וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים להשקיע לטווח ארוך? אלו האפשרויות שלכם

מאת: מערכת וואלה! בשיתוף עם נחלה

18.2.2015 / 10:13

מניות, איגרות חוב, דירה אולי קרקע חקלאית: מהם הסיכונים בכל אחת מאפשרויות ההשקעה? איפה התשואה הכי גבוהה? ומה ההמלצות למשקיעים?

וול סטריט. AP
וול סטריט/AP

הריבית בשוק נמוכה ומשקיעים רבים מחפשים אפיקי השקעה שיתנו להם תשואה טובה עם סיכון נמוך ככל האפשר. לצד אלו שבוחרים להשקיע את כספם בהשקעות קצרות טווח, יש רבים שמעדיפים לנטול סיכון נמוך יותר ולהשקיע את כספם באפיקים ארוכי טווח. קצב השקעה באפיקים מסוג זה הוא איטי אך יציב, וההשקעה דורשת סבלנות רבה. אלו שמשקיעים את כספם באפיקים ארוכי טווח – צופים לעבר העתיד, בניגוד למשקיעים באפיקים קצרי טווח שמוכנים לקחת סיכון על מנת לקבל תשואות גבוהות באופן מהיר – ולהרוויח כסף.

בעוד ששוק המניות ושוק אגרות החוב עלולים להיות מסוכנים בטווח הקצר, הרי שככל שמתארך הזמן – קטנים הסיכויים להפסדים כספיים וההסתברות להשיג תשואה רק גדלה. היתרון של השקעה באגרות חוב לטווח ארוך הוא שהכסף אינו מושקע במניות כך שזו השקעה יחסית בטוחה, יציבה ונטולת סיכונים מיותרים. בנוסף, מדובר באפיק השקעה נזיל מאוד, כלומר אפשר למכור את אגרות החוב בלחיצת כפתור, בכל רגע נתון. החיסרון הגדול בו הוא שהתשואה יחסית נמוכה: מי שהשקיע באגרות חוב לפני כעשר שנים, השיג תשואה של כ-2-3 אחוז בלבד.

ומה באשר לשוק המניות? אי אפשר להתעלם מהתשואה הגבוהה (225%) של מדד ת"א 25 בעשר השנים האחרונות, אך אסור לשכוח שאין תשואה גבוהה ללא סיכון גבוה. שוק המניות הוא שוק רווי סיכונים והוא עלול להתרסק כפי שקרה ב-2008. כל משבר בבורסה עלול לפגוע אנושות בכסף שהושקע במניות ואף אחד לא יכול להבטיח למשקיעים מה יהיה מצבה של הבורסה עוד עשר שנים מהיום. אפיק נוסף להשקעה לטווח ארוך הוא השקעת הכסף בבנק, אלא שבשנים האחרונות הריבית נמוכה מאוד, ועל כן התשואה שמושגת כמעט אפסית.

אפשרות נוספת היא קניית דירה. זו השקעה שנחשבת להשקעה חכמה, בטוחה וטובה. במשך עשרות שנים היא נחשבת לאחת ההשקעות החביבות על הישראלים, והיא גם מוכיחה שזו השקעה עם מעט סיכונים. מעטים האנשים שהפסידו אחרי שהשקיעו בנדל"ן, בניגוד לאחרים שהשקיעו בבורסה והפסידו כסף רב. מאחר ששטח המדינה לא מתרחב וכמות התושבים רק הולכת וגדלה, הולך וגדל הביקוש לדירות. מכאן, שהביקוש גובר על ההיצע ולכן המחירים הולכים ומתייקרים. החיסרון העיקרי של השקעה בנדל"ן הוא העובדה שרוב הרוכשים נוטלים משכנתא, אשר חשופה לריביות שמשתנות. בנוסף, מדובר בהשקעה מסורבלת יותר מהבורסה משום שלוקח זמן למכור או לקנות דירה, בניגוד לבורסה, שם ניתן לממש כל פעולה בלחיצת כפתור.

אפיק השקעה נוסף לטווח ארוך הוא השקעה בקרקע חקלאית. "השקעה בקרקעות חקלאיות הפכה לשוק מאד חם בשנים האחרונות משום שהוא נוגע לכולם", מסביר מנכ"ל חברת נחלה-קרקע שהיא נכס. "במקום להשאיר לילד 150 אלף שקלים שבבוא היום הוא יקנה איתו רכב שלאחר שנה שנתיים יאבד את ערכו - אנשים משקיעים את הכסף בנכס שבעוד כמה שנים יהיה שווה הרבה יותר".

מה כדאי לדעת על קרקע חקלאית לפני שמשקיעים?

"קודם כל, חשוב לוודא שמדובר בקרקע שנמצאת במרקמים עירוניים, שתהיה פרטית בטאבו, במקום שיש בו תשתיות ושהיישוב כבר קיים ועל כן אין כל מניעת תכנון עתידית. חשוב לבדוק את מיקומה של הקרקע, מה נמצא בסביבתה ומה פוטנציאל ההשבחה שלה. ככל שהקרקע סמוכה יותר ליישובים, פוטנציאל ההשבחה גבוה. חשוב שמשקיעים ישקיעו בקרקעות עם קריטריונים של פיתוח עירוני ולא שמורות טבע או אזורים לא מפותחים למיניהם".

איש כוחות הביטחון מחזיק שרידי רקטה בשדות ליד קיבוץ נחל עוז, 2008. AP
"אם קונים קרקע חקלאית באזורים חמים ומבוקשים, אין שום סיבה שהקרקע לא תשיג תשואה גבוהה"/AP

"אם קונים קרקע חקלאית באזורים חמים ומבוקשים, אין שום סיבה שהקרקע לא תשיג תשואה גבוהה. כשקונים קרקע, לא חייבים לראות בית בנוי תוך שנתיים-שלוש. מדובר בהשקעה לטווח ארוך יותר. הפשרה לא קורית כל כך מהר, אולם אם אדם שקנה קרקע ירצה למכור את הקרקע אחרי 3-4 שנים, עוד לפני ההפשרה, יהיה ניתן למקסם את הרווח. תשואה לפני הפשרה עשויה להגיע גם ל-15-20 אחוז. וזאת בנוסף לכך שקרקע חקלאית היא אפיק השקעה עם דרגת סיכון נמוכה ובטוחה. הסיכון היחיד הוא רק עניין הזמן. עם זאת, מי שירצה לתת לקרקע הזדמנות ולהמתין 10-20 שנה, הוא ישיג עליה אפילו תשואה של מאות אחוזים".

אלו, אם כן, רק כמה אפיקים להשקעה לטווח ארוך. העצה הטובה ביותר שחשוב לתת למי שרוצה להשקיע את כספו היא לפזר את השקעותיו ולא לשים את כל החסכונות בסל אחד. כלומר, חלק מהכסף להשקיע באיגרות חוב, חלק במניות, חלק בדירה מוכנה, חלק בקרקע חקלאית וחלק בבנק. כל השקעה באפיק אחד לטווח ארוך טומנת בחובה סכנה. עדיף לא להמר, משום שאם ההימור נכשל – אפשר להתרסק לגמרי.

לאתר חברת נחלה

  • עוד באותו נושא:
  • השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully