וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינוך טכנולוגי: שאלה של איך, לא שאלה של האם

31.3.2015 / 13:20

הכנסת טכנולוגיה למערכת החינוך תביא תועלת רבה. קן צוויבל סבור כי יש לעשות זאת בצורה הנכונה על מנת למצות את הפוטנציאל שבדבר

אחד הנושאים הבוערים בישראל אחרי הבחירות הוא החינוך: פערים בין תלמידים, שיטות הוראה, צפיפות בכיתות, סוגי בתי ספר וכו'. דילמות איתן מתמודדים ראשי מערכת החינוך משולבות בהכרח להתייחס לדור של טכנולוגיה העושה שימוש אינטנסיבי בכלים ממוחשבים. שילוב זה מעלה את השאלה - האם הטכנולוגיה מועילה ומקדמת או דווקא מזיקה ומנוונת. כניסה לעובי הקורה מבהירה כי בטכנולוגיה יש בעיקר תועלת וכי אין לתהות "האם לעשות בה שימוש?" אלא "איך לעשות בה שימוש נכון?". לאחרונה, נוגעת התקשורת רבות בשאלת השימוש במחשבי טאבלט לשם הוראה, למידה והעשרה. בעקבות שיחות בנושא עם מחנכים בבתי ספר בכל העולם, עולה מסקנה ברורה כי הטכנולוגיה היא בעלת ערך רב ואין כמעט שאלה אם היא מועילה ומקדמת, אולם יש שאלה משמעותית סביב ה"איך". מכיוון שהיא לא המטרה אלא האמצעי, רוב המחנכים מעידים כי ביצוע גרוע שלה רק יוביל להחלפת כלי מסורתי בדיגיטלי, אך לא בהכרח ישפר את איכות החינוך.

כשפורטים את ה"איך" לחלקים, מבינים שאחד הנושאים הראשונים לטיפול הוא המורה. בדרך לחינוך על בסיס טכנולוגיה, המורה בשום אופן לא נותר בשוליים, אלא הופך לחלק משמעותי מהתהליך. על מנת ליישם זאת, על המורים של המאה ה-21 להסיר מעליהם מחסומים טכנולוגיים ולהבין כיצד לעשות שימוש נבון בכלים העומדים לרשותם, על מנת להישאר הגורם המוביל בכיתה, לעמוד בקצב של התלמידים ולהדריך אותם. יש לגייס מורים עם הבנה טכנולוגית וליצור תהליכים של פיתוח מקצועי, כמו אלה של קרן אתנה למשל, הפועלת להעצמת מורים ולשיפור מעמדם, עם דגש על החדרת ידע טכנולוגי עבורם. אי הבנת הנקודה הזו תייצר נתק הולך ומעמיק בין מורים לתלמידים. חלק נוסף מה"איך" הוא בחירת הטכנולוגיה המתאימה. יהיו אנשים שיאמרו שהבחירה מבוססת מחיר ("במחיר של iPad אחד אפשר לקנות שני כרומבוקס), אחרים יאמרו שהתוכן והאפליקציות הם העיקר ("ב-iPad אפשר להתקין הרבה יותר אפליקציות מאשר במחשב אישי") ויש שיאמרו שהילדים יהיו מוכנים להשתמש רק במוצרים "מגניבים". אף פעם לא תהיה טכנולוגיה אחת שמתאימה לכולם. על בתי הספר לזכות בחופש בחירה והדרך הנכונה תהיה שילוב דיעות ועמדות עם ההורים והתלמידים.

גם העולם אומר את דברו. לפי סקר שנערך בארה"ב, 93% מהמורים מדווחים כי הטכנולוגיה משפיעה לחיוב על הלמידה. אולם כמעט 50% מהם העידו כי אין להם את ההכשרה המתאימה לשימוש בה. הסקר שנערך על-ידי digedu בין כ-600 מורים בבתי ספר יסודיים ותיכוניים מוכיח כי הטכנולוגיה חיונית לאין שיעור – כשהיא מגיעה בדרך הנכונה. מכאן, הכוונה של מורים, הקניית ידע לשימוש אפקטיבי וליווי צמוד שלהם בדרך ליעד חשוב של למידה איכותית בכלים טכנולוגיים – הם הכרח. על מנת להניע את החינוך בישראל קדימה, הכרחי להחליף תפיסות אנכרוניסטיות בדרכי חשיבה חדשניות. יש צורך בגופים טכנולוגיים שייקחו על עצמם את האתגר ויספקו למורים הכשרה בהתמודדות איתו. בישראל אמנם קיימים מחנכים דגולים שאין להם מושג איך פותחים קובץ word, אך זהו מצב בעייתי. תהיה זו אשלייה מצידנו לחשוב כי מציאות חינוכית בה המורה לא מבין עד הסוף את חיי תלמידיו בהווה ואת הצפוי בעתידם, היא אפשרית. הטכנולוגיה הופכת לחלק בלתי נפרד מבתי הספר ומתהליך הלימוד. כדי שתלמידי 2015 יהפכו לאזרחים משגשגים ב- 2030, יש לעשות בה שימוש נכון. כך שהשאלה הגדולה היא לא "האם" אלא "איך".

קן צוויבל מנכ"ל חברת פורייה

  • עוד באותו נושא:
  • חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully