וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשות אקזיט מסטרטאפ - לא כמו שחשבת

תוכן שיווקי

7.12.2014 / 10:37

גם אחרי שהשקענו במקום הנכון, לרובנו אין כסף להמתין עד שהאקזיט המיוחל יגיע. שי ניסים: "יזם נדל"ן חכם משתמש בנכס שלו כדי לחיות ממנו בדרך לאקזיט"

הצלחה. ShutterStock
הצלחה/ShutterStock

דוגמא ממשית לאקזיט היא השקעה בקרקע : שמים סכום כסף נמוך משמעותית מאפיקי השקעה אחרים, וממתינים עד שההשקעה תשביח את עצמה ותבשיל, ואז מוכרים אותה בסכום גדול בהרבה מכפי שנקנתה. אבל הבעיה הגדולה היא מה עושים עד שהיא מוכנה לאקזיט?

אחד הדברים שיפים בתפיסה של קרקע כאקזיט הוא שהיא בעצם אקזיט הרבה יותר גמיש ובטוח מהשקעות אחרות. רוב הסטרטאפים לא שווים אגורה שחוקה עד שיש להם ביד מוצר מצליח שחברה גדולה יותר מביעה בו עניין ורוצה לרכוש אותו. הקרקע בישראל, לעומת זאת, תמיד מגדילה את ערכה לאורך הזמן. והופכת למבוקשת הרבה יותר במשך הזמן.

אם השקעתם בחברת סטארטפ מבטיחה 100 אלף שקלים, נותרתם בלי שום דבר ביד מלבד הבטחה. ההבטחה עשויה להתמלא בעוד שנה, שנתיים, חמש שנים או לעולם לא. אבל אם קניתם שטח אדמה ב-100 אלף שקלים, רוב הסיכויים שכבר למחרת היא תהיה שווה 100,001. גם אם שטח האדמה לא יעשה שום דבר, כמעט תמיד אפשר יהיה למכור אותו בסופו של דבר ברווח מסוים. אם הסטרטאפ לא עשה שום דבר, אופס, הכסף שלכם הלך ונגמר.

עבור מנכ"ל לי מרשל, שי ניסים, זהו ההבדל העקרוני והמשמעותי. "את הדבר הזה חשוב להבין כיוון שהמשמעות שלו היא שאפשר להנות מרווח עוד לפני האקזיט המיוחל, שיכול להגיע רק אחרי שנים", אומר שי ניסים. שי ניסים מסביר שב-100 אלף השקלים שהשקעתם בסטרטאפ אין לכם אפשרות להשתמש יותר. הם אבודים עד לרגע שבו מגיע השלב הסופי האחרון ותקבלו צ'ק, ורק אחריו תוכלו להנות מההשקעה שלכם- עם שטח אדמה המצב שונה.

האקזיט בקרקע מורכב מכמה וכמה שלבים, ואת החלקה שקניתם אפשר למכור במספר חלקים כאשר בכל תקופה מוכרים חלק אחר בערך גבוה יותר כל תוכנית שמאושרת, כל ועדה מחוזית שנותנת חותמת, כל קבלן שמביע עניין - מעלה בתורו את ערך הקרקע. זה אומר שלא חייבים לחכות עד לסוף התהליך כדי להתחיל להנות מהפירות של ההשקעה. להיפך - השקעה בקרקע מאפשרת את מכירתה בשיטת הסלמי, דבר שיאפשר לכם לחיות ולהמתין בסבלנות לסוף התהליך.

במקרה אמיתי מהעבר, בחלקה ליד רחובות, נמכר שטח בשלב מסוים וראשוני ב-130 אלף שקלים לדונם. לאחר שנתיים כבר נמכר דונם בחלקה זו ב-250 אלף שקלים, ושנתיים נוספות לאחר מכן כבר נמכר דונם אדמה בחלקה זו במחיר של 500 אלף שקל. כל זאת, בשלבים שונים של השבחת החלקה ולפני שהתהליך עבורה הסתיים. המשמעות של עליית המחירים הזו היא שאפשר עם דונם אחד של אדמה לממן את ההשקעה וגם להזרים כסף לחשבון הבנק בשנים שממתינים להשבחה.

כלומר, אם לקוח רכש דונם אחד בחלקה זו, לאחר שנתיים הוא כבר יכול למכור חצי ממנה ולכסות כמעט לחלוטין את ההשקעה. אחרי עוד שנתיים, יש בידיו חצי דונם ששווה 250 אלף שקל, והוא יכול למכור תמורת 125 אלף שקלים ולחיות מסכום זה. ועדיין, יש בידיו רבע דונם, של אדמה שבסופו של דבר ייבנה עליה בניין מגורים שבו הוא עשוי להיות זכאי לקבל דירה ואף יותר מזה.

כך שבשיטת פריסת החלקה לחלקים קטנים ושימוש בכל אחד מהם למטרה אחרת, מי שקנה את האדמה בזמן הנכון החזיר את ההשקעה, הכניס לכיסו כסף של ממש ועדיין נותרה בידיו אדמה בגודל מספיק כדי להיכלל בהסכם קבלני עתידי. "עד היום", מסכם שי ניסים, "הוכח שבמדינת ישראל ערך הקרקע עולה בהתמדה".

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully