וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם כבר זבל, שיהיה אמריקאי: השקעה באג"ח בסיכון גבוה

דוד טמיר

31.3.2015 / 8:24

אג"ח High Yield (בסיכון גבוה) מארה"ב נסחרות במרווחי תשואה עדיפים על מקבילותיהן האירופיות, ואין בהן סיכון שבחשיפה לאירו ■ מהם ההבדלים בין שתי קרנות הסל הבולטות העוקבות אחר מדדי אג"ח HY ארה"ב במח"מ קצר

ברוקרים בבורסת וול סטריט בניו יורק, מרץ 2012. AP
ברוקרים בבורסת וול סטריט בניו יורק, מרץ 2012/AP

אפיק איגרות החוב בדירוג נמוך (High Yield) ממשיך להיות אטרקטיבי יחסית לאפיקי השקעה אחרים. במחצית השנייה של 2014 הסנטימנט באפיק זה היה שלילי, בעיקר עקב הנפילה במחירי האנרגיה והחשש מההשפעה של זה על חברות אנרגיה רבות בארה"ב בדירוגי אשראי נמוכים, אשר גייסו חוב רב בשנים האחרונות. והנה, ב-2015 עושה רושם, כי החששות התמתנו, ואפיק זה עלה בכ-2% מתחילת השנה, כולל חודש מארס שהיה שלילי לנכסי למרבית נכסי הסיכון.

אג"ח HY בארה"ב נסחרות בתשואה לפדיון של כ-5%-6%, כלומר במרווח של למעלה מ-4% מאג"ח של ממשלת ארה"ב לטווח זמן דומה. אג"ח HY באירופה נסחרות בתשואה לפדיון נמוכה יותר, כ-3.5%. המרווח ביחס לאג"ח ממשלתיות (של גרמניה) אמנם נמוך יותר, אך גם כאן מדובר במרווח של כמעט 4%, מאחר שהאג"ח האירופיות נסחרות בתשואה שלילית.

מרווחי האשראי הללו הם סביב הממוצע ארוך הטווח (באירופה) ומעליו (ארה"ב), כלומר סיכון האשראי עצמו מתומחר כנראה באופן סביר ואף למעלה מכך. בהתחשב בכך שתמונת המקרו במגמת שיפור, למעט מגזר האנרגיה, שיעורי חדלות הפירעון באפיק צפויים להישאר נמוכים בטווח הזמן הקצר-בינוני.

רמות המרווחים משקפות שיעור חדלות פירעון גבוהים יותר, ולכן אחד מן השניים צריך להתרחש: או ששיעורי חדלות הפירעון יעלו, או שמרווחי האשראי יצטמצמו. בנקודת הזמן הנוכחית, כאמור, התרחיש השני נראה סביר יותר מהראשון. לכן, קיים עדיין פוטנציאל לרווחי הון באפיק ה-HY, בנוסף לתשואה השוטפת. בהשוואה לאיגרות חוב קונצרניות בדירוג השקעה, ובוודאי ביחס לאג"ח ממשלתיות, ניתן להבין מדוע אפיק ה-HY עדיין אטרקטיבי באופן יחסי.

על פניו, למשקיע גלובלי שמטבע הייחוס שלו הוא דולר (או משקיע ישראלי, אשר מרכיב החו"ל בתיק השקעות שלו הוא גלובלי, דולרי), נראה, כי עדיפה חשיפה לאג"ח HY בארה"ב ולא באירופה - הן בזכות פער תשואה של למעלה מ-2%, והן מפני הסיכון בחשיפה למטבע האירו. עם זאת, בארה"ב אנו לקראת העלאת ריבית, ואילו באירופה אנחנו בעיצומה של הקלה כמותית אגרסיבית. השבוע נסקור את אפיק ה-HY דולרי במח"מ קצר.

ביצועים דומים למרות הבדלים במח"מ

ל-iShares וכן ל-SPDRS יש קרנות סל אג"ח HY דולריות במח"מ קצר, המיועדות למשקיעים שאינם אמריקאים. שתי הקרנות הושקו פחות או יותר באותו הזמן, אוקטובר 2013. הקרן של iShares (סימול: SDHY:LN) עוקבת אחר מדד של iBOXX, הכולל אג"ח HY עם פדיון של עד 5 שנים; הקרן של SPDRS (סימול: SJNK:LN) עוקבת אחר מדד 0-5 שנים של Barclays.

המח"מ הממוצע ב-SDHY הוא 0.86 שנים, והתשואה הממוצעת לפדיון היא 4.89%. המח"מ הממוצע ב-SJNK הוא 2.3 שנים והתשואה הממוצעת לפדיון היא 5.91%. הפערים נובעים מכך שב-SDHY כשני שלישים מהאיגרות הם לפדיון של 0-3 שנים, ואילו ב-SJNK שני שלישים מהאיגרות הם לפדיון של 3-5 שנים.

קרנות סל. גלובס
קרנות סל/גלובס

דירוג האשראי של שתי הקרנות דומה, וכך גם הפיזור המגזרי בין חברות תעשייתיות, פיננסיות ושירותי תשתית (כ-77% בתעשיות, 18% פיננסים, והיתר בתשתיות ומזומן). החשיפה לחברות אנרגיה (תת-מגזר של תעשייתיות) היא כ-10% ב-SDHY. מספר ההחזקות הוא מעל 450 בכל אחת מהקרנות. על אף ההבדלים במח"מ, הביצועים עד היום דומים למדי: תשואה מצטברת של 3.36% ל-SDHY, לעומת 3.61% ל-SJNK, כאמור מאז מאוקטובר 2013 עד היום (ראו גרף).

נשאלת השאלה האם עדיפה חשיפה לאג"ח HY בארה"ב במח"מ קצר על פני מח"מ ארוך, אולי אין בכך צורך, או בכלל כדאי לשקול חשיפה לאג"ח HY באירופה תוך גידור האירו לדולר. על השאלות הללו ננסה להשיב בטור הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • אג"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully