וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים ביום הבחירות? מגיע לכם תשלום של 200%

הילה ויסברג

15.3.2015 / 15:20

לקראת השבתון שיחול ביום שלישי: מי חייב להמשיך לעבוד? איזה תשלום מגיע לכם? ומה קורה אם אתם בכלל לא בשבתון? רשימת הזכויות המלאה לשכיר הבוחר

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, shutterstock

שכירים רבים שמחים לקראתו של יום הבחירות, לא רק בגלל חשיבותו לדמוקרטיה הישראלית, אלא גם בשל העובדה שמדובר ביום שבתון. אלא שכידוע, לא כל השירותים במשק הישראלי מושבתים ביום הבחירות, ובנוסף, ייתכנו מקרים שבהם מעסיקים יבקשו מעובדיהם לעבוד, למרות השבתון. כדי למנוע בלבול – להן רשימת הזכויות המלאה לשכיר הבוחר, אותה הרכבנו בשיתוף עם עמותת "קו לעובד". לצערם של עובדים עצמאים (לרבות פרילנסרים), הזכויות המפורטות כאן, לא עומדות לזכותם.

אסור להכריח אתכם לעבוד ביום הבחירות, אלא אם אתם משתייכים לענפים חריגים (שיצוינו בסעיף הבא).
מאחר שיום הבחירות מוגדר לפי סעיף 10 לחוק יסוד הכנסת כיום שבתון, הרי שלבד מכמה ענפים המוגדרים כחריגים לסעיף, שאר העובדים יימצאו בחופשה ביום זה, ואסור לחייבם לעבוד. אם המעסיק מכריח אתכם לעבוד בניגוד לחוק, או מנכה משכרכם בשל ההיעדרות – תוכלו להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.

העובדים היחידים שמחויבים לעבוד ביום הבחירות, משתייכים לענפים הבאים:
ועדת הבחירות המרכזית ועובדי מפלגות; שירותי תחבורה חניונים ותחנות דלק; בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים; מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי הייצור בהם מתנהלים ברציפות; שירותי התקשורת; מפעלי מים וחשמל; אספקת דלק והעברתו; תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים; עיתונות, רדיו וטלוויזיה; הובלת לחם, פירות, ירקות ותוצרת חלב (11:00 לפני הצהריים); חנויות לממכר מזון בין השעות 06:00 בבוקר עד 12:00 בצהריים; אפיית לחם וייצור מוצרי חלב; בתי החולים ושירותי בריאות אחרים (יפעלו בתכונת שבת); כוחות הביטחון ושירותי ההצלה למיניהם; שירותי קבורה.

מי שעובד ביום הבחירות, יזכה בתשלום מוגדל.
התשלום הוא בגובה 200% מהשכר היומי הרגיל, וניתן גם לסכם מול המעסיק על תשלום שגבוה מסף זה. מי שבוחר לעבוד, ואינו נדרש לכך, לא יקבל את התשלום המוגדל.
"יום השבתון" חל גם על מי שלא שמורה לו זכות ההצבעה.
למשל: בני נוער עובדים זרים, מבקשי מקלט וכן הלאה. אי לכך, לא ניתן לחייב עובדים מסוג זה לעבוד ביום הבחירות, ובלבד שהועסקו 14 יום לפחות במקום העבודה, טרם הבחירות. מי מהם שיועסק ביום הבחירות, יקבל תשלום מוגדל, בשיעור של 200% ביחס לשכר הרגיל.

הנמצאים בשבתון ביום הבחירות, יקבלו את מלא שכרם עבור אותו היום (כאילו עבדו).
סעיף 136 לחוק הבחירות לכנסת קובע כי "עובד שעבד אצל מעביד לפחות 14 ימים רצופים סמוך ליום הבחירות, וכן עובד שעבד בעבודות יזומות אצל אחד המוסדות הציבוריים לפחות 14 ימים מתוך החודשיים שלפני יום הבחירות, ישלם לו המעביד את השכר שהעובד היה משתכר אצלו ביום הבחירות אילולא שבת." במילים אחרות, אם הועסקתם מעל ל-14 ימים באותו מקום עבודה בסמוך ליום הבחירות – תקבלו את מלא השכר היומי, כאילו עבדתם באותו יום. וכמובן, לא ינוכו לכם ימי חופשה או מחלה בשל ההיעדרות.

אם אתם עובדים – זכותכם לצאת ולהצביע.
המעסיק חייב לאפשר לכם לצאת ולהצביע ביום הבחירות, וכך לממש את זכותכם הדמוקרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully