וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט: "החלטת לשקר בחקירה?"; בן-זקן: "לא דייקתי"

גור מגידו

25.2.2015 / 15:28

ג'קי בן-זקן, המואשם בהרצת מניית מנופים פיננסים כדי להכניסה למדד ת"א 100, ניסה ליישב היום בעדותו את הסתירות בין דבריו בביהמ"ש לבין גרסתו בחקירה ברשות ני"ע: "לא הבנתי במה אני חשוד והתנהלתי בערפל"

ג'קי בן זקן בעלים מ.ס אשדוד. ברני ארדוב
ג'קי בן זקן/ברני ארדוב

"אין ספק שהסיטואציה שהייתי נתון בה באותה תקופה הייתה קשה. הייתי בעומס מבחינת הפעילות העסקית שלי, ובחקירה הראשונה העלו מתחילת החקירה נושאים שונים שהיו קשורים לפעילות שלי בחברות פרטיות וציבוריות אחרות שהייתי מעורב בהן, שאין להן כל קשר למנופים פיננסים. לא הבנתי במה אני חשוד והתנהלתי בערפל" - כך העיד היום (ג') איש העסקים ג'קי בן-זקן, הבעלים לשעבר של חברת מנופים פיננסים, שהמשיך במתן עדותו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתיק בו הוא מואשם בהרצת מניות. זאת, בניסיון להסביר את הסתירות בין עדותו בבית המשפט לגרסה שמסר בחקירתו ברשות ניירות ערך.

בן-זקן הוא איש עסקים הפעיל בתחום הנדל"ן, האנרגיה והאופנה, אך הוא אולי מפורסם יותר בזכות שליטתו בקבוצת הכדורגל מ.ס. אשדוד, אותה הוא מכנה "הבייבי שלי". בן-זקן נאשם יחד עם איש שוק ההון איתן אלדר, שהיה יועצו לענייני שוק ההון, ועם מנהל התיקים צביקה קולנברנר, בהרצת מניית חברת מנופים פיננסים, כדי שתעמוד בתנאים לכניסה למדד תל-אביב 100, לקראת סוף 2010. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), טוענת כי השלושה פעלו מתוך תוכנית להשפיע על שער המניה בתרמית, כדי להביא אותה לשער הנדרש לשם כניסה למדד. חברת מנופים פיננסים עצמה נאשמת אף היא בפרשה.

בדיון שנערך היום עימת התובע, עו"ד אמיר טבנקין, את בן-זקן עם דברים שאמר בעדותו הראשונה בחקירתו ברשות לניירות ערך, במסגרתה ניסה לכאורה לגמד את מעורבותו של אלדר בהנפקה שערכה מנופים בשלהי 2010. דבריו של בן-זקן בחקירתו, טענה התביעה, סתרו ברוחם ובתוכנם, את הדברים שמסר בן-זקן בבית המשפט ביום שני. הסיבה לסתירות היא שהתאמת את תשובתך בכל שלב לראיות שהוצגו לך", הטיח התובע בבן-זקן, והדגים, בין היתר, את טענתו של בן-זקן בחקירתו ברשות כי לא היה בקיא בשער המניה שהיה "שער המטרה" שיבטיח כניסה למדד תל-אביב 100.

בן-זקן ניסה מצדו ליישב את הסתירה בגרסאותיו והשיב: "בעניין הזה לא ידעתי, ואני עדיין לא יודע בדיוק איזה שער היה נדרש. ידעתי שצריך להגיע לשווי חברה של בערך מיליארד שקל, לא יודע את המשמעות של שער כזה או אחר. היה שם חישוב של ממוצע על בסיס מספר ימי מסחר - נוסחה שאני עדיין לא יודע אותה במדויק".

"תגיד לי דברים ברורים"

בן-זקן ניסה להוכיח בעדותו כי הוא היה כן בחקירתו בעניים קשריו עם אלדר והפנה בתשובותיו לקטעים מפרוטוקול עדותו, שבהם הודה כי נהג לדבר עם אלדר כמה פעמים ביום. בתגובה טענה התביעה כי דברים אלה נאמרו לקראת סוף החקירה, "לאחר שהוצגה לך התזה החקירתית", כלשונו של טבנקין.

בשלב מסוים העלה בן-זקן טענה שהשופט דוד רוזן סבר כי היא מיתממת. "לא ידעתי אם איתן מעורב", טען בן-זקן. "ידעתי שאיתן סיפר לי על פעולות שביצע במניה, אבל לא ידעתי אם מה שהוא אומר אכן קרה". השופט חם-המזג, זכר את דבריו אלה של בן-זקן, והמתין לשעת כושר, כדי להגיב. בהמשך עימת השופט את בן-זקן עם פרטים אחרים שטען כי הוא יודע אותם, משום שהם נודעו לו מפי אחרים. "פעם אחת אתה אומר לי שלא ידעת כי מה שאומר לך איתן (אלדר - ג'מ') אינו ידוע לך אישית כי לא בדקת", הטיח בו השופט רוזן, "ועכשיו אתה אומר לי את ההיפך - שמה שאומרים לך אנשים אחרים נחשב לדבר שידוע לך. תגיד לי שהחקירה מלחיצה, שהיית מבולבל, לזה אני מסוגל להאמין".

למרות דבריו הקשים של השופט, בשלב אחר של הדיון חלק השופט רוזן עם בן-זקן את רשמיו החיוביים ממנו. "אני כבר יומיים צופה בך מדבר ואני בהחלט מבין איך הגעת לאן שהגעת", ציין השופט. "אתה יודע להביע את עצמך, מבין עניין, בהחלט אדם מן השורה הראשונה. לכן הייתי מצפה שתגיד לי דברים שהם ברורים מאליהם, כמו שהיה לחברה אינטרס להיכנס למדד תל-אביב 100, וגם לך היה אינטרס כזה".

"ניסיתי להגן על טימור בן-יהודה"

חלק מהאישומים בפרשה נוגעים לרכישה משמעותית של מניות מנופים בידי איש העסקים הרוסי-גאורגי, טימור בן-יהודה מאלדר, כחלק מהתוכנית להשפיע על שער המניה. במקביל, בן-יהודה עמד באותה תקופה להיכנס לעסקה גדולה בתחנת כוח בבאר-טוביה עם אברהם נניקשווילי, שותפו של בן-זקן בעסקים רבים אחרים. מידת מעורבותו של בן-זקן ביצירת החיבור בין בן-יהודה לבין אלדר, לצורך רכישת מניות מנופים שנויה במחלוקת.

בחקירתו הראשונה ברשות ניירות ערך הכחיש בן-זקן את מעורבותו ביצירת החיבור. כשנשאל על כך בעדותו בבית המשפט, הודה הבעלים לשעבר של מנופים כי ידע בזמן אמת על מכירת מניות מאלדר לבן-יהודה ואף הודה, לאחר שהשופט לחץ עליו לעשות כן, ש"לא דייק" בעניין בחקירתו. ואולם, הסברו של בן-זקן התמקד בניסיונו לגונן על בן-יהודה מפני שרבוב שמו לחקירה הפלילית. "אני רוצה להזכיר שבאותו חודש טימור כבר היה בישראל לקראת ביצוע עסקה בהיקף ענק בתחנת הכוח", הסביר בן-זקן. "אני ניסיתי להרחיק את טימור מהסיפור של החקירה. חששתי מכותרת בתקשורת שיפגעו בעסקים שלו עם אברהם (נניקשווילי - ג'מ')".

בהמשך עימת טבנקין את בן-זקן עם דבריו בחקירה ברשות ניירות ערך, לפיהם הוא לא ידע כיצד נוצר הקשר בין בן-יהודה ואלדר, ורק שמע על עסקה בין לקוח של עו"ד אודי ברזילי (הכוונה לבן-יהודה - ג'מ') לבין איתן אלדר. "החוקרת מטיחה שאתה ארגנת את המימון, ואז אתה עוצר את החקירה ומבקש להתייעץ עם עורך דין - למה?", שאל טבנקין, ובן-זקן השיב: "הרגשתי לא נוח ולא טוב עם עצמי. לא עניתי את מה שידעתי. משום שניסיתי להגן על טימור בגלל החשיבות שלו לי ולאברהם (נניקשווילי - ג'מ'). ברגע שהסוגיה של טימור עלתה ניסיתי להדוף את הדברים בכל דרך... תוך כדי השאלות, חשבתי על טעות שאולי עשיתי - שאולי העסקה עם טימור הייתה צריכה להיות מדווחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"הרגשתי לא נוח"

בשלב זה התערב שוב השופט רוזן ושאל את בן-זקן: "אתה אומר לי שפחדת שאולי עברת על החוק והחלטת לשקר בחקירה? זה מה שאתה אומר לי פה היום?".

בן-זקן הסביר: "החלטתי לא לדייק אדוני. אני לא גאה בדברים שאמרתי בחקירתי בהקשר של טימור בן-יהודה. רציתי לגונן על טימור בגלל העסקים שעשה עם אברהם נניקשווילי ואיתי, בגלל החשיבות שלו לי ולאברהם. הרגשתי לא בנוח בחלק הזה של החקירה ואחרי כמה דקות תיקנתי את עצמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully