגם מפורט על החשבונית), וסך העסקה הוא 90 דולר - עדיין החבילה תהיה פטורה ממסים.

מומלץ להיעזר באתר "קנה לי" (kneli.co.il) כדי להבין את העלות הסופית.

2. תשלומים מפתיעים

"3 תחומים שמתחזקים בתחום היבוא האישי הם מכשירי סלולר, תוספי תזונה וחלקי חילוף לרכב", מסביר ביטון. "במקרים כאלה לעתים נדרשים אישורים של משרדי הממשלה הרלבנטיים (תקשורת, בריאות ותחבורה), מה שמוסיף להליך האספקה חולייה נוספת בשרשרת.

"מטרת הבדיקות של חבילות כאלה מתייחסת לתקינות המוצרים. למשל, במקרה של טלפון סלולרי ממותג לא מוכר או משולח לא מוכר, המטרה היא לבדוק לדוגמה שהוא לא פוגע בתדרים.

"במרבית החבילות לא נעשות בדיקות, אבל כשיש עיכובים הם עשויים לגרור תוספת תשלום, שמתחילה ב-25 שקל ועשויה לטפס ל-200 שקל. מכאן שבעיקר ביבוא של מוצרים כאלה, חשוב לבדוק מראש את סך העלות, וזה לא מסובך: מצלצלים לחברות הבלדרות ושואלים לפי סוג המוצר, ערכו ומנין הוא מגיע, ולצד הנחיות מדויקות של רישום בחשבונית, נוכל להגיד בדיוק כמה הצפי לתשלום, עד רמת האגורות".

ביטון מזהיר מפני תופעה נפוצה של זיוף מחיר על החשבונית במטרה להתחמק מהיטלים. "אלפי מכשירים סלולריים מגיעים לישראל מדי חודש. במקרים רבים רשום על החשבונית מחיר הנמוך מ-75 דולר. המכס תופס 99% מהמקרים, ולצד המבוכה וכמובן השלמת המיסוי עשוי להתלוות גם קנס".

3. השוואת מחירים

במסגרת חגיגת הקניות בשבועות הקרובים, מציע ביטון לא לרוץ לבצע עסקאות לפני סקר גוגל קצר שכולל גם אתרים קטנים. "בהרבה מקרים, אתרים פחות פופולריים מייצגים את ההזדמנות המשתלמת ביותר. במהלך סקר השוק אפשר למצוא פערי מחיר מטורפים - בין האתרים עצמם ובין המחירים בארץ".

מי שלא רוצה להמתין למשלוח חינם שמציעים רוב האתרים ושעשוי לקחת כמה שבועות, יוכל להזמין משלוחים בתשלום דרך חברת בלדרות.

בהקשר זה נציין כי לפעמים המחירים בארץ יהיו משתלמים יותר, כך שבסקר כדאי לכלול גם חנויות מקומיות. אם פער המחירים נמוך מ-10% - לא בהכרח ישתלם להיכנס לתהליך של רכישה מחו"ל.

4. נקודת האיסוף

התורים בסניפי הדואר עשויים להעיב על חוויית הקנייה, אבל יש אור בקצה המנהרה: במסגרת תוכנית ההבראה של הדואר תתאפשר החל מעוד כמה חודשים מסירת חבילות בבית, סניפים יפעלו עד השעה 20:00 (3 פעמים בשבוע), וייפתחו מרכזי חלוקה אוטומטיים וערוץ חלוקת חבילות דרך רשת שיווק.

יצוין כי בקניות מאתרים ישראלים אפשר להשתמש בשירות בוקס איט: מדובר בלוקרים אלקטרוניים לאיסוף ולהחזרת חבילות, הפזורים ברחבי הארץ. החבילה ממתינה לקונה למשך 24 שעות.

יש פירות: המותג THE NORTH FACE מוריד מחירים ב-10% כדי להתחרות בהזמנות מחו"ל

בתוך ההכרזה החגיגית של מותג הספורט והטיולים THE NORTH FACE על הורדת מחירים ב-5 חנויות המותג, הסתתר מסר חשוב מאין כמותו לצרכנים הישראלים: כל הכבוד, הצלחתם.

מנהל המותג בארץ, עופר יער-און, לא היסס להסביר מה גרם לחברה להוזיל את המחירים: "לקוחות רבים נכנסים לחנות, בוחנים את המוצר ומחפשים בסמאטרפון מתוך החנות כמה עולה המוצר באתרי מכירות בחו"ל לפי המק"ט שנמצא על הבגד".

קניות באינטרנט. גלובס
קניות באינטרנט/גלובס

לדבריו, צרכנים רבים עזבו את החנות בכעס כשגילו שיוכלו לשלם פחות אם יזמינו בחו"ל".

כעת, לדבריו, המחירים בישראל דומים לאלו של אירופה: "עדיין יכול להיות שיש הפרשים, אבל בדגמים רבים אני זול יותר. בארה"ב המחיר נמוך ב-20%, אבל ככה זה בכל המותגים המוכרים, גם אדידס או נייקי".

השאלה המתבקשת היא מדוע, אם כן, שילמנו על מוצרי החברה עד כה כל כך הרבה. לדברי יער-און, גם לפני ההוזלה המחירים בארץ לא היו גבוהים מאוד ביחס לאירופה, והפער עמד על כ-5%: "כעת החלטנו להוריד ברווחיות שלנו. צריך לזכור שיש כאן מכס, עלויות הובלה ושכירויות גבוהות בקניונים. אין אף קניון באירופה שגובה שכירות גבוהה כמו בארץ".

כעת נותר לצרכן הישראלי לקוות שזו סנונית ראשונה המבשרת הוזלת מחירים בקרב מותגים מובילים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully