וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הסעודים רוצים להוריד את מחירי הנפט?

26.1.2015 / 11:40

הנתונים מוכיחים שהביקוש לנפט יורד בכל העולם, כך שהנפילה במחירי הנפט לא קשורה רק למלחמה בין אופ"ק למפיקות בארה"ב

יורש העצר הסעודי הנסיך סלמאן במהלך הנאום השנתי לאומה, 06 בינואר 2015. AP
סלמאן עבד אל עזיז/AP

"עבור הסעודים, הנפילה בביקושים לנפט היא הדאגה הכי גדולה" - כך נכתב היום (ב') בסוכנות הידיעות בלומברג על רקע מלחמת הנפט בין סעודיה למפיקות בארה"ב. בכתבה צוין כי החלטת סעודיה לא לקצץ בתפוקת הנפט של אופ"ק לא נועדה רק לפגוע בתעשיית פצלי השמן בארה"ב, אלא מתוך הבנה שהביקושים לנפט חלשים יחסית ורק מחירים נמוכים יותר יכולים להעיר את השוק.

מוחמד אל-סבן, שכיהן כיועץ לשר הנפט ( 44.97 ) של סעודיה בשנים 1988-2013, אומר לבלומברג כי ההחלטה להותיר את התפוקה על כנה ולדחוף את המחירים מטה נועדה להגדיל את הביקושים. במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה ציינו כי הסעודים פוקחים עין על תעשיות אנרגיה מתחדשת ועל ההשקעות בהתייעלות אנרגטית במדינות השונות.

"אי אפשר לחשוב שהעולם כל הזמן יצרוך נפט רק בגלל שהוא קיים", אמר אל-סבן. "אנחנו צריכים להיערך ליום הזה".

תעשיית פצלי השמן המהפכנית בארה"ב הוכיחה כי מאגרי הנפט בעולם לא מידלדלים. היא גם חידדה לרבים את אמירתו של שר הנפט הסעודי מלפני 30 שנה לפיה תקופת האבן לא הסתיימה בגלל מחסור באבנים. העלויות לאנרגיה נקייה נמצאות בירידה והסעודים מודאגים שמא הביקושים לנפט בעולם כבר הגיעו לשיא ומכאן אפשר רק לרדת.

אם לשפוט לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, בקרב המדינות המתועשות הביקוש לנפט כבר הגיע לשיאו לפני 10 שנים. אל-סבן מעריך כי מדינות מתפתחות כמו סין והודו לא יהפכו ל"זוללות נפט" כפי שציפו שהן יהפכו. סין, למשל, חווה האטה כלכלית וצמחה אשתקד ב-7.4% בלבד - הצמיחה האיטית ביותר מזה 24 שנים.

לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, הנפט היה אחראי ל-31% מסך צריכת האנרגיה בעולם, ירידה חדה לעומת 46% בשנת 1973. מחירי הנפט צנחו ביותר מ-50% מהקיץ האחרון, אך עדיין תפוקת הנפט הגלובלית עלתה ב-2.1% ל-93.3 מיליון חביות ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully