וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריאל: "תאכלו את הכובע כשתראו את נתוני שיווקי הקרקעות"

אורי חודי

8.12.2014 / 13:37

שר הבינוי אורי אריאל אמר בוועידת ישראל לעסקים כי "10,000 יח"ד במחיר מטרה יספיקו כדי להשפיע על השוק - ואנחנו נשווק 15-18 אלף השנה"

אורי אריאל. צילום: איל יצהר, גלובס
אורי אריאל/גלובס, צילום: איל יצהר

"יש על מי לבנות?" - זוהי כותרת הפאנל בנושא מחירי הדירות בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", אחד הפאנל הכי בוערים על סדר היום הציבורי, ולא בכדי אורחים רבים בקהל ביקשו מהמנחה דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", להפנות שאלות למשתתפי הפאנל.

שר הבינוי אורי אריאל הוא המשתתף המרכזי בפאנל. בין שאר המשתתפים: פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר לשעבר שטייניץ; יגאל דמרי, בעלי חברת הבנייה י.ח. דמרי; חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי; בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל; ועוד.

בתחילת הפאנל שאל מרמור את הקהל מי חושב שתוכנית מחיר מטרה יורידו את מחירי הדירות; רק בודדים הרימו את ידם. רוב האנשים בקהל לא חשבו גם שתוכנית מע"מ 0% הייתה מורידה את המחירים.

"היום אישרנו את תוכנית מחיר מטרה", אמר אריאל. "כמה יהיו שיווקי הקרקעות השנה? אתם תאכלו את הכובע. תראו בעוד שבועיים את הנתונים ואני מבטיח לכם הפתעה גדולה. שם המשחק הוא שיווקים. אנחנו התחלנו בשנת 2013 שהייתה שנה מבוזבזת ועלינו ב-10% בשיווקים. השנה נעלה יותר מ-10%, בלי מספרים. תמתינו ותראו. ב-2015 נעלה בעוד 15%-20% בשיווקי הקרקעות. זה שם המשחק".

יש לציין כי ההבטחה האחרונה של אריאל בתחום הנדל"ן לא התממשה; ב-6 בנובמבר הבטיח אריאל בפייסבוק שחוק מע"מ 0% יעבור עד ה-19 בנובמבר ויוזיל דירות: "חוק מע"מ אפס יאושר לא יאוחר מה-19 בנובמבר והשיווקים החדשים לדירות במחיר מטרה יהיו מוכנים עד סוף החודש".

אריאל הוסיף היום כי "אנחנו רואים שעדיין אין מספיק שיווקים וזה ייקח מספר שנים כדי לכסות על הפער. לכן החלטנו לעשות מע"מ אפס ומחיר מטרה, בפער הזמנים שעד הגדלת ההיצע. הרעיון היה ששתי התוכניות ישלימו אחת את השנייה. יש הרבה תוכניות, גם שדה דב וגם בסיסי צה"ל - אבל אין לנו זמן לחכות רק לזה. עכשיו נשארה רק תוכנית מחיר מטרה, תוכנית שכל הכלכלנים תומכים בה. עכשיו יש שאלה כמה לשווק במסגרת מחיר מטרה והתוכנית שלנו לשווק כעת בין 15 אלף ל-18 אלף יחידות דיור בשנה הקרובה. ההערכה שלנו שהמינימום שיוכל להשפיע על המחירים זה 10,000 דירות ואנחנו מתכננים לשווק יותר. אתם לא חייבים להאמין, תעקבו ותראו שזה יקרה".

נזכיר כי לאחר שתוכנית מע"מ אפס ירדה מהפרק עם פיטוריו של שר האוצר יאיר לפיד, תוכנית מחיר מטרה נותרה לבדה ובימים האחרונים בעקבות התנגדות של אגף התקציבים באוצר, עמד יישום התוכנית בסימן שאלה. בסופו של דבר הגיעו במשרד האוצר ובמשרד הבינוי להבנות ששינו את נוסח ההחלטה המקורי ובמקביל, היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, אישר להעביר את ההחלטה למרות הסיטואציה הפוליטית שנוצרה והבחירות שבפתח.

"הייתי אמור להיות יו"ר קבינט הדיור"

"אנחנו נדע להתגבר על כל הבעיות שעלולות להיווצר עם שיווק יחידות הדיור במסגרת מחיר מטרה", המשיך אריאל במענה לשאלה האם משרדו יוכל להתמודד עם תוכנית מחיר מטרה בהמשך הדרך.

עוד חשף שר השיכון כי הוא זה שהיה אמור לעמוד בראש קבינט הדיור על פי הסיכומים שהושגו לפני הקמת הממשלה והתייחס גם לחברה הממשלתית שהוקמה לדיור להשכרה: "היה לנו בהסכם הקואליציוני שאני אהיה יו"ר קבינט הדיור ובסופו של דבר זה היה לפיד. זו הייתה החלטה מודעת שלי, כי אחרת לא הייתי מקבל כסף מהאוצר. מאז הגיעו לדיור מיליארדי שקלים וההחלטה שלי הוכיחה עצמה. החברה הממשלתית החדשה של דירה להשכיר טרם המריאה, אנחנו נסייע כי שוק ההשכרה הוא שוק חשוב שטרם קיים בישראל".

לשאלה מדוע תוכנית מחיר מטרה ומע"מ אפס נקשרו יחד אמר אריאל: "אנחנו אישרנו ביוני האחרון את מחיר מטרה והיינו יכולים לצאת לדרך. הערכת המצב המשותפת הייתה שבסוף מושב הקיץ יעבור מע"מ אפס. היות שמדובר בתוכניות משלימות ולאור בקשת שר האוצר הסכמתי לדחות את התוכנית. לאחר מכן ביקשתי משר האוצר לשחרר התוכנית והוא סירב, שיקוליו עימו. ייתכן והיו שיקולים אחרים מעבר למקצועיים. לכן רק היום הצלחנו לשנות את המצב".

עוד הוסיף שר הבינוי שתוכנית מחיר מטרה לא תתבטל ויהיו אף תוכניות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully