וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משקיעים זרים מתחילים לצאת מהבורסה בגלל גילה"

28.12.2014 / 10:51

תגובות הזרים ממחישות כיצד אנחנו נראים בחו"ל: "ישראל הופכת למקום שבלתי אפשרי להשקיע בו... משקיעים אומרים שזה לא שווה את המאמץ"

דיויד גילה. איל יצהר, גלובס
דיויד גילה/גלובס, איל יצהר

משקיעים זרים מתחילים למכור מניות בבורסה בת"א בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה לסגת מההסכם עם נובל אנרג'י וקבוצת דלק בנוגע למאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן" - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג.

בכתבה בבלומברג מוזכר מדד מניות הנפט והגז ( 1,076.25 +1.23% ) בבורסה שנפל לשפל של שנתיים ב-23 בדצמבר לאחר החלטת גילה לפרק את מונופול הגז, וכמו כן מוזכרת החלטת הממשלה לבחון מחדש את מדיניות התקבולים של כיל ( 2,872 +0.35% ) למדינה שהחלה בשנה שעברה.

"משקיעים כנראה אומרים שזה לא שווה את המאמץ להשקיע בישראל אז כדאי להשקיע במקומות אחרים", אמר לבלומברג ברוס שיינפלד, מנהל מחקר בקרן BlueStar בניו-יורק.

בחודשים ינואר-אוקטובר הסתכמו ההשקעות הזרות בישראל ב-1.05 מיליארד דולר לעומת 695 מיליון דולר בכל שנת 2013, אם כי המספר הזה עדיין נמוך ב-40% משיא של 1.75 מיליארד דולר שנרשם ב-2009. מחזור המסחר היומי הממוצע בבורסה נפל ב-27% ב-2013 לעומת 2010, אז שדרגה חברת MSCI את הסטטוס של ישראל לשוק מפותח במקום שוק מתפתח, מה שהקטין את חלקה היחסי במדדים העולמיים. המחזורים השנה נמוכים ב-2.4% לעומת אשתקד, לפי נתוני בלומברג.

סטיבן שיין, סוחר מניות בפסגות, מצוטט בכתבה בבלומברג כמי שאומר שהחלטת גילה "מעמידה בסיכון את התאוששות מחזורי המסחר".

בבלומברג מייחסים את הירידה בהשקעות הזרות בשנה שעברה בכך שהממשלה החליטה לבחון מחדש את התקבולים שלה ממשאבי הטבע ע"י הקמת ועדת ששינסקי 2, שנועדה בעיקר עבור כיל. מניית כיל נפלה בכ-30% מאז אותה החלטה.

"ישראל הופכת למקום שבלתי אפשרי להשקיע בו", כתב באי-מייל ג'ייקוב דה טוש-לק, מנהל השקעות בקרן ארטמיס הלונדונית, אשר מנהלת נכסים ב-19 מיליארד ליש"ט. "הסביבה הרגולטורית והפוליטית בשנים האחרונות בכמה סקטורים היא מאתגרת, משתנה ולא-עקבית".

תגובתו של מארק שון, דובר רשות ההגבלים העסקיים, מובאת בכתבה באופן הבא: "משקיעים בכל רחבי הגלובוס מחויבים לעמוד בחוקי הגבלים עסקיים". בתגובה ל"גלובס" מסר שון: "דיני ההגבלים העסקיים קיימים בכל המדינות המפותחות ומשקיעים, מקומיים וזרים, מחויבים לפעול על פיהם. הציפייה לפיה משקיע זר ייקבל חסינות מפני הפרת חוק בשל החשש מהרתעה של משקיעים זרים אינה סבירה ואינה מקובלת, לא בישראל ולא במדינות מפותחות אחרות".

בכתבה מובאת גם עמדתו של יו"ר ועדת הכלכלה היוצא ח"כ אבישי ברוורמן שביקש לפרק את מונופול הגז בטענה שמחירי הגז של מונופול דלק-נובל אנרג'י מוגזמים. מצד שני מובאים גם דבריו של גדעון תדמור, מנכ"ל אבנר, בראיון לגל"צ בימים האחרונים: "החלטת גילה היא פניית פרסה ואנחנו לא יודעים לאן זה מוביל".

שיינפלד מסכם את הכתבה בטענה שלרגולטור בישראל יש "טבע קפריזי... נראה שהם לא חושבים עד הסוף על ההצהרות והמדיניות שלהם וקשה להעריך כך חברות".

  • עוד באותו נושא:
  • די

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully