וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לשוכרים: איסור העלאת שכר דירה ביותר מ-2%

שלומית צור

20.11.2014 / 13:02

שרת המשפטים ציפי לבני הציגה יחד עם שר האוצר יאיר לפיד את תזכיר חוק השכירות ההוגנת. מטרת התזכיר הינה להגן הן על אינטרסי שוכרי הדירות והן על האינטרסים של המשכירים

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012/דרור עינב

בשורה ל-27% מתושבי ישראל המתגוררים בשכירות: שר האוצר יאיר לפיד ושרת המשפטי ציפי לבני הציגו היום (ה') בתל אביב את תזכיר החוק למען שכירות הוגנת. מדובר בהצעת חוק אותה יזם לפיד ושקודמה דרך קבינט הדיור.

מטרת החוק להסדיר יחסי משכיר-שוכר של דירת מגורים ויצירת מסגרת חוקית שתבטיח הגינות וסבירות בין הצדדים. החוק כולל איסור על העלאת שכר דירה משנה לשנה למשך 3 שנים ביותר מ-2%. מחיר השכירות הבסיסי יקבע באופן חופשי בין שוכר למשכיר והמשכיר רשאי יהיה להשכיר את הדירה לשנה ואז להחליף שוכר, אך מחיר השכירות לשוכר החדש לא יעלה ביותר מ-2%. על מנת שהשוכר יוכל לדעת מה היה המחיר בנכס יחויב המשכיר להציג בפניו את חוזה השכירות עם הדייר הקודם ולצרפו לחוזה החדש. הפרת חובת אי העלאת שכר הדירה תגרור פיצוי ללא הוכחת נזק.

תחולת החוק תהיה על חוזים חדשים שנכרתו מה-1 בינואר 2015 ועד ה-1 בינואר 2020.

בנוסף, החוק מטפל בהגדרת יחסי שוכר משכיר וכולל את נושא הערבויות, תיקון פגמים בנכס המושכר ומסדיר את הנושא של ביטוח דירה, כך שהמשכיר לא יהיה רשאי לדרוש מהשוכר לשלם את דמי הביטוח.

החוק מגדיר מהי דירה ראויה להשכרה לצורך הבטחת איכות מינימלית לדירות ומניעת תופעות כמו דירות מחולקות ללא חלון או מטבח. החוק קובע כי יגובשו תנאים מינימליים לדירה הראויה למגורים הכוללים שטח מינימום לדירה של 26 מ"ר, גישה חופשית לדירה, מערכת לאספקת מי שתיה ומים חמים, קיומם של מערכת חשמל ותאורה, של פתחי אוורור ועוד.

שר האוצר לפיד אמר כי הצעת החוק תייצר יציבות והגינות בשוק השכירות. "בעזרתה נוכל לספק לשוכרי הדירות ודאות לגבי מחיר הדירה שלהם לתקופה ארוכה יותר משנה, נוכל לוודא שהדירות המושכרות ראויות למגורים ונבטיח שבעל הדירה לא יוכל לבוא בדרישות בלתי סבירות לשוכרים רק כי הוא יכול. רק כי הוא בטוח שאם הם לא יסכימו, יש כבר 5 שוכרים שמחכים בתור".

שרת המשפטים לבני הוסיפה כי "מעתה לבעל דירה לא תהיה בעלות על המשכיר. מעכשיו לא יהיה מספיק לשאול אם המטבח נאה כמו בסיפור הילדים דירה להשכיר, אלא יהיו חובות למטבח תקין, לשירותים ראויים ולשטח סביר של דירה למגורים. בעל הדירה לא יוכל יותר לקבל בעלות על המשכיר".

יו"ר התאחדות הסטודנטים גלעד ארדיטי אמר כי "רובם הגדול של הסטודנטים והצעירים בישראל שוכרים דירות ונתונים לחסדי ליבו של שוק לא מפוקח ולא הוגן. סקרי הסטודנט שאנו עורכים מידי שנה מצביעים על כך שהנטל העיקרי על סטודנטים וסטודנטיות הוא בהוצאות על דיור, יותר מאשר על שכר הלימוד. החוק יאזן את היחסים הפוגעניים שקיימים היום בין שוכרים ומשכירים, וייתן סטנדרטים למגורים הולמים בשכירות".

  • עוד באותו נושא:
  • שכירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully