וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח מיוחד: חושבים שמשבר יוון-האיחוד האירופי נגמר? מדובר בכיבוי זמני בלבד של הדליקה

פייננשל טיימס

27.2.2015 / 7:36

עצבים חשופים באתונה ובברלין: לא כדאי להתרשם מדי מתחושת ההקלה באירופה לאחר חתימת ההסכם עם יוון. הסיכון בטווח הקצר: פוליטיקה. הסיכון בטווח הבינוני: כסף. הסיכון בטווח הארוך: תוכנית החילוץ הבאה

ההסכם של הדקה ה-90 בין יוון לנושות שלה, להארכת תוכנית החילוץ מהחובות בהיקף 172 מיליארד אירו ב-4 חודשים, הביא לתחושת הקלה בכל מרחב האירו. העסקה הושגה אחרי כמה שבועות של התמקחות קשה, שבה טענה ממשלת יוון החדשה שאינה מחויבת לרפורמות שלהן התחייבה הממשלה הקודמת, ואילו גרמניה ושאר הנושות דרשו שתתחייב לרפורמות כתנאי לדיון על הארכת החילוץ.

ואולם בה בעת שהפשרה שהושגה חוסכת מיוון את סכנת התנפלות החוסכים על הבנקים שלה, ולמעשה פשיטת רגל של המדינה, לא חסרים סיכונים בארבעת החודשים הבאים. הנה הם, בחלוקה לטווח קצר, בינוני וארוך.

הסיכון בטווח הקצר: פוליטיקה

למרות שהארכת תוכנית החילוץ אושרה על ידי שרי האוצר מכל 19 מדינות האירו ביום ג', כמה פרלמנטים לאומיים עדיין לא אישרו אותה - בייחוד בגרמניה וביוון. פוליטיקאים בשתי המדינות טוענים שזו לא תהיה בעיה, אבל יתכן שיהיו בעיות.
המאבק הקשה ביותר עלול להיות ביוון, שבה האגף השמאלי הקיצוני במפלגת השמאל החדש סיריזה שעלתה לשלטון התחיל להתלונן על נטישת הבטחות הבחירות לסיים את החילוץ הנוכחי אחת ולתמיד.

ראש הממשלה אלכסיס ציפראס נועד אתמול (ד') עם סיעת סיריזה במשך ארבע שעות לפגישה בדלתיים סגורות, כדי להגן על ההסכם שהשיג עם האירופים, הכולל רשימת התחייבויות לרפורמות של הממשלה, אבל האווירה הייתה מתוחה. רבים מ-149 חברי הפרלמנט של המפלגה חוששים שהרפורמות שהובטחו לאירופים אינן עולות בקנה אחד עם תוכנית הממשלה שכבר הועברה בפרלמנט.

פנגיוטיס לפזאניס, מנהיג אגף "פלטפורמת השמאל" של סיריזה, היה לשר הראשון בממשלה החדשה שהתנתק בפומבי מההסכם עם האירופים. לפזאניס אמר בראיון לעיתון טה נאה שהוא היה עוצר את ההפרטה של חברת החשמל הלאומית, חברת המסחר בגז ובתי הזיקוק הלאומיים - למרות ההתחייבות של יאניס ורופאקיס, שר האוצר, שלא לעצור את ההפרטות שכבר החלו.

בגרמניה נהנית הקואליציה של אנגלה מרקל מרוב כה גדול בבונדסטאג, שהעברת ההסכם בהצבעה מחר (ו') היא עובדה כמעט מוגמרת - אבל שיעור העריקה מהאיחוד הנוצרי-דמוקרטי, CDU, של מרקל עלול להיות גבוה. כמה מחברי המפלגה כבר מתחו ביקורת על רשימת הרפורמות שהציעה ממשלת ציפראס.

הסיכון בטווח הבינוני: כסף

גם אם הארכת התמיכה ביוון תאושר באתונה ובברלין, יתרת הסיוע שאמורה להגיע ליוון, 7.2 מיליארד אירו, לא תגיע לפני שיוון תשלים את הדרישות הקיימות ממנה, וזהו תהליך שיכול להימשך חודשים. הבעיה דחופה ביותר: אנליסטים מעריכים שלאתונה נגמר במהירות הכסף - תקבולי המס בחודש ינואר היו כמעט מיליארד אירו מתחת ליעד - ויתכן שתזדקק לסיוע כספי לפני תום חודש מארס.

אתונה מדברת בפומבי על שני מקורות אפשריים של מזומנים: 1.9 מיליארד אירו ברווחים מאג"ח יווניות שמוחזקות על ידי הבנק המרכזי האירופי, או הנפקת חוב לטווח קצר בדמות אג"ח אוצר. אבל הרשויות במרחב האירו סגרו למעשה את שתי האפשרויות הללו. אותם 1.9 מיליארד אירו ברווחים יחולקו רק בתום התוכנית, הם הבהירו. ולגבי הנפקת האג"ח, הבנק המרכזי האירופי חושש מהעלאת התקרה של 15 מיליארד אירו של ההנפקות על ידי יוון, מפני שסביר להניח שרק הבנקים היווניים יקנו את ההנפקה הזו.

הבנקים היווניים תלויים כעת בהלוואות חירום של הבנק המרכזי היווני להמשך תפקודם. קניית אג"ח ממשלתיות תהיה קנייה של נכס לא נזיל בכספי סיוע החירום שהם מקבלים. פירוש הדבר הוא גם שכספים של הבנק המרכזי משמשים למימון ממשלת יוון, בניגוד לחוקת האיחוד האירופי.

כמה מנגידי הבנק המרכזי האירופי חוששים גם שמימון קצר טווח לאתונה באמצעות הנפקת אג"ח אוצר, כאשר ממשלות לאומיות אחרות הוציאו במפורש מכלל חשבון מתן סיוע קצר-טווח, יפגע בפוליטיקאים שהכריעו בהחלטות הללו.

הסיכון בטווח הארוך: התוכנית הבאה

במונחי מימון ציבורי, אותם ארבעת חודשי הארכת הסיוע לאתונה הם פרק זמן קצר. במונחי המשבר היווני, הם נצח נצחים. גם אם הפרלמנטים יאשרו את ההארכה, ואתונה תמצא מימון לטווח קצר, היא תצטרך להשלים את תוכנית הרפורמות בתנאים שצפויים להיות מכבידים יותר מאלו שלהם התחייב ורופאקיס.

קרן המטבע והבנק האירופי המרכזי - שניים משלושת המפקחים על תוכנית החילוץ היוונית - כבר הביעו דאגה מקצב יישום הרפורמות, מה שאומר שאתונה תידרש לטפל בליקויים שיהיו כבר באפריל כדי לקבל את אותם 7.2 מיליארד אירו שהיא אמורה לקבל.

ואז מגיע האתגר הגדול באמת: מו"מ על חבילת חילוץ שלישית לקראת פקיעת החבילה הנוכחית ביוני. אתונה ניצבת בפני תשלומי ריבית של 6.7 מיליארד אירו ביולי ואוגוסט, ועד אז חייבת להיות לה תוכנית סיוע חדשה. בהתחשב בעצבים החשופים בבריסל ובברלין, זה יהיה טיפוס תלול באמת.
עוד גזרה יוונית לא שקטה: ליגות הכדורגל במדינה הוקפאו בגלל אלימות קיצונית

אל חוסר השקט סביב המצב הכלכלי והפוליטי ביוון התווסף השבוע עוד אירוע שתפס את הכותרות במדינה: ממשלת יוון הודיעה על הפסקת שלוש ליגות הכדורגל הבכירות במדינה לתקופת זמן לא מוגבלת, בעקבות אירועי אלימות יוצאי דופן במשחק הדרבי של אתונה בין אולימפיאקוס לפנאתינייקוס שהתקיים לפני כמה ימים (2-1 לפנאתינייקוס).

האירועים האלימים כללו התפרעות אוהדים חמורה, שבמסגרתה חדרו עשרות מהם אל כר הדשא, רדפו אחרי שחקני אולימפיאקוס והתעמתו עם כוחות הביטחון, הבעירו זיקוקים ומדורות ביציע, השליכו וירו נפצים למגרש, והפכו את כר הדשא לשדה קרב.

"יש לנו ממשלה חדשה שרוצה להביא את הנושאים האלו (של אלימות) אל סדר היום ולקבוע חוקים לטיפול בעניין", אמר נשיא ליגת הכדורגל היוונית.

נציין כי זו הפעם השלישית מאז תחילת העונה שהליגה היוונית נסגרת בשל אירועי אלימות.

בספטמבר האחרון הופסקו המשחקים בשל מותו של אוהד בתקרית אלימה במשחק בליגה השלישית, ובנובמבר הושעו המשחקים לאחר שבכיר באיגוד שופטי הכדורגל ביוון נפצע לאחר שהותקף על-ידי שני אזרחים רכובים על אופנוע בפרבר במערב אתונה.

  • עוד באותו נושא:
  • יוון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully