וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסר ניסיון יכול להיות דווקא יתרון בחיפוש עבודה?

שירות התעסוקה

1.2.2015 / 8:41

בתחילת הדרך בשוק התעסוקה נתקלים רבים בפרדוקס: כל העבודות דורשות ניסיון תעסוקתי, אותו לא ניתן להשיג בלי לעבוד. אך האם אפשר להפוך את חוסר הניסיון ליתרון?

פגישה עם הבוס. ShutterStock
פגישה עם הבוס/ShutterStock

סיימתם ללמוד. השקעתם בלימודים, קיבלתם ציונים גבוהים, אתם חכמים ומוכשרים ולכן אתם בטוחים שתמצאו עבודה בקלות ובמהירות. אתם אפילו מבינים שיכול להיות שבעבודה החדשה שלכם תצטרכו להתחיל "מלמטה", בתפקיד זוטר.

אז אתם מתחילים לחפש עבודה – סורקים את הפייסבוק, את הלינקדאין ואת אתרי הדרושים על בסיס יומיומי ובכל המודעות הנחשקות מופיעה אותה שורה: "דרישות: מינימום 1-2 שנות ניסיון".

איזה מלכוד! כיצד אדם שאינו בעל ניסיון תעסוקתי יכול להיכנס אל שוק העבודה? מצד אחד, ללא ניסיון לא ניתן למצוא עבודה ומצד שני, ללא עבודה – לא ניתן לצבור ניסיון.

המלכוד הזה הוא בדיוק מה שהוביל לפני שנתיים את יואב מלמד להקים את קבוצת הפייסבוק "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", ומה שהתחיל כפתרון לבעיית הביצה והתרנגולת התפתח לפלטפורמה שמחוללת שינוי חברתי-כלכלי אמיתי: כיום הקבוצה מונה מעל ל- 60,000 חברים, 100 מצטרפים חדשים בממוצע מידי יום ובכל יום מתפרסמות כ-60 משרות חדשות – כל המשרות המתפרסמות אינן דורשות ניסיון תעסוקתי קודם. בנוסף, הקבוצה הפכה לקהילה של ממש בה החברים מפרסמים התייעצויות, כתבות ודיונים בנושאי תעסוקה דוגמת: כמה כסף כדאי לבקש מהמעסיק? מה מומלץ לענות בתשובה לשאלת המראיין בראיון עבודה? האם הסעיף המופיע בחוזה ההעסקה חוקי? מה תהליך המיון של חברת הייטק מסוימת? ועוד.

ממכתבי התודה הרבים שמתקבלים בעמוד הקבוצה מידי יום אפשר ללמוד שלמעלה מ-1,000 אנשים כבר מצאו עבודה בזכות הקבוצה.

העסקת עובד ללא ניסיון תעסוקתי משתלמת לשני הצדדים

ניתן לציין לפחות שלושה יתרונות בולטים של עובדים חסרי ניסיון תעסוקתי עבור מעסיקים.

ראשית, השכר. עלות שכרם של עובדים חסרי ניסיון היא נמוכה באופן משמעותי מעלות השכר של עובדים בעלי ניסיון באותו התפקיד.

שנית, המוטיבציה. אדם שמחפש עבודה ללא ניסיון קודם נתקל בהרבה דלתות סגורות. מעסיקים שמשכילים לגייס מועמדים ללא ניסיון עשויים לזכות בעובדים נלהבים ואסירי תודה. עובדים מסוג זה מתאפיינים פעמים רבות בניצול יעיל של זמן העבודה במשרד, בנכונות לשעות נוספות, בזמינות מחוץ לשעות המשרד ועוד.

שלישית, הפתיחות ללמוד. לעובד המגיע לתפקיד חדש אחרי 5-10 שנות ניסיון יהיה קשה ללמוד דברים חדשים ולשנות הרגלים ישנים. עובד ללא ניסיון קודם הוא כחומר ביד היוצר, ללא שחיקה וקיבעונות.

כאשר מחברים את היתרונות אפשר להסביר כיצד חוסר ניסיון אינו חסרון ואפילו יכול להוות יתרון עבור המעסיק: העסקת עובדים ללא ניסיון משתלמת גם מבחינת עלות השכר וגם כהשקעה עתידית – המעסיק יוכל להכשיר את העובד בדיוק לפי צרכי הארגון ויזכה בעובד בעל פתיחות מחשבתית.

אז איך להפוך את הלימון ללימונדה?

יואב, מנהל קבוצת הפייסבוק, משתף מספר טיפים והמלצות למועמדים חסרי ניסיון:

1. חיפוש עבודה היא עבודה במשרה חלקית בפני עצמה: "אנשים לא מקדישים מספיק תשומת לב או זמן לתהליך שהוא קשה, מפרך ולפעמים סיזיפי. אחד המפתחות להצלחה בתהליך הוא להתמסר אליו – שעתיים שלוש ביום לפחות".

2. חשוב לייצר תיק עבודות: "בכל שנה יוצאים לשוק העבודה לפחות 100,000 מועמדים חדשים חסרי ניסיון, עובדה שמחייבת את העובדים הפוטנציאליים לגבש יתרון יחסי. הדרך הטובה ביותר היא יצירת תיק עבודות, בתחומים שבהם הדבר אפשרי. לדוגמה, בהייטק ובשיווק כדאי להשקיע בפרויקט מסוים. בקורות החיים כדאי לצרף לינק או תיאור של הפרויקט כך שהמעסיק יוכל לראות שלמרות חוסר ניסיון התעסוקתי, למועמד יש יתרון מעשי בתחום המבוקש: אתר אינטרנט שבנה, קמפיין פרסומי שתכנן או אפילו קבוצה למען הקהילה שהוא מנהל בפייסבוק."

3. לא לוותר על המכתב המקדים: "מעסיקים מקבלים לפעמים 200-300 קו"ח לתפקיד אחד ולכן הם מקדישים מספר שניות חד ספרתי לכל קובץ, אלא אם כן משהו גורם להם להתעמק. באמצעות השקעה במכתב ששולחים בגוף הדואר האלקטרוני, מועמדים מייצרים לעצמם הזדמנות ויתרון יחסי נוסף ביצירת רושם מעניין אצל המעסיק או המגייס."

4. להחליט במה אנחנו באמת רוצים לעבוד: "להרבה אנשים כל-כך חשוב למצוא עבודה שהם "יורים לכל הכיוונים" ולא באמת יודעים מה מצריכה המשרה אליה הם מגישים מועמדות. במצב כזה, פעמים רבות המעסיקים כלל לא חוזרים אליהם וגם אם כן, בשלבי המיון או אפילו לאחר ההשמה הם מגלים שהעבודה כרוכה בכל מיני היבטים שהם לא מעוניינים לעסוק בהם. עוגמת הנפש עשויה להיחסך באמצעות בדיקה מקדימה וקבלת החלטות מושכלת.

אתם מוזמנים להצטרף לקבוצה, לקחת חלק בקהילה הצומחת, להיחשף למשרות פתיחה, לכתבות ולדיונים, לצ'טים עם מומחים, לכנסי קריירה ועוד.

לבלוג שירות התעסוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully