וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שנתיים לא היה שיפור; השרים הטעו מסכנים"

אורי חודי

9.12.2014 / 8:17

שאולי לוטן, מנכ"ל לוינשטיין: "שר האוצר ושר הבינוי היו חסרי ניסיון בתחומם. הם חזרו ואמרו לציבור בשנתיים האחרונות לא לקנות דירות, עכשיו המחירים ממשיכים לעלות"

שאולי לוטן. איל יצהר, גלובס
שאולי לוטן/גלובס, איל יצהר

"שר האוצר ושר הבינוי היו חסרי ניסיון בתחומם. הם חזרו ואמרו לציבור בשנתיים האחרונות לא לקנות דירות, והטעו את המסכנים שלא מבינים. עכשיו המחירים ממשיכים לעלות. שר הבינוי היה עסוק ביהודה ושומרון ושר האוצר קידם תוכנית שכולם אמרו שהיא גרועה. הוא לא הבין שאי אפשר ללכת רק על אגו. יש כאן הרגשה חזקה שהשרים דואגים בעיקר לעצמם ולכיסא שלהם. אבל הם צריכים להבין שהם שרים של כל המדינה", כך אומר שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטיין.

"בשנתיים האחרונות לא היה שום שיפור בענף הנדל"ן למגורים", עונה לוטן לשאלה האם לקבינט הדיור ולתוכניות השונות הייתה השפעה. "לא רק שלא הייתה השפעה חיובית, הייתה נסיגה. הביקוש המשיך לגדול, המחירים המשיכו לעלות, וגם האנטגוניזם הלך וגדל. אם רוצים לשנות משהו חייבים להתחיל ולעשות מהלכים בתחום פיתוח המגרשים והתשתיות. לא יכול להיות שזוכים במכרז אבל אפשר להתחיל לבנות עליו רק אחרי שנתיים. צריך שהוועדות המקומיות והעיריות יקיימו את החוק, יתנו היתר בנייה בזמן ויקבלו קנס גדול אם לא יעמדו בכך. לא יכול להיות שהיום לכל רשות דרישות אחרות, ואם יש היתר בתל אביב, על סמך אותם נתונים לא יתקבל אותו הדבר בפתח תקווה או בבאר שבע".

- מע"מ אפס השפיע עליכם?

"בעפולה היינו כבר יכולים להתחיל למכור דירות, אבל חיכינו עם השיווק, בגלל מע"מ אפס. מי יקנה דירה במיליון שקל כשהוא יכול, על פי תוכנית מע"מ אפס, לקנות אותה הדירה בהנחה משמעותית?"

- אבל תוכנית מע"מ אפס הבטיחה להוריד מחירים.

"התנגדתי למע"מ אפס מההתחלה. זה היה מסובך מדי וגם אם היה מאושר, לא היה עובד. זו תוכנית טיפשית, וטוב שעברה מן העולם. אם רוצים לעזור באמת - שיתנו מענק לצעירים שילכו לקנות איפה שהם רוצים".

- ומה עם מחיר מטרה - שיווק במחיר מוגדר ומופחת מראש?

"זו עוד תוכנית בעייתית שאני לא רואה איך היא תוריד את המחירים. הרי עד שיוציאו מכרזים יקח זמן, וגם כל הקרקעות בקושי זמינות בגלל בעיות של תשתיות. ויש עוד בעיה, אם מישהו זוכה במחיר מטרה, מי יבנה לידו במחיר רגיל? מי ינסה למכור דירה ב-300 אלף שקל יותר? זה יעצור בנייה. הרבה יזמים החליטו לא לגשת למכרז בשכונת נופים במודיעין, כי משרד הבינוי אמר שיהיה שם מחיר מטרה".

לאחרונה שינתה קבוצת לוינשטיין את מפת הפעילות שלה ומחברה שפעלה כמעט ורק באזור המרכז, החלה לבנות פרויקטים למגורים באור עקיבא ובעפולה.

- מה משך אתכם צפונה?

"נכנסנו לאור עקיבא לפני תקופה, ראינו כי טוב והחלטנו ללכת צפונה יותר", מסביר לוטן, "יש במקומות אלו ביקושים ומחיר הקרקע יותר נמוך מאפשר מכירת דירות במחיר נמוך יותר. ויש שם גם קרקע זמינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully