וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השכר בארץ תקוע מאז שנת 2000 - באירופה הוא מזנק

עדי בן ישראל

26.11.2014 / 11:35

נתונים חדשים של בנק ישראל חושפים את מה שידעתם מזמן: השכר בישראל זינק בשנות ה-90 - ונתקע משנת 2001. במדינות ה-OECD, לעומת זאת, הגרף מראה על מגמת עלייה עקבית בשכר הריאלי

תלוש משכורת תלוש שכר. צלם: תמר מצפי, גלובס
תלוש משכורת תלוש שכר/גלובס, צלם: תמר מצפי

השכר הריאלי הממוצע בישראל עוד לא הגיע לרמתו בשנת 2001, בזמן שהשכר הממוצע במדינות ה-OECD נמצא בעלייה מתמדת. כך עולה מנתונים וגרפים שפרסם היום (ד') בנק ישראל. הנתונים נכונים לשנים 1990-2011.

בבנק ישראל בחנו את התפתחות השכר הריאלי הממוצע משנת 1990 וגילו כי בעוד שבשנות ה-90 נרשמה עלייה חדה בשכר, משנת 2001 הוא ירד ומאז הוא לא הגיע לרמת השיא. זאת, בזמן שב-OECD נרשמה עלייה יציבה ומתמשכת בשכר הריאלי הממוצע.

שכר עובדים. גלובס
שכר עובדים/גלובס

בבנק ישראל טוענים כי על מנת שהגידול בשכר הריאלי בישראל יהיה גם כן בר-קיימא, יש לטפל בפריון העבודה הנמוך בישראל: "כדי שהגידול בשכר יהיה בר-קיימא, צריך להתלוות לו גידול בפריון העבודה; אחרת, כדאיות ההעסקה תפחת לאורך זמן וכושר התחרות של המשק ייפגע. לכן מקובל לבחון את התפתחות השכר לפי מידת עלייתו ביחס למדד מקובל לפריון – התוצר לעובד, כלומר היחס בין התוצר במגזר העסקי למספר העובדים במגזר העסקי. התוצר לעובד גדל מ-1990 בקצב יציב למדי, של כ-1% לשנהויש יחס סטציונרי בינו לבין השכר הממוצע למשרת שכיר, כלומר ליחס אין איזושהי מגמה ארוכת טווח (איור 2). מהאיור מתברר גם כי השכר גדל במידה חריגה – כלומר מעבר לתוצר לעובד – מ-1998 עד 2001, ועד 2003 הוא חזר במהירות לממוצע ארוך הטווח.

"הקשר בין מחזור העסקים ליחס השכר לפריון משתקף גם בתנודה נוספת, אם כי מתונה וקצרה יותר, של עליית היחס ואז ירידתו בשנים 2006-2009. מאז, היחס בין השכר לפריון יציב למדי ונע סביב הממוצע ארוך הטווח".

באשר להשוואה למדינות ה-OECD טוענים בבנק ישראל כי "הנתונים מבליטים את ההבדל בין ישראל לשאר המדינות מבחינת תגובתו של השכר למשבר הפיננסי העולמי: בישראל השכר ירד, בשעה שבמדינות האחרות הוא המשיך לעלות ב-2008 ורק אז התייצב. השכר בישראל מתאפיין בגמישות גבוהה יחסית לשאר המדינות, ונראה כי גמישות זו תרמה לכך שהתגובה של התעסוקה המקומית למשבר הייתה מתונה וקצרה יותר. עוד נמצא כי גמישות חלקו של השכר בתוצר ביחס לפער התוצר בישראל היא גבוהה יחסית בהשוואה ליתר החברות ב-OECD ולממוצע שלהן".

  • עוד באותו נושא:
  • שכר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully