וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צביקה אקשטיין: "תקציב דו שנתי הוא פתרון גרוע"

ליאור בלצר

30.3.2015 / 11:02

בשיחה עם פרופ' אקשטיין לקראת מפגש "כלכלנים מובילים אסטרטגיה" שיתקיים ב-29 באפריל, הוא משתף אותנו בחזונו עבור תקציב המדינה ואנשי הפיננסים

פרופ' צבי אקשטיין - המשנה לנגיד בנק ישראל. עומר מירון
צביקה אקשטיין/עומר מירון

- תרצה בפנינו במבט מאקרו על כלכלת ישראל 2015. מהי התובנה אליה היית רוצה שיגיעו המשתתפים בסוף היום?

"אני מעוניין שיגיעו להבנה בסיסית על מגוון הרפורמות שהממשלה צריכה לקחת על עצמה, מה הן אלו שיש לבצע במשק מידית ואת הסיבות לכך. שידונו בשאלות כמו האם נדרש שינוי במסגרת התקציב, ומהם סדרי העדיפות. בסופו של דבר, אנו מדברים על האחריות של הממשלה לשיפור מצב הכלכלה והאזרח הישראלי".

- שתף אותנו בפתרונות יצירתיים לדוגמה, עבור בניית תקציב המדינה החדש.

"שר האוצר הנכנס אמור לאשר את התקציב לשנה הקרובה ולדון בתקציב 2016 - האם הולך לכיוון תקציב דו שנתי כמו שתי הממשלות הקודמות, תחת אותו לוח זמנים כמו לאחר בחירות 2009 ו- 2013 במאי או שמא מעביר את תקציב 2016 לדיון בכנסת בסתיו הקרוב. לדעתי תקציב דו שנתי הוא פתרון גרוע כרגע, כי אינו נותן זמן לבניית רפורמות משמעותיות בשנת 2016.

"יהיה נכון, פחות או יותר, לאמץ את התקציב הקיים עם תיקונים קלים כגון ביטול מע"מ אפס בזמן קצר בתחום הדיור, ולתת למשק להמשיך מאותו המקום. בנוסף, יש לקחת את כלכלני האוצר ואת הכלכלנים במשרדים השונים ולבנות רשימה של ארבע רפורמות עיקריות כדי להעבירן בשנת 2016: דיור, יוקר מחיה, אי השיויון ושיפור ההון האנושי. אם המהלך דורש גידול בתקציב מעבר לגידול במסים, אולי יצטרך לעלות מסים".

- מהו האתגר הגדול ביותר שלך בתור דיקאן האחראי על אנשי הפיננסים הבאים?

"פיתחנו תכנית מיוחדת וחדישה בכלכלה ובמנהל עסקים בתואר ראשון. פתחנו תכנית של M.A בכלכלה פיננסית מיוחדת לקידום האיכות של אנליסטים כלכליים בכירים ואין ספק כי זהו אתגר גדול מכיוון שאנו רוצים לחנך את דור המנהיגים הפיננסיים הבאים בישראל. עלינו להעביר רקע איכותי על כלכלה, מערכת פיננסית ומה הם השינויים הגדולים שהמערכת עוברת. אנשי המקצוע הם ברמה גבוהה, וברצוננו להעניק להם כלים יעילים ואת ההבנה בשינויי המערכת, במטרה שיבצעו גידול משמעותי בצמיחת המשק.

"עליהם יהיה לקחת אחריות ולנהל את עסקיהם בעתיד, גם לטובת החברה בה יפעלו וגם לטובת החברה הישראלית, מתוך הגינות ושמירה על corporate governance, שמירה על המשקיעים ולוקחי ההלוואות ועוד".

- מהי האסטרטגיה שלך בחייך המקצועיים?

"לעבוד קשה. לקחת כל דבר ברצינות החל מפעולה פשוטה של לנקות שולחן ועד כתיבת מאמר מקצועי. כמו כן, לצאת לכמה שיותר פגישות עם אנשים בשטח, ולהקפיד על מתן תשומת לב לפרטים הקטנים – זו אסטרטגיה להצלחה".

- יש לך עצה טובה או טיפ עבור הכלכלנים ואנשי הכספים?

"הטיפ הטוב ביותר בסופו של דבר, הוא להתמקד בפיתוח השימוש בחשיבה כלכלית המבוססת על היסודות, ולהבין שיש זעזועים בכלכלה. כשקורה הזעזוע יש להישאר רגועים ולחשוב פעמיים וגם שלוש לפני קבלת החלטות, ולא להיות נמהרים בתחום בו תמיד יש שינויים ולעיתים קשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully