וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: הבנק המרכזי ברוסיה יגביל תנועות הון בקרוב

קובי ישעיהו

17.12.2014 / 8:50

9 מתוך 18 כלכלנים מעריכים כי הגבלות על תנועות הון מרוסיה החוצה יופעלו כבר היום או בימים הקרובים. אנליסטים: "חלון ההזדמנויות להתערבות ישירה בשערי המטבעות הולך ונסגר"; "המצב הופך לסוריאליסטי"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – מוסקבה, דצמבר 2014. AP
ולדימיר פוטין/AP

הטלטלה ברוסיה, שהחלה לפני כחודשיים במקביל לצניחת מחיר הנפט, נמשכה ואף התגברה בימים האחרונים ובעיקר אתמול. המטבע הרוסי, הרובל, צנח אתמול בכ-13% לשפל מול הדולר ובורסת מוסקבה צללה למרות שהבנק המרכזי במדינה ניסה לייצב את המטבע באמצות הקפצת הריבית ב-6.5% ל-17%.

היום נסחר הרובל סביב 72.2 רובל לדולר, ירידה של כ-6%, לאחר שאתמול התחזק בפתיחת המסחר ל-60 רובל לדולר אולם במהלך היום צנח ל-75 רובל לדולר (את 2014 פתח הרובל בשער של 32.7 רובל לדולר).

הרובל וכלכלת רוסיה כולה תלויים כמובן במחיר הנפט. אתמול בשעות אחר הצהריים וגם היום ניכרת התייצבות זמנית במחיר ונפט מסוג ברנט נסחר סביב 59.4 דולר לחבית. אם תימשך ההתייצבות, וכמובן שאם תחול התחזקות במחיר הנפט, סביב להניח שגם המצב ברוסיה יתייצב.

בכל אופן, ברוסיה מתכוננים לחורף קשה במיוחד: האינפלציה צפויה לזנק ליותר מ-10% החודש ובשנה הבאה תשקע הכלכלה ככל הנראה במיתון עמוק . אזרחים רוסים החלו להמיר את הרובל מחשש שהמטבע ימשיך ליפול וחסכונותיהם יאבדו. לפי ה"ניו יורק טיימס", חלק מאזרחי רוסיה משתמשים ברובל כדי לקנות מוצרים שערכם יישמר. הבנק המרכזי של רוסיה עומד כמעט חסר אונים אל מול הקריסה. הבנק המרכזי כבר הוציא 75 מיליארד דולר מיתרות המט"ח (כ-20% מסך יתרות המט"ח של רוסיה) וקנה רובל, אך יתרות המט"ח הולכות ומצטמקות ולמכירות לא הייתה כל השפעה.

אזרחי רוסיה סובלים

בינתיים אזרחי רוסיה סובלים. אלנה גרייקונובה, פרופ' באונ' קורסק, מוציאה 1,200 רובל בכל כמה ימים לצורך קניית ביצים, מוצרי בשר וירקות למשפחתה, עלייה של 20% לעומת המצב לפני מספר שבועות. "המצב הופך לסוריאליסטי, האם הרובל יפסיק את הצניחה מתישהו? יכול להיות שלא אוכל לקנות מעיל חדש, סמארטפון ב-50 דולר או תכשיט פשוט".

המצב של גרייקונובה משקף את התסכול של חברות בינלאומיות רבות הפועלות ברוסיה. מחירו של אייפון 6 ברוסיה לאחר שהומר לדולרים ירד ל-585 דולר לעומת 847 דולר לפני מספר שבועות, מה שהוביל את אפל להכריז על עצירת המכירות המקוונות ברוסיה.

מקדונלד'ס העלתה את מחיר הביג מק ב-2.2% ל-94 רובל ב-3 בדצמבר, אולם מאז מחירו צנח לכ-1.3 דולר לעומת 1.75 דולר לפני קריסת הרובל.

"חלון ההזדמנויות להתערבות ישירה בשערי המטבעות הולך ונסגר", אומר לבלומברג Phoenix Kalen, אסטרטג בבנק סוסייטה ג'נרל בלונדון. "נדרשת כאן פעולה מאוד מאוד נחושה והתערבות אגרסיבית של הבנק המרכזי והממשל ברוסיה, רצוי ביחד עם בנקים מרכזיים נוספים. אם זה לא יצליח הממשל יהיה חייב להפעיל הגבלות על תנועות הון, וזה יכול לקרות כבר היום או בימים הקרובים".

הבנק המרכזי הרוסי יוכל להשתמש כנראה בעוד 85 מיליארד דולר במהלך 2015 במטרה לחזק את הרובל. 9 מתוך 18 כלכלנים שהשתתפו בסקר של בלומברג מעריכים כי הגבלות על תנועות הון מרוסיה החוצה יופעלו כבר בימים הקרובים. עוד מעריכים הכלכלנים כי רוסיה צפויה להוציא עוד כ-70 מיליארד דולר במטרה לחזק את הרובל.

"פוטין לא צפוי לשנות מדיניות באוקראינה"

"פעולה מרוכזת של מימשל פוטין והבנק המרכזי תצא לפועל כנראה, בצורה של הפעלת לחץ על יצואנים גדולים לבצע המרות של מט"ח לרובלים או פעולה דומה אחרת", אומרת טטיאנה אורלובה, כלכלנית ראשית ב-RBS.

"אם הבנק המרכזי יקפיץ שוב את שיעור הריבית מעל ל-20%, אז הצמיחה הריאלית ברוסיה תימחק לגמרי ב-2015 ונראה מיתון מאוד מאוד עמוק בכלכלה הרוסית", אומר לבלומברג Cristian Maggio, כלכלן לשווקים מתפתחים ב-Toronto-Dominion בלונדון. "אבל לא נראה לי שהבנק המרכזי הרוסי מוכן לשלם מחיר כזה".

כ-50% מהכנסות ממשלת רוסיה ממסים מגיעים ממשק האנרגיה הרוסי. על פי מודי'ס, תעשיית האנרגיה הרוסית ונגזרותיה מהווה כרבע מהתוצר הלאומי הגולמי. עיקר החוב הרוסי נקוב כיום במטבע מקומי כך שהשפעת הפיחות על ההסתברות לפשיטת רגל חלשה יותר לעומת המשבר של 1998. על פי ההערכות, השילוב של הירידה במחירי הנפט ביחד עם הקריסה של הרובל והעלאת הריבית החדה צפוי לגרום לתוצר הרוסי להתכווץ בשיעור של 4% - 5% בשנת 2015. זאת אל מול ההערכות הרשמיות (והלא מעודכנות) כי הצמיחה ברוסיה תהיה אפסית בשנה הבאה.

האם המשבר הכלכלי הגדול ישנה את מדיניות פוטין מול אוקראינה ואירופה? "לא נראה לי שזה יקרה. אולי להיפך - פוטין עשוי להסלים את המדיניות שלו במטרה להוציא עוד ויתורים מהמערב. אם זה היה חשוב לו אז הוא לא היה פולש לאוקראינה מלכתחילה", אומר Wolf-Fabian Hungerland, כלכלן ב-Berenberg Bank בהמבורג, גרמניה.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully