וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלות ותשובות: מה מגיע לעובדים בזמן הסערה?

האם מותר לעובד להחסיר יום עבודה בגלל מזג האוויר? ואם המעסיק הוא זה שסוגר את מקום העבודה? עו"ד נעמי לנדאו מסבירה מהן זכויות העובדים בימים הגשומים

בחורף שעבר, מזג האוויר הסוער והשלג הותירו רבים מאיתנו "נצורים" בבית ימים רבים. אחרים נאלצו להתמודד עם גשמים עזים ורוחות סוערות שהפכו את ההגעה לעבודה למשימה לא פשוטה. כעת, נראה שאנו עומדים בפני אותו אתגר, ולכן חשוב לכל עובד לדעת מהן זכויותיו במקרה של אובדן ימי עבודה בגלל הסופה. להלן מספר שאלות שיעשו סדר בנושא:

לא הצלחתי להגיע לעבודה בשל הסופה, האם אקבל שכר?

לא. העובד אחראי להגיע לעבודה בכל מזג אויר, גם אם הוא סוער במיוחד. במידה ובחר להישאר בבית, המעסיק יכול לקזז את היום הזה ממשכורתו של העובד או מימי החופש שצבר. כל זה נכון רק במידה ומקום העסק פתוח. במידה ובעל העסק החליט לסגור את העסק בשל פגעי מזג האוויר, אזי הוא מחויב לפצות את העובדים ולשלם להם שכר מלא עבור יום עבודה מלא.

חריג נוסף הוא מקומות עבודה שנחשבים "שירותים חיוניים", כמו בתי חולים, מכבי אש, משטרה וכוחות הביטחון. במקרים אלו, האחריות נופלת על המעסיק, שמחובתו לספק לעובדים דרך להגיע לעבודה במידה והם אינם יכולים לעשות זאת בעצמם.

מה קורה אם הדרכים חסומות או במקרה ונאלצתי להישאר בבית עם הילדים בגלל שבתי הספר והגנים היו סגורים?

העובד נדרש לעשות את מירב המאמצים בכדי להגיע לעבודה. אם בכל זאת הוא אינו יכול להגיע, עליו להודיע למעסיק על ההיעדרות בהקדם האפשרי. גם במקרה זה, יום ההיעדרות ינוכה מימי החופש או מהמשכורת החודשית.

פתרון מצוין לעניין זה יכול להיות עבודה מהבית. במידה וניתן לעבוד מהבית, העובד יהיה זכאי לקבל שכר עבור יום עבודה מלא, בתנאי שהציג הוכחות שאכן עבד יום מלא.

בני ברק הבוקר, ינואר 2014. ראובן קסטרו
בני ברק הבוקר, ינואר 2014/ראובן קסטרו

האם אפשר לתבוע את המדינה ולקבל פיצוי אם נעדרתי מהעבודה בגלל הסיבות הללו?

עובד פרטי אינו יכול לתבוע את המדינה, אבל המעסיק יכול לעשות זאת. בעלי עסקים יכולים לתבוע בגין היעדרות עובדים מכוח מס רכוש וקרן פיצויים או להגיש תביעה לחברת הביטוח. במידה ותביעתם נמצאה מוצדקת, עליהם להעביר לעובדים את חלקם בפיצויים ולשפות אותם אם חלה ירידה בשכרם בגלל ההיעדרות. חשוב לציין, מדובר בהליכים ארוכים וייתכן שייקח זמן עד שהעובדים יזכו לקבל את הפיצויים הללו.

מה הדין אם נעדרתי מהעבודה ביום הסערה בגלל מחלה?

במידה ומדובר ביום מחלה, זכאי העובד לדמי מחלה לפי הקבוע בחוק וזאת בכפוף להצגת אישור רופא. החוק מאפשר לצבור יום וחצי מחלה על כל חודש עבודה מלא, עד ל – 90 יום בשנה, במקרה שלא מדובר במחלה קשה.

מה בנוגע להיעדרות בגלל מחלה של הילדים?

עובד שיש לו ילד מתחת לגיל 16 שנים, זכאי להיעדר עד 8 ימים בשנה בשל מחלת ילד, בכפוף לאישור רופא. זאת בתנאי שרק אחד מהורי הילד מנצל את יום המחלה, לא שניהם. עובד שהוא הורה יחיד, זכאי להיעדר 16 ימים בשנה בשל מחלת ילד, בכפוף לאישורי רופא. בכל מקרה, ימי ההיעדרות ינוכו מימי המחלה של העובד עצמו.

ניתן להיעדר מהעבודה גם בגין מחלת הורים קשישים ומחלת בני זוג. גם כאן, נדרש אישור רופא, וימי המחלה ינוכו מימי המחלה שצבר העובד עצמו.

אם הגעתי לעבודה אך מקום העבודה היה סגור או שיום העבודה שלי קוצר בגלל הסערה, האם אני זכאי לקבל את מלוא השכר?

בהחלט. כל עוד העובד מוכן לעבוד והמעסיק הוא זה שמנע זאת ממנו, העובד זכאי לקבל את השכר המלא עבור יום העבודה. עיקרון זה תקף גם במקרה בו העסק היה סגור והיה אפשר לעבוד מהבית, אך המעסיק לא היה מעוניין בכך. גם אז ישולם לעובד יום עבודה מלא.

המעסיק החליט להוציא את כל המשרד לחופש בזמן הסופה. האם הוא רשאי לעשות זאת?

אך ורק אם מדובר בחופשה מרוכזת ורציפה של 7 ימים לכל היותר ובכפוף להודעה מראש של יום אחד.

האם אפשר לפטר אותי בגלל שנעדרתי מהעבודה?

לא. אי אפשר לפטר עובד או להטיל עליו סנקציות מכיוון שלא התייצב לעבודה בגלל פגעי מזג האוויר.

מה קורה אם מקום העבודה שלי נסגר לחודשים ארוכים בגלל נזק מהסופה?

המעסיק אינו יכול לפטר את העובדים בגלל נזקים שנגרמו לעסק עצמו. חובה עליו למצוא פתרון עבור העובדים, כמו עבודה מהבית או העברתם לסניף אחר. במידה והוא אינו יכול לעשות זאת, יש באפשרותו לבקש מהם לצאת לחופשה ללא תשלום. עם זאת, העובדים אינם חייבים להסכים לכך ויכולים לתבוע את המעסיק על הרעה בתנאי העבודה במידה ונאלצו לצאת לחופשה כפויה ללא תשלום וללא הסכמתם.

מומלץ לכל בעל עסק לקיים עם העובדים שיחה מקדימה ולהבהיר להם האם הוא מתכוון לפתוח את העסק בימים הקרובים או לא, האם הוא מצפה שיגיעו לעבודה או שיוכלו לעבוד מהבית ומה הנוהל במידה והם נאלצים להיעדר מהעבודה. באופן כללי, רצוי שמעסיקים יתחשבו בקשיים הטבעיים שנובעים ממזג האוויר. מעסיקים שיגלו גמישות והבנה, יזכו להערכת העובדים שלהם, ויחד הם יוכלו לצלוח את הסופה בשלום.

הכותבת היא מומחית לדיני עבודה, עומדת בראש משרד נעמי לנדאו ושות' - נאוה פינצ'וק אלכסנדר, עורכי דין, ויו"ר האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully