וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה אקזיט שווה יותר?

תוכן שיווקי

23.11.2014 / 11:15

כשאומרים אקזיט חושבים הייטק, אבל יש אקזיטים בתחומים אחרים שמניבים תשואה הרבה יותר גדולה

איש עשיר. ShutterStock
איש עשיר/ShutterStock

איכשהו הצלחתם לחסוך קצת כסף, ואתם רוצים להשקיע אותו. עכשיו השאלה רק במה. אתם פותחים את עיתוני הכלכלה וקוראים סיפור יפה על בחור צעיר שידע להשקיע בסטרטאפ הנכון בזמן הנכון, ואחרי כמה שנים הסטרטאפ עשה אקזיט והצעיר האמיץ הפך למיליונר.

זה סיפור יפה, שמאות כמוהו מתרוצצים מפה לאוזן בשיטה הישראלית של "אני מכיר מישהו שבן דוד שלו נהיה ככה מיליונר". אבל האמת היא שרוב הסיפורים האלה הן אגדות אורבניות. עולם ההייטק, כמו כל שטח השקעות אחרות, דורש הרבה ידע לצד המזל, ולא כל מי שמשקיע בסטרטאפ של חברים מהצבא הופך בסוף לעשיר מופלג. למרות זאת, המילה "סטרטאפ" הפכה בישראל לשם קוד להשקעה, המסלול שבו צריך לבחור כדי לנצח את הריבית העלובה שמקבלים על חסכון סולידי בבנק ולעשות תשואה מוצלחת.

נסכים שיש אמנם מיליונרים שהשקיעו בסטרטאפ וגזרו את הקופון, אבל הם מעט. צריך להבין מהי האמת על תשואה בהשקעה בסטרטאפ. האמת היא נמוכה בהרבה מאותן אגדות אורבניות שכולנו בוחרים להאמין להן, כפי שאנחנו ממשיכים להאמין שהשבוע אנחנו מוציאים 6 בלוטו.

לפי ניתוחים אמריקאים, החזר ההשקעה הממוצע בסטרטאפ עומד על 490 אחוזים. זה הכול. השקעתם מאה אלף שקל? קיבלתם חזרה 490 אלף והרווחתם 390 אלף שקל. נכון, זה לא רע בכלל, אבל זה גם לוקח הרבה זמן - התשואה הזו מגיעה בממוצע אחרי 7-8 שנים. גם בחישוב שנתי מדובר בהחזר נאה: כמעט 50% לשנה, שזו תשואה ששום תכנית חסכון לא תיתן לכם. אבל זו תשואה ממוצעת, כלומר - יש הרבה סטרטאפים שמחזירים יותר מזה, ועוד הרבה יותר שמחזירים פחות.

אבל גם אם מסתכלים על התשואה הזו, שכאמור לא משקפת כל סטרטאפ - יש עוד מסלולי השקעה שמהווים אקזיט לא פחות טוב מהשקעה בחברות הייטק מבטיחות. אחד מהם הוא השקעה בקרקע. כמו השקעה בחברות ההיי-טק, שם המשחק כאן הוא קריאה נכונה של השוק, מציאת הזדמנויות, והיכולת להמתין. ברכישת קרקעות, כמו בהייטק, צריך לזהות מקום שמאפשר השקעה בסכום נמוך משמעותית, לקבל את העובדה שייקח זמן עד שנראה רווחים - ולהמתין. היופי הוא שבעוד שכולם מדברים על הסטרטאפים, הרי שבתחום הקרקעות אפשר לראות לפעמים סכומים גדולים בהרבה מהממוצע שמקבלים בהשקעה בסטרטאפ - ומוקדם יותר.

אחת מהדוגמאות האלה היא חלקת אדמה ברחובות, שנרכשה ב-100 אלף שקל ולאחר 6 שנים בלבד, אחרי שכל מיני תכניות פיתוח אזוריות מומשו וחלה התקדמות בדרך להפשרה ולבנייה, היא נמכרה ב-500 אלף שקל. לא צריך להיות גאון מתמטי בשביל לראות שמדובר על 500% ב-6 שנים.

ברור - לא כל קרקע מגדילה את ערכה בצורה כזו, כפי שלא כל סטרט-אפ עושה אקזיט של עשרות מיליונים. אבל שי ניסים, מנכ"ל חברת לי מרשל, טוען שהשקעה בקרקע יכולה להיות בטוחה יותר מהשקעות אחרות. "בניגוד לנכסים אחרים - קרקע מגדילה כל הזמן את ערכה", אומר שי ניסים. "לא מדובר פה בהשקעה בחברה כלשהי שעלולה להיכשל, לפשוט את הרגל ולהפסיד את כל כספי המשקיעים. אין סכנה שההשקעה תלך לאיבוד - בעולם הנדל"ן אתה משקיע בנכס יציב ובטוח. בכל מקרה, כמו בטכנולוגיה, כך גם באדמות ובכל השקעה אחרת - תמיד תדעו להתייעץ עם מומחה ולא לסמוך בשלבים הראשוניים רק על תחושות הבטן שלכם".

המדור בשיתוף לי מרשל

לכתבות נוספות

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully