וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובר של המשלוחים: הכירו הסטארט-אפ הישראלי Buzzr

רועי גולדנברג

30.1.2015 / 7:29

בכיתה ה' ניהל אודי שרון קו לחלוקת לחמניות ובהמשך הוביל את הסניף של DHL בישראל. לפני שנה וחצי הקים את הסטארט-אפ Buzzr שמאפשר לאזרחים להפיץ סחורות ולהרוויח אלפי שקלים בחודש

אחת הבעיות הגדולות היום בעולם הקניות אונליין היא ההגעה ליעד. פריטים שלא מגיעים, משלוחים שאורכים יותר מדי זמן ועלויות שלעיתים מייקרות את כל העסקה והופכות אותה ללא כדאית כלכלית.

פעם עולם ה-eCommerce נאלץ להתמודד עם לקוחות שחוששים לרכוש אונליין, שפוחדים שיגנבו להם את פרטי כרטיסי האשראי או שיזמינו מוצרים שבסוף לא מתאימים להם כי הם לא יכולים למדוד ולבדוק מקרוב, אבל נראה שהימים האלה עברו וחלפו ברובם. כך, בזמן שהלקוחות כבר מגיעים לאתרי המסחר וכבר עוברים את שרשרת המזון של השופינג אונליין, רק המקטע הזה - הגעת המוצר אל הלקוח - תוקע את השוק.

אל תוך המשוואה הזו מנסה להיכנס חברת הסטארט-אפ הישראלית החדשה Buzzr, שהקים ומנהל אודי שרון, לשעבר מנכ"ל DHL ישראל. מאז שהוא זוכר את עצמו, שרון מתעסק בשליחויות - כשניהל קו לחמניות בכיתה ה' בנתניה ובהמשך כשליח של אחד העיתונים הגדולים וכעובד בחברת משלוחים. אבל דווקא השנים האחרונות ב-DHL, כבכיר בחברה הבינלאומית וכמי שמנהל את הסניף המקומי, הבהירו לו כמה בעיות יש בשוק הזה ושיש צורך עז לתקן אותן.

ברמת הלקוח, מדובר על המתנה ארוכה מדי למוצרים שהזמין מצד אחד ובחלונות פיזור מוגבלים מצד שני. "אין שום סיבה שלקוח יצטרך להמתין שבועיים לקבלת משלוח", מסביר שרון ומתייחס גם לשעות הפיזור המוגבלות. "השליח אומר לך שיגיע בין שמונה בבוקר לחמש אחה"צ אבל בשליש מהמקרים אין אף אחד בבית בשעות האלה".

מניסיונו הוא מסביר כי משלוחים ללקוחות פרטיים הם עסק יקר עבור חברות המשלוחים. "הן נולדו מראש לשרת עסקים כי שם יש לוח זמנים די קבוע עם שעות פעילות משרד מסודרות. ברגע שאתה שולח ללקוחות פרטיים, יש פקטורים שנכנסים למשוואה שמשנים את הערך הכלכלי של המשלוח. בגלל ניסיונות פיזור כושלים, זה מתגלגל לפתחו של הספק והיצרן ופוגע להם במוניטין בגלל שהמשלוח לא סופק בזמן. בחלק מהמקרים זה מסתיים גם בביטולי הזמנות". עוד הוסיף שרון כי "המשלוח ללקוחות פרטיים היום הוא לא פשוט, לא כיף ולא משתלם. אנחנו רוצים לשנות זאת".

עבודה נוספת

אז מה Buzzr מנסה לעשות כדי לשנות? המשלוחים בבאזזר עובדים רק בשעות אחר הצהריים מארבע ועד עשר בערב ונשלחים לבתים פרטיים. הרעיון הוא לספק את המוצר יום למחרת ההזמנה באתר, כשניתנה לו האפשרות לבחור את חלון הזמן המתאים לו ביותר. מנקודת המבט של הלקוח, הוא יכול לעקוב אחרי המוצר מאיסופו, דרך הגעתו למרכז החלוקה ועד הגעתו לשליח עצמו. משם, ביום החלוקה, הוא יכול לדעת היכן השליח נמצא בדרכו ליעד. אין מדובר בחיווי בזמן אמת כמו מוניות באפליקציות של גט טקסי או אובר, אך בכל פעם שהשליח משלים משלוח אחד, הלקוח הבא בתור יקבל עדכון על מיקום החבילה והשליח.

עם זאת, שרון מבהיר כי זמן ההגעה ליעד אינו לוקח בחשבון פקקי תנועה, לאור העובדה שתכנון קווי החלוקה מתבצע לילה קודם. ועדיין, השירות מאפשר לשליח לעדכן במערכת שהוא מתעכב, מה שיזיז אוטומטית את קו החלוקה ויעדכן את שעות ההגעה ליעדים השונים.

אבל מה שמייחד עוד יותר את באזזר לעומת כל חברת משלוחים אחרת מזכיר לא מעט את שירות uberX של חברת אובר, שם נהגים מן השורה הופכים באחת למעין נהגי מוניות ויוצרים הכנסה נוספת בכך שהם מסיעים אנשים ממקום למקום. כך, בבאזזר השליחים הם אמנם עובדי החברה אך לאור שעות פיזור החבילות ומודל העסקה דינמי ("כזה שיכול להתמודד בקלות עם פיקים באירועי מכירות כמו בלאק פריידי"), הם יכולים לעשות זאת כעבודה נוספת. בסיטואציה כזו, תיאורטית כל אחד יכול להיות שליח, בדיוק כמו שב-uberX כל אחד יכול להיות נהג בתשלום.

בדומה לאובר, גם בבאזזר מופעלת מערכת סינון קפדנית. שרון מסביר כי תהליך הסינון נעשה במסגרת שני ימי גיוס שמקיימת החברה מדי שבוע ברחבי הארץ. המועמדים עובדים שני ראיונות ומבחן אמינות ממוחשב ובסוף היום מחליטים את מי לגייס, כשהעובדים מועסקים בחברה, כולל יחסי עובד-מעביד - בשונה מחברות כמו אובר או גט טקסי. "זה מייצר מחויבות גם לשירות וגם למחויבות להתייצב למשמרת", מסביר שרון. לדבריו, הממוצע של משלוחים מוצלחים עומד על 75%, מאז ההקמה אנחנו עומדים על ממוצע של 93%.

אז כמה יכול להרוויח מבאזזר שליח? הכול תלוי בכמות המשמרות ומשך כל משמרת. משמרת ממוצעת אורכת 4-6 שעות, כשהשליח מקבל תשלום פר שעה, החזר על הקילומטראז' שעשה ותמריצים על יעילות במסירת המוצרים. לדברי שרון, ניתן להגיע להכנסות של 2,000-4,000 שקל בחודש ואפילו למתמידים לגרד את שכר המינימום. העובדה שהחברה פונה דווקא לאזרחים מהשורה מעלה חיוך על פני השליחים של באזזר. כך, למשל, אפשר למצוא זוגות פנסיונרים שמבצעים משלוחים יחדיו, מורה למתמטיקה בתיכון או מישהו שניהל בעבר מחלקה בבנק.

אחד מסימני השאלה הגדולים הוא עד כמה אפשר לסמוך שמוצרים שהוזמנו באחד האתרים שעובדים עם באזזר, בהם BUY2, Last Price, keds kids או LG, אכן יגיעו ליעדם כשמדובר בשליחים שבמרבית המקרים אינם עובדים שנים בתחום ועושים זאת כעבודה שנייה ולא ייגנבו או ילכו לאיבוד.

שרון מסביר כי בתחילת כל משמרת מחויב השליח לסרוק באמצעות הטלפון שלו את כל החבילות שקיבל לידיו מהחברה ובעת המסירה הוא מחתים את הלקוח על קבלת החבילה. "יכולת המעקב אחר החבילה היא מקסימלית ובטח הרבה יותר גבוהה משירותי משלוחים אחרים", אומר שרון ומוסיף ומתוך כ-100 אלף משלוחים, אף חבילה לא אבדה. "בכל מקרה, כל החבילות מבוטחות על-ידי החברה והבעלים מפוצה במידה והיא אינה מגיעה ליעדה", הוא מבהיר.

100 שליחים

חברת באזזר הוקמה במחצית השנייה של 2013, לאחר ששרון עזב את DHL ביולי אותה השנה. המשלוח הראשון יצא לדרך לפני עשרה חודשים ומאז נרשמו כ-100 אלף משלוחים. החברה, שמעסיקה כ-100 שליחים ומדי חודש מצטרפים עשרות נוספים, עובדת מול אתרים וחברות לוגיסטיקה, שלטענת שרון, "מגיעות לתובנה שעדיף להוציא את המייל האחרון לאאוטסורסינג בחברה שמתמחה בתחום במקום להתעסק עם כאב הראש".

החברה גייסה עד היום כשלושה מיליון דולר מחברה לוגיסטית בינלאומית, אנג'ל ושרון עצמו שהשקיע מכספו הפרטי. בימים אלה נמצאת החברה בסבב גיוס נוסף לטובת התרחבות מחוץ לשוק הישראלי ומחפשים שיתופי פעולה עם חברות לוגיסטיות בחו"ל. השאיפה של שרון היא להגיע ל-100 אלף משלוחים בחודש בתוך ישראל והוא מסתמך על שיתופי פעולה מעבר לאתרי המסחר כמו חלוקת מנויים וכרטיסים לחברות כמו מכבי תל אביב כדורסל, זאפה או מירוץ האופניים של בית השאנטי.

תחום המשלוחים הפך להיות חלק אינטגרלי מכמה מאתרי המסחר הגדולים בעולם ואפשר לראות בתקופה האחרונה את איביי, אמזון ואפילו גוגל, מנסות לקצר תהליכים ולהפעיל בעצמן שירותי משלוחים בזמנים קצרים יותר ואפילו תוך שעה מרגע ההזמנה. "חלק מהשחקנים מנסים להקים תשתיות לוגיסטיות ואז אתה שואל את עצמך אם הם מאוכזבים ממה שקיים בחוץ או שזו פעילות ליבתית שלהם.

לדעתי, זו הסיבה הראשונה באופן מובהק. זה כשל שוק שכל אחת מהחברות האלה מקימה פעילות לוגיסטית בעצמה". בכל אופן, מבהיר שרון, שהוא לא רואה בהן תחרות. "הן לא מתחרות כי הן משרתות את עצמן. אולי אני אאבד אותן כלקוחות בגלל שהן עושות את המשלוחים בעצמן או שאולי אקבל אותן בהמשך כמשקיעות או כשותפות לוגיסטיות".

  • עוד באותו נושא:
  • סטארט אפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully