וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן סל שמרוויחה מצניחת מחירי הנפט

סרגיי וסצ'ונוק

17.12.2014 / 8:19

קרן הסל XTN, המספקת חשיפה לתחום התעבורה, היא פופולרית פחות ממקבילתה IYT. אולם הימנותן של מספר מניות תעופה אמריקאיות בין החזקותיה הבולטות, לצד יתרונות קטנים אחרים, הופכים אותה לפתרון טוב יותר בניסיון להרוויח מצניחת מחירי הנפט

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מחירי הנפט בעולם נמצאים בצניחה חופשית - הם ירדו בשיעור חד של כ-40% בתקופה קצרה של ששת החודשים האחרונים. המצב נובע מהגדלת היקפי הפקת הנפט בארה"ב, המלווה בתהליכי האטה בכלכלה הגלובלית מחוץ לארה"ב (אירופה, יפן, סין והשווקים המתעוררים), שמורידים את הביקוש המצרפי לנפט. לפני כחודש החליטו ארגון יצואני הנפט אופ"ק, בראשות ערב הסעודית, לא להקטין את התפוקה, והדבר הוביל להגברת קצב הירידה במחיר הנפט.

ישנם לא מעט נפגעים מהירידה החדה במחירי הנפט, כולל מניות מגזר האנרגיה, שעלול להניב השנה את התשואה הנמוכה ביותר מכלל המגזרים של מדד 500 S&P האמריקאי (וגם בתוך מדדי המניות בשאר המדינות המפותחות), מדדי המניות ואיגרות החוב של השווקים מבוססי סחורות (רוסיה, ונצאולה, ניגריה, דרום אפריקה, מדינות הערב - בקרב השווקים המפתחים; קנדה ואוסטרליה - בקרב השווקים המפותחים) ועוד. יחד עם זאת, נציין כי לא מעט תחומים ייהנו ממחירי הנפט הנמוכים - בראש ובראשונה מדובר בצרכנים ברחבי העולם, שמקבלים הקלה בחשבונות הדלק, וגם במגוון תחומים שעבורם מהווה דלק רכיב משמעותי מההוצאות התפעוליות.

מהם המגזרים שנהנים ממחירי הנפט הנמוכים, והיכן ניתן להיחשף אליהם? ראשית, התחום שצפוי ליהנות מהשפעה מיטיבה על מבנה ההוצאות, כתוצאה מירידת מחירי הנפט, הוא מגזר חברות התעופה. אולם יש בעיה להשקיע בתחום זה, כיוון שקרן סל מתאימה אינה קיימת יותר (בוטלה עקב חוסר עניין משקיעים).

פיזור גבוה, דמי ניהול נמוכים

המשקיעים שמחפשים כלי השקעה סחיר, שצפוי ליהנות מירידת מחירי הנפט, עשויים למצוא פתרון חלופי בקרן סל על תחום התעבורה הרחב. נציין כי בארה"ב קיימות שתי קרנות מובילות המספקות חשיפה לתחום התעבורה: iShares Transportation Average (סימול: IYT) ו-SPDR S&P Transportation ETF (סימול: XTN). הקרן הראשונה היא פופולרית יותר, בעלת היקף נכסים של כ-1.85 מיליארד דולר וסחירות גבוהה של כ-600 אלף מניות ביום (מחזור יומי של כ-90 מיליון דולר במונחים כספיים). באחרונה עלו המחזורים בקרן סל זו אל מעבר למיליון מניות ביום.

יחד עם זאת, בהסתכלות על קרן הסל הקטנה יותר, XTN, עולים מספר יתרונות על מתחרתה הגדולה IYT. ראשית, קרן XTN מציגה ביצועי יתר על פני IYT לאורך זמן, וגם מתחילת השנה הנוכחית הציגה תשואה גבוהה יותר - כ-27% לעומת תשואה של כ-21% של IYT. שנית, היא נושאית בדמי ניהול נמוכים יחסית, של 0.35% לשנה, בהשוואה לדמי ניהול של 0.45% בשנה של קרן IYT (וזאת למרות היקפה הגדול).

שלישית, ואולי הכי חשוב, קרן סל XTN היא בעלת פיזור גבוה - החזקתה הגדולה מהווה כ-3% בלבד מהיקף נכסיה, ואילו 10 ההחזקות הגדולות אחראיות על פחות מ-30% מסך החזקות הקרן; לעומתה, 10 החזקות קרן IYT הגדולה מהוות כ-70% מהיקף נכסיה, וההחזקה הגדולה (מניית FDX) מהווה כ-12% מנכסי הקרן.

קרן XTN נוסדה בינואר 2011 ומנהלת נכסים של כ-474 מיליון דולר. הקרן מורכבת מ-49 החזקות, כולל מניות חברות תעופה, תובלה, רכבות, משלוחים ועוד, הנסחרות במכפיל רווח ממוצע של 18 (פרמיה למדד 500 S&P הרחב, אך נמוך במעט ממכפיל הרווח הממוצע של קרן IYT). המחזור היומי הממוצע בקרן מסתכם בכ-10 מיליון דולר.

ההחזקות המובילות של XTN הן חברת התעבורה Swift Transportation (סימול: SWFT, כ-3.1% מהיקף הקרן), ואחריה - מניות חברות התעופה האמריקאיות Hawaiian Holdings (סימול: HA, 2.9% מהקרן), American Airlines (סימול: AAL, 2.9% מהקרן), Alaska Air (סימול: ALK, 2.8% מהקרן), Southwest Airlines (סימול: LUV, 2.8% מהקרן), United Continental Holdings (סימול: UAL, 2.7% מהקרן) ו-JetBlue Airways (סימול: JBLU, 2.7% מהקרן). החשיפה הניכרת למגזר חברות התעופה (בניגוד לקרן IYT, שעם 10 החזקותיה הבולטות לא נמנית אפילו חברת תעופה אחת), עשויה לספק הסבר לביצועי היתר של קרן XTN.

*** הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully